Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vurderer å kjøpe disse vinterdekkene til min E39.

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=73114816.129.13553&typ=D-118299&ranzahl=4&Breite=235&Quer=45&Felge=18&Speed=H&rsmFahrzeugart=PKW&sort_by=preis&dsco=129&sowigan=Wi&m_s=3&station_search=1&Monart=3#mpSearch

Er det en fordel med XL-dekk? Dekket er godt innenfor belastingsindeksen som er 89 på E39

Hva er eventuelt fordelen med Xl dekk?

Takker for svar:-)

Skrevet

XL dekk er forsterkede dekk som er beregnet på Suv'er og andre tunge biler.

På en e39 er det vel ikke akkurat noen fordeler sånn jeg ser det, sansynligvis mer ulemper.

Skrevet

Er det sideveggene som er forsterket?

Det er vel hele dekket som er forsterket om jeg ikke tar helt feil, da det skal tåle mer vekt samt dekktrykk.

Om du velger XL dekk eller vanlige på din bil tror jeg ikke spiller så veldig stor rolle

Skrevet

Er ikke SUV eget merke for SUVer, da?

Tror XL (extra load) er ment for sedaner og sportsbiler som stadig blir større/tyngre for hvert år. Kjører med XL hakka8 selv og merker ikke noe forskjell fra vanlige dekk. :)

Sto vel og merke ikke XL i nettbutikken, men det står på dekkene.

Skrevet

Er ikke SUV eget merke for SUVer, da?

Tror XL (extra load) er ment for sedaner og sportsbiler som stadig blir større/tyngre for hvert år. Kjører med XL hakka8 selv og merker ikke noe forskjell fra vanlige dekk. :)

Sto vel og merke ikke XL i nettbutikken, men det står på dekkene.

Ser ut for at dette kan være mer eller mindre riktig ja.

Hva betyr XL-merket i forbindelse med dimensjonsmerkingen?

Dekket er utviklet for en belastning som er fire enheter større enn maksimum tillatt hjulbelastning (load index). Årsaken til dette er et fradrag i belastningsindeksen i henhold til dekknormene i hastighetsklassene V, W og Y når hastigheten overstiger 210 km/h. (ETRTO Standard Manual 2000, P.8.) Dekktypen er i ferd med å bli vanligere da massen til raske biler har økt.

Skrevet

Takker for oppklaring:-) Kjører på 91 xl i dag. Regner med dekkene jeg la ut link på over blir greit. De har en belastningsindeks på 94.

Mine sommerdekk foran er Nankang 235/40 ZR18 95W XL så tror det skal gå greitt ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...