LoKi Skrevet Januar 13, 2014 Skrevet Januar 13, 2014 Batteriet er nesten dødt, og har 12v og daler når jeg stopper bilen. Likevel starter den uten problem i 15 minusgrader, og den lader også 15v. Er det ladinga som har drept batteriet? Eller er det normalt at den lader så høyt når det er kaldt? Noe er i hvert fall galt, og jeg vet ikke om et snart-dødt-batteri er GRUNNEN til det eller et resultat av et annet problem.
Otis Skrevet Januar 13, 2014 Skrevet Januar 13, 2014 Om du måler batteri spenningen etter at den har stått i 12 timer, hva er spenningen da med desimaler? Det skal være 12,6 volt ved 100% i 20 grader. Trekk så fra 0.022 volt per 1 grad temperatur under det, eller legg til 1 grad om det er over 20 grader. Men om bilen lader 15 volt blank på tomgang, så er det litt høyt, men ikke urovekkende. Vanlig er jo 14,3-14,5 volt. Mulig de lader med litt høyere spenning om det er ekstra kaldt eller mye strømtrekk.
ogee1 Skrevet Januar 13, 2014 Skrevet Januar 13, 2014 Min E87 lader opp til 15.3 Volt når det er kaldt. Etter det jeg har klart å finne ut er dette slik det skal være.
LoKi Skrevet Januar 14, 2014 Forfatter Skrevet Januar 14, 2014 Folk jeg snakker med er uenige, noen sier at spenningen skal øke når det er kaldt, mens andre sier at 15v er så høyt at det koker batteriet. Det skal sies at det var ca 10 minusgrader, og bilen hadde stått i 8 timer når jeg startet den og målte ladespenningen. Batteriet lå da på ca 12 volt og falt etter at jeg stoppa den. Det som er urovekkende er at dette skjer i kjølvannet av en del andre ting: - Auto start/stopp funksjon har ikke fungert siden i høst. (Her er dårlig batterispenning en av kriteriene for at den skal fungere) - Bakrutedefroster fungerte ikke den dagen jeg målte batteri/lading, men fungerer nå - Pimpe-lysene når jeg låser opp bilen fungerer bare av og til - Høydereguleringen på lysene står og jobber hele tiden, kjører lysene opp og ned mens jeg både kjører og står helt i ro - Batterilyset kom også på i går når jeg stoppet bilen og sto med "nøkkelen" i og tenningen på i 20+ sekunder Og jeg får INGEN feilkoder på OBD.
LoKi Skrevet Januar 14, 2014 Forfatter Skrevet Januar 14, 2014 ..og bilen starter lett og går som ei klokke i 10 minus. Det er ikke antydning til manglende startkraft når jeg skal fyre opp.
Rope Skrevet Januar 15, 2014 Skrevet Januar 15, 2014 Hadde vært spennende å sett ladespenningen i 20 grader. Hvis du vet om en oppvarmet garasje så kan du jo parkere bilen der over natten å måle ladespenning dagen derpå når hele bilen er ''tint opp''. Hvis ladespenningen fortsatt ligger på 15v i 20grader kan det tyde på at spenningsregulator på dynamo har gått ad undas. Jeg stiller meg ikke negativ til en ladespenning på 15Volt, gitt at det er kaldt ute, men alt over dette begynner å bli litt høyt. E91 LCI har jo en ''intelligent'' batterilader som endrer lade-syklus i løpet av batteriet sin levetid. Det er derfor viktig å programmere batteriskifte på nye bilen (selv om man bytter til helt identisk batteri). Når du skriver at spenningen falt fra 12v etter du stoppet. Hvor lavt falt spenningen? Hadde du på noen lys/vifte i bilen? Gikk tillegsvarmeren til motoren fortsatt (diesel)?
LoKi Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Skrevet Januar 15, 2014 Jeg vet ikke detaljene, det var en kollega som målte en liten stund. Han var oppgitt i blikket i hvert fall. Har verkstedtime i morgen, så vi får se hva de sier da. Er så sprikende meninger om den ladespenningen at jeg ikke tør å bytte batteriet uten videre. Det er mye symptomer som peker mot ødelagt batteri, men når bilen starter så lett når det er så kaldt ute, så blir jeg veldig i tvil om at det er eneste grunnen. Det at alt plutselig virker som det skal i dag er egentlig mer bekymringsfullt. Bortsett fra høydejusteringen på lysene, den er bare helt mongo fremdeles. Jeg får heller ikke testa auto start/stopp når det er så kaldt ute.
LoKi Skrevet Januar 16, 2014 Forfatter Skrevet Januar 16, 2014 Da var bilen levert på verksted, og han ble like forvirret av symptomene som jeg blir. Han sa dog at over 15.5v var alarmerende høyt, så 15v var visst ikke noe å være redd for i utgangspunktet. Med minusgrader og dårlig batteri kunne det forklares. Så nå venter jeg spent på dommen.
LoKi Skrevet Januar 17, 2014 Forfatter Skrevet Januar 17, 2014 Høydejusteringen på lysene startet visst å løpe løpsk når jeg bikka over 14.8v i ladespenning. Mandag byttes batteriet, og da får vi se om det blir bedre. Det var også en drøss med feilkoder, bl.a. på høydejusteringen, auxilliary water pump og no annet. Han mente alt dette kunne forklares av dårlig batteri. (Og det var på 11.8v rett etter at bilen var stoppet, så det er nok kaputt. Men det er fortsatt merkelig at bilen starter så lett)
ogee1 Skrevet Januar 17, 2014 Skrevet Januar 17, 2014 Auxiliary water pump er sannsynligvis gåen uten at du merker det. Ganske vanlig feil. Min er gåen også, men jeg har ikke giddet å bytte den.
LoKi Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Skrevet Januar 20, 2014 Ja, det er vel bare vann til barnehage-knappen, så den bryr jeg meg ikke så mye om. Knappen til å åpne ruta på bakluka funker heller ikke, og den har jeg også tenkt til å drite en lang marsj i
LoKi Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Skrevet Januar 20, 2014 Batteriet er defekt og byttet. Dynamoen slutter å lade når jeg bikker over 2500 rpm, og de mener da at dynamoen er ødelagt. Om noen har noen innvendinger mot det, så vil jeg høre det. For dette koster faenmeg penger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå