Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil helst styre det meste, hvertfall volum og sang skifte på skjermen og rattet, men det er vel ikke mulig. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Skrevet

Ok :)

Bare en ting jeg lurer på angående justering av delefilter på denne blaupunkt greia, når man velger Lowpass er jo det greit.

Men når Lowpass er slått av, så skal man justere highpass, hvordan vet jeg hvor mange hz jeg bør stille det på?

Men den skal vel ikke spille noe særlig bass i utgangspunktet så lenge lowpass ikke er slått på? Men litt blir det vel kanskje.. :)

Men for og spille 50-60 hz må vel delevilteret stå skrudd helt ned, sånn den spiller fra 50 og oppover? Blir kanskje det samme på highpass da, at

man justerer det helt i bunn, sånn den spiller alle hz?

Er vandt med og slå over på highpass med en bryter, ikke justere sånn. hehe! :P

Her er foresten et bilde av blaupunkt forsterkeren:

tha475pnp.jpg

Hvis high pass justeres til f.eks 80hz, fjerner du frekvensene under 80hz. Og setter du på low pass, og setter denne på f.eks 250hz, fjerner du frekvensene over 250hz. Altså vil du ha respons fra 80-250hz. Så hvis du driver høyttalere og ikke subwoofer med denne forsterkeren må du skru av lowpass, og high pass kan stå på rundt 80hz. På sub-forsterkeren setter du low pass på ca 80hz :)

Skrevet

Skjønner. :)

Men stusser i at lowpass går fra 50-250 hz, og highpass går fra 10-250 hz.. I mine øyne ser det da ut som highpass går lavere en lowpass filteret? :P
Går jo nesten i samme område? Eller er det noe jeg har gått glipp av? hehe..

Skrevet

Altså, hvor lavt eller høyt noe går, er det du som justerer helt selv. Forstekreren har en respons fra 20hz til 20.000hz ca.

High Pass er til å fjerne frekvenser UNDER den gitte frekvensen, og Low pass fjerner kfrekvenser OVER den gitte frekvensen. Derfor begynner HP lavt, så du kan dele på f.eks 30hz for at ikke basselementer ikke skal bunne, eller på 80hz for at du skal kunne la komponentsett spille høyere. LP brukes kun hvis du kobler på som sagt midbass eller lignende, som du ikke vil at skal spille lenger opp enn til f.eks 150hz.

Med begge disse filtrene har du da masse muligheter, du kan ha respons hele vegen ved å ha HP på 10hz og LP av, du kan dele høyttalerne i bilen på 80hz HP så de spiller høyere uten å vrenge, du kan bruke bakutgangene til midbassere og dele de så de spiller f.eks 50-150hz, og i tillegg ha subwoofer tilkoblet med egen forsterker via linjeutgangen fra forsterkeren.

Justeringene du gjør på Blaupunkten vil ikke påvirke linjeutgangene til neste forsterker.

Skrevet

Ja, jeg skjønner hvordan de funker sånn basic, og som du sier så skal jo highpass fjerne lave toner, men de dekker jo samme frekvensområde?

Burde ikke highpass gått fra for eksempel 100hz og oppover da? Vis den skal fjerne lavere frekvenser?

Skrevet

Å dele HPF på over 100hz er jo ingen vits, da mister man jo all midbass og alt. Men om du skulle ønske å dele noe på 100hz så har du jo muligheten til det, men det er mest normalt å dele fra 80hz og ned til 20-30hz. Så at man kan sette den på 10hz, er jo bare for å slippe å ha en av/på-bryter som man har på LPF. Man kunne jo f.eks droppa av/på-bryteren på LPF og, men da måtte man kunne justert denne opp til 20khz. Blir akkurat det samme, bortsett fra at LPF på over 250 hz er ingen vits. HPF derimot er det fint å kunne sette på f.eks enten 20, 80 eller 100hz. Ettersom om man drar midbass, mellomtoner eller subwoofer med forsterkeren.

Skrevet

Hm.. Skrudde dem litt høyt nå, så var ikke så veldig mye bass, men det var det jo aldri uansett.. :P

Spørs om jeg skal justere dem litt ned igjen da.. :) 

Tror nok ikke forsterkeren er noe tess, selv om den skal være overdimmensjonert.

Tipper den spiller en god del bedre på en større forsterker.  :whut:

Skrevet

Det var ikke jeg som kobla på ledningene inni kassa, det var det kompisen min som gjorde, men vi har begge bygget en del anlegg og liker og styre med slikt (selv om jeg ikke ikke forstår dette med hz osv :P , men det har jo spilt bra likavel! :) ), så går ut i fra at han har gjort det rett. Vi ble enige om hvilken ledninger som var + og - også Men har vært på tanken og skru den opp bare for og dobbelsjekke, og tror faktisk jeg skal gjøre det også.

Skader ikke og være 100% sikker! :)

Det er en Rockford fosgat PBR300x1 eller noe, ligger link til den i 1. post :) der er også link til elementet. :)

Der er ei diode som blinker hver gang denne power greia slår inn, spiller jeg litt høyt så blinker det ganske mye. :P

Skrevet

Høres ut som en forvrengnings-varsler, uten at jeg har sjekket linken (dørlig tid før jobb som alltid). Da ville jeg gått over strøm og jording. Hvor store kabler bruker du? Jorder du rett i batteriet, og hvor stor sikring har du på strømkabel? Disse små RF-forsterkerne skal jo ikke være så "små" egentlig. De pleier å levere godt med krutt.

Skrevet

Dem kaller det vel boosted rail amp eller noe. Men når den begynner og blinke, er det ikke mye mer som skal til før det vrenges.

Strøm der bruker jeg en kraftig høyttalerledning, aner ikke dim, men den er ganske tykk. Fordelen var at da var + og - sammen og ikke hver for seg.

Strømmen er tilkoblet i den sikringsboksen rett over batteriet, der det er sånne store skru sikringer, typ 120 amp osv. Men har også egen sikring på kabelen, husker ikke hvor stor denne var, jordingen er koblet på samme punkt som batteriet. Rett under baklykta. :)

Skrevet

Så fra første posten at dette er et strømproblem, en blanding mellom alt for dårlige kabler, og dårlig jording. Du har gjort det meste feil når du har hentet strøm til forsterkerene dine, så der er det bare å begynne på nytt før noe går i stykker. Minst 35mm2 fra BATTERIET og bak til forsterkerene. Samme med jordingen, som du fester i skruen til setebeltefestet under/bak baksetet, husk å pusse ned til bart metall, og bruk KABELSKO. Når dette er gjort så vil du nok merke stor forskjell ;)

Skrevet

Vel, nå har du lest mye feil her også. For det første er batteriet mitt bak, jordingen min er festet på samme plass som jordingen til batteriet (et orginalt jordingspunkt), og jeg har brukt kabelsko, jeg har kun nevnt strømmen på subforsterkeren, ikke vet du hvor store kabler jeg har brukt (det vet jeg ikke selv heller. Hehe).

Mulig det ikke er den beste plassen og hente strøm fra sikringsboksen, men den er jo direkte koblet til batteriet, med en ledning på 10-15 cm. Så det burde jo ikke være så ille.

Forsterkeren er jo heller ikke så forbanna stor, så at den trenger like tjukke kabler så den andre jeg har som er 1*1200w rms i 1 ohm kan jeg ikke forstå. :)

Mener og huske at strømkabelene (som er tykke høyttalerledninger), er så tykke som det er mulig og få inn i terminalen på forsterker. Hele strømkabelen til forsterkeren er maks 1 meter lang. :)

Skrevet

Er bare å måle spenningen på forsterkeren det, faller den når du spiller så er det for dårlig ;) Jeg har ikke tall på hvor mange ganger di siste 20 årene, at dette har vært problemet når folk har kommet for å få hjelp med stereoen sin, så det er ihvertfall verdt å sjekke. Du skriver jo også at det blinker i lys du spiller (eller gjorde med den andre forsterkeren) så det tyder jo på at du har kraftig spenningsfall. Mål ut fra dunamo og bak på forsterkeren, så ser du fort om det er store forskjeller. Du bør ha MINST 14v fra dynamoen, og ikke noe mindre enn 0,5v mindre inn på forsterkeren ved belastning.

Skrevet

Målte bak på den jeg bruker nå når bilen gikk på tomgang, spilte litt høyt og da lå det på 13,80-90v.

Den andre er jo VESENTLIG større, men den hadde bare 20cm ledninger med strøm rett på batteriet. Alle ledninger orginale ellers. :) Kan ta og måle på batteriet vs på forsterker bare for og sjekke da. Men virker som det er ok med strøm, en så liten forsterker trekker vel ikke så forbanna mye? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...