kelvin Skrevet Januar 24, 2014 Skrevet Januar 24, 2014 Hei, Vet noen hvordan man enkelt sjekker batterinivå på BMW 318 E90? Kjøpte denne batteritester på Biltema: For å sjekke nivået, slår man på nærlysene uten å starte motoren. Problemet er at jeg vet ikke hvordan man slår på nærlysene uten å trykke på "start" knappen (som starter motoren). Jeg har prøvd å vri lysbryteren. Takk på forhånd!
Otis Skrevet Januar 24, 2014 Skrevet Januar 24, 2014 Sjekket batteri gjør man med tenningen av og ca 2-4 timer etter en kjøretur, med feks et volt meter. 12,60 volt rett på batteriet ved 20 grader er så bra som det går an. Alt under 11,6 volt er svært dårlig. Såfremt det ikke er veldig kaldt da. Men mål å skriv tilbake her hva resultatet ble.
kelvin Skrevet Januar 24, 2014 Forfatter Skrevet Januar 24, 2014 Takk for svar. Antar at en volt meter på kobles til selve batteriet. Går det ann å bruke noe som plugges i sigarettenneruttaket, for eks denne? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Batterimonitor-1224-V-43332/ Har ikke særlig lyst å ta av lokket på bagaserommet for å finne batteriet og muligens skru av metal-ramme som står i veien. Finns det en lettere måte?
Otis Skrevet Januar 24, 2014 Skrevet Januar 24, 2014 Du kan godt bruke en slik du linker til. Det er ok. Men viktig å ikke måle rett etter en kjøretur, da har batteriet kunstig høy volt. Vent noen timer.
awt Skrevet Januar 24, 2014 Skrevet Januar 24, 2014 Du kan måle på "startkabel"-punktet i motorrommet om du ikke ønsker å måle på batteriet. Det er forøvrig ikke noe spesielt som må demonteres for å måle på batteriet heller.
Forbiss Skrevet Januar 24, 2014 Skrevet Januar 24, 2014 Ikke tråkk inn noen pedaler når du trykker på startknappen. Da slår du på tenning og kan skru på lysa.
kelvin Skrevet Januar 26, 2014 Forfatter Skrevet Januar 26, 2014 Da har jeg kjøpt Battery Monitor hos Biltema. Jeg målte rett før kjøreturen.
kelvin Skrevet Januar 26, 2014 Forfatter Skrevet Januar 26, 2014 Du kan måle på "startkabel"-punktet i motorrommet om du ikke ønsker å måle på batteriet. Det er forøvrig ikke noe spesielt som må demonteres for å måle på batteriet heller. Takk for tips! Syns bare det er lettere å måle via sigaretttenneruttak. Ikke tråkk inn noen pedaler når du trykker på startknappen. Da slår du på tenning og kan skru på lysa. Tusen takk for det. Det visste jeg ikke. Har aldri prøvd det. Var veldig kjekt å vite det. Sjekket batteri gjør man med tenningen av og ca 2-4 timer etter en kjøretur, med feks et volt meter. 12,60 volt rett på batteriet ved 20 grader er så bra som det går an. Alt under 11,6 volt er svært dårlig. Såfremt det ikke er veldig kaldt da. Men mål å skriv tilbake her hva resultatet ble. Sjekket både rett før og noen timer etter kjøring. Var ikke noe forskjell som jeg kunne se. Med tenningen på / motoren av : 11.5v - 11.8v. Med motoren på / under kjøring : 14.7v. Ute temperator : mellom -2 og 0 celsius. Antar at jeg har et flatt batteri?
Otis Skrevet Januar 26, 2014 Skrevet Januar 26, 2014 Nja. Du kan nok lade det opp igjen. Har du lader? Hvor gammelt er batteriet?
kelvin Skrevet Januar 26, 2014 Forfatter Skrevet Januar 26, 2014 Ja. Må nok lade det. Jeg har lader ja. Batteriet er nok fra slutten av 2005. Takk for hjelpen alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå