Senjafan Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 Hei! Jeg har en 2003 520ia(2.2l) og idag når jeg startet bilen min, så kom det opp (check engine oil) Så jeg peila olja, fastslo at det var lite å fylte etter ca 5dl olje. Ca 30 minutter senere etter normal kjøring, så kjenner jeg lukten av svidd olje og det kommer damp ifra motor rommet. Jeg stopper bilen, åpner panseret og ser at der er sprutet mye olje ut på venstre siden av motoren. Men klarer ikke å se hvor den kommer fra. Jeg kjører hjem og får da opp igjen at jeg må sjekke (check engine oil). Jeg vil tru at det jeg fylte på tidligere er sprutet ut for det var ganske mye oljesøl. Noen som har noen tanker om hva som har gjort dette? Bilen er rullet ca 170k og det har vært kaldt her, ca 20 minusgrader over ett par uker nå og den har stått i kald garasje. Men er jevnlig brukt. Har ikke hatt dette problemet før. Har også tatt noen bilder og lagt ved. Takker på forhånd for all hjelp=)! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bayerks-mach-werk Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 letteste her må være å gjøre rein motoren skikkelig for så å jekke den opp i front , eller om man har tilgang på løftebukk bruke det. starte motoren etter du har fylt riktig mengde olje i bilen igjen så den ikke tar skade av det, sjekke hvor den lekker, fikse lekkasjen tut å kjør, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 Tett veivhusventilasjon som har tatt knekken på toppdekselpakningen kanskje? Som har over sier, rengjør og kontroller hvor det kommer fra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andy520iA Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 Tror nok Julian er inne på noe. Er veivhusventilasjon tett og i tillegg bilen har rulla 170K så er nok toppdekkselpakningene sprøe fra før. Standard på disse føler jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senjafan Skrevet Januar 24, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2014 Ok, takk for tips. Risikerer man å ødelegge noe mer ved å fylle opp til korrekt oljenivå, så starte den for å sjekke hvor det lekker hvis veivhusventilasjonen er tett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
conan12 Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 Nei,du gjør ikke det,bare å gjøre det. Men disse toppdekselpakningene er som sagt sprø etter en stund og må nesten skrapes av,gummiopplegg,,er det noen tikking i fremkant av motoren ?,det sitter en svart veivhusventilator på førersiden, under innsug, sjekk denne og slangen nedover, blir tett disse slangene før veivhusventilatoren ryker(som regel),,Har du forresten sjekket at toppdekselt er skrudd ordentlig fast? under den svarte toppdekselet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 Jeg skifta toppdekselpakninga på min bil fra 2001 og 148 000 km og pakninga var like hard som plastikkdekselet over. Brukte hammer og pigg for å knuse den i biter for å få den ut av sporet den lå i. Koster 500 for et sett og ikke så vanskelig å skifte. Veivhusventilasjonen har jeg ikke vært borti, bare fått med meg at det er rimelig kronglete å få på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senjafan Skrevet Januar 24, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2014 Takker for svar=) Jeg synes det er en svak tikking i framkant av motoren, har ikke sjekket om toppdekselet er skrudd ordentlig fast. Men skal gjøre dette i morgen. Er vel kanskje en fordel å bestille seg ett toppdekselsett når man først er gang, å bytte det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senjafan Skrevet Januar 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2014 Hei igjen=) Idag gjorde jeg rent motorrommet, fylte opp med olje til korrekt nivå. Startet så bilen for å se hvor lekkasjen kommer ifra. Bilen sto vell å gikk i 1 time og ingenting skjedde. Fikk en kar til å gi på med litt turtall mens jeg sto å så på men det kom ikke noen lekkasje noen plass. Jeg skrudde av motor dekslene og det ser ut som om det er toppdekselpakningen som er gåen. Men det er vanskelig å avgjøre om det er det. Men er det ikke rart at det ikke kom mer lekkasje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Januar 25, 2014 Share Skrevet Januar 25, 2014 Skift toppdeksel pakningen du. Er nok der det kommer olje tidvis. Og samtidig sjekk røret mellom peilepinnen og veivhus utluftingen at den er åpen. Sjekk også om det er mye olje i selve veivhus utluftingsventilen/huset. Bytt denne om det er det. Tut og kjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senjafan Skrevet Januar 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2014 Takk for svar=)! Skal sjekke det røret mellom peilepinnen og veivhusutluftingen. Hvordan sjekker jeg om det er mye olje i selve veivhus utliftingsventilen/huset? Må jeg ikke skru ut hele veivhusventilajson da? Å isåfall er det ikke liksågreit å bytte den med en ny en da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Januar 25, 2014 Share Skrevet Januar 25, 2014 Takk for svar=)! Skal sjekke det røret mellom peilepinnen og veivhusutluftingen. Hvordan sjekker jeg om det er mye olje i selve veivhus utliftingsventilen/huset? Må jeg ikke skru ut hele veivhusventilajson da? Å isåfall er det ikke liksågreit å bytte den med en ny en da? Ja, like greit når du først holder på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå