Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja seff- men tenkte på rens eller slikt :P

Men om du ser viskositeten på orginal og mtl er mtl tykkere en org om jeg ikke tar feil. men kan prøve siden du har hatt suksess :)

Det betyr ikke nødvendigvis noe, det er oljens egenskaper som betyr noe. Og den er blitt brukt av mange, med godt hell på BMW kasser. Søk på babybmw forumet, ligger endel info der.

Skrevet

Problemet er verst da bilen / olja er kald.
da den er avslått er den grei, om den startes med clutchpedal nede går  den fint mellom alle gir.
om jeg slipper pedalen og trør den inn igjen kommer problemet, da kan jeg holde pedalen inne, om jeg da stopper bilen mens pedalen enda er inne, går den fint i gir igjen !

Skrevet

heh.. etter å ha sett den videoen er det første som slår meg at det er vakum som virker feil vei på en hydraulisk clutch sylinder.. :P   At clutchen blir tyngre og ikke løser skikkelig ut når motoren går altså..  Aner ikke om disse bilene har noe vakum"hjelp" til den hydrauliske clutchen da.. Vet faktisk ikke om det er hydraulisk clutch heller :)

*edit* føler meg egentlig helt på bærtur med denne posten, men det var no den ideen som dukket opp* :wave::mrgreen:

Skrevet

Gi gjerne tilbakemelding på denne! Jeg har akkurat samme problem med min 116i 2005, men hovedsaklig kun 1. gir. Fikk byttet oljen hos Bilia, men hjalp ikke veldig syns jeg og virket som mekanikeren ga litt f.. i problemet. Merker også litt "skraping" til tider på enkelte av girene, men det er kanskje tegn på noe slitasje på kassa(synkronisering) :o anyways, kjenner meg igjen i den videoen der hehe

Skrevet

Sikkert litt seint, men det kommer jo av at girkasseolja er kald, altså seig som faen, klart den vill være hard og få i første gir. Burde mjukne opp når motoren begynner og bli varm, ellers kan du bytte til mer vintervennlig olje, husker ikke helt hvordan det er men 10w40 er jo normalt og kjøre på, tror jeg da, vis man går opp eller ned vill oljen være mer beregna på kalde dager :)

Skrevet

har vært på en rekke verksted, noen sier disse er slik, har bestilt ny olje for å teste det billigste først. men de fikk den ikke inn før om 9 dager. 
andre mener at clutchen ikke greier å løse skikkelig ut da svinghjulet går rundt (treghet/clutchstøv på akslingen) Det er litt kjipt da svinghjulet må byttes samtidig.

en funderte på at det var synkroniseringen i girkassen.
( Om jeg prøver å sette den inn i 1.gir. drar sakte på turtallet med svakt press spretter den inn på 2800-3000rpm?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...