Gå til innhold

Ulyd rullende bil E91


JohnnyTouring
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kanskje noen som kan hjelpe meg med dette. 

Jeg har i de siste ukene lagt merke til en ulyd (en slags uling, interferens lignende) merkbart ved hastigheter fra 40-50 km/h og oppover. 

 

- Høres ut som det kommer fra bak i bilen i hjulområdet

- Det begynte svakt, men har gradvis blitt høyere og mer hørbart.

- Det er hastighetsavhengig. Begynner ved 50 km/h og øker i frekvens og omfang ved økende hastighet.

- Hvis jeg trykker inn clutchen og lar bilen rulle er ulyden fortsatt tilstede, så er ikke avhengig av turtall.

- Ingen endring av ulyden i sving.

 

Mistenkte først dekkene (har hatt på nye nokian hakka R2 siden oktober) siden det var så svakt, men de fleste synes R2 dekkene til Nokian er tilnærmet lydløse. Så tenkte jeg hjullager, men det er ikke noe forskjell i ulyden når jeg svinger. Bilen har rulla 110000km og er en 320D LCI fra 2009. Alle forslag mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være alt ifra dekkene, hjullager, diff lager og selve diffen..  Har og hørt at lagere ut fra girkassen av og til blir dårlig. Hadde noe lignende lyd på min som jeg oppdaget når jeg kjørte i tyskland (over 100km/t) , og hadde den på 2 forskjellige bmw verksteder. Begge sa at det var dekkene.. (viste seg at de var kantslitt). Merker ingenting med vinterdekkene på nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og sett bilen på bukk å hør om lyden er tilstede uten belastning, og det er lettere å lokalisere da 

 

Det hadde vært det beste. Skal se om jeg får gjort det.

 

 

Det kan jo være alt ifra dekkene, hjullager, diff lager og selve diffen..  Har og hørt at lagere ut fra girkassen av og til blir dårlig. Hadde noe lignende lyd på min som jeg oppdaget når jeg kjørte i tyskland (over 100km/t) , og hadde den på 2 forskjellige bmw verksteder. Begge sa at det var dekkene.. (viste seg at de var kantslitt). Merker ingenting med vinterdekkene på nå..

 

Utelukker ikke dekkene, og håper du har rett, men lyden er der uansett underlag (snø, asfalt, grus). Dersom det var dekkene skulle man tro at underlaget ville spille inn. Skal innom BMW med den for å se om de kan bli klok på dette. 

 

 

Kan være noe bremse relatert som henger på. F. eks bremse belegget til håndbrekket.

 

Med jevne mellomrom bruker jeg å dra forsiktig i håndbrekket å holde det en kort stund i lav fart for å slite vekk et eventuelt belegg. Har også gjort dette nå uten at lyden blir forandret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ganske det samme, med ulyd og litt vibrasjon når eg kom over 100.

Hastighetavhengig lyd, og ingen forandring når eg svingte til noen av sidene. Veldigt vanskeligt å høre hvor lyd kom fra.

Skiftet venstre lager fremme(Høyre skiftet i desember) og virket som lyd er vekke. Skiftet i kveld, og bare testet litt lokalt opp til 70 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Håper at det er hjullager og ikke noe dyrere som diff eller mellomaksel. Skal sjekke ut dette nærmere når jeg får tid i kommende uke. 

 

 

Hadde ganske det samme, med ulyd og litt vibrasjon når eg kom over 100.

Hastighetavhengig lyd, og ingen forandring når eg svingte til noen av sidene. Veldigt vanskeligt å høre hvor lyd kom fra.

Skiftet venstre lager fremme(Høyre skiftet i desember) og virket som lyd er vekke. Skiftet i kveld, og bare testet litt lokalt opp til 70 km/t.

 

Hvordan kom du frem til å prøve å skifte hjullager hvis det ikke var endring i ulyd når du svingte? Brukte du den gode gamle testen (gjekk opp og rykke på hjulet i kl 3 og 9 og kl 6 og 12 posisjonen for å kjenne om det er slakk)? Eller var det noe annet som avslørte at det kunne være hjullager?

 

Kan tilføre at lyden er syklisk, og ved hastigheter over 90 km/h går det fra en syklisk during til et mer jevnt hvin. Ingen vibrasjoner. Veldig vanskelig å lokalisere, men høres ut som det kommer bakfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Håper at det er hjullager og ikke noe dyrere som diff eller mellomaksel. Skal sjekke ut dette nærmere når jeg får tid i kommende uke. 

 

 

 

Hvordan kom du frem til å prøve å skifte hjullager hvis det ikke var endring i ulyd når du svingte? Brukte du den gode gamle testen (gjekk opp og rykke på hjulet i kl 3 og 9 og kl 6 og 12 posisjonen for å kjenne om det er slakk)? Eller var det noe annet som avslørte at det kunne være hjullager?

 

Kan tilføre at lyden er syklisk, og ved hastigheter over 90 km/h går det fra en syklisk during til et mer jevnt hvin. Ingen vibrasjoner. Veldig vanskelig å lokalisere, men høres ut som det kommer bakfra. 

Hadde ett utslitt lager på høyre siden, som forandret lyd når eg svingte. Fekk vekk mesteparten av lyden, men var litt lyd igjenn. Lager bør skiftes parvis, så da skiftet eg andre siden og, litt etter. Ble nesten helt bra, men er litt igjenn enda, så skal prøve med hjulstillingskontroll neste mnd.(og rask sjekk av foringer etc)

 

Før eg skiftet hjullager venstre side så hadde eg ingen av de klassiske symptomene på lagerfeil. som varierende intensitet ved sving, vibrasjon eller sporing ved kjøring eller vibrasjon ved bremsing. På høyre side hadde eg alle symptomene :)

 

Når eg tok av bremseskive på venstre side, så hørte, og kjente, eg at det lageret og var slitt, men ikkje helt utslitt enda

 

Kan kankje være en ide å ta av hjul og klosser, for å høre skikkeligt om lageret er slitt?

 

 

Er foresten en 2009 E90, 325 bensin eg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har frikjent dekkene. Byttet til noen gamle vinterhjul/-dekk, men ulyden var der fremdeles.

 

Har hatt bilen oppå bukk og snurret på hjulene, og det kom en helt tydelig slipende, grov lyd fra venstre bakhjul. De andre hjulene hadde ikke dette. Ikke slakk noe sted. 

 

Hjullager på venstre side bak er nok tørr, og skal byttes. Det løser mest sannsynligvis problemet, men rapporterer tilbake ved motsatt tilfelle.

 

Takk for alle innspill!  :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hvordan fant du ut om at det var venstre bak?

Er så vanskelig å høre hvor lyden kommer fra når man sitter å kjører.

Kan ikke være hjula?

 

Sånn:

 

Har frikjent dekkene. Byttet til noen gamle vinterhjul/-dekk, men ulyden var der fremdeles.

 

Har hatt bilen oppå bukk og snurret på hjulene, og det kom en helt tydelig slipende, grov lyd fra venstre bakhjul. De andre hjulene hadde ikke dette. Ikke slakk noe sted. 

 

Hjullager på venstre side bak er nok tørr, og skal byttes. Det løser mest sannsynligvis problemet, men rapporterer tilbake ved motsatt tilfelle.

 

Takk for alle innspill!  :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...