Gå til innhold

skatte eller ikke skatte (firmabil) eller ny bil? i3?

janerik171187
 Share

Anbefalte innlegg

dette går vell under annet bil og motorprat :P

har sitti å vurdert litt div løsninger nå ang en bil til å ha å kjøre til jobb med.

er trikker, og per nå skatter jeg ikke på firmabilen, men må nok det.

ser at å skatte på bilen koster meg 3k i mnd, (36k i året)

har 16km til jobb, dvs 32km hver dag,  dvs ca 8000km i året.

det koster meg da ca 8k i bensin med 7'rn og en 5k i ekstra forsikring ca. så 13k i året. (kommer en bom etterhvert og som blir en 5k i året det og)

men da er jeg og avhengig av at den funker hver dag, så vurderer andre løsninger.

kan jo seff skatte av den og bruke noget privat (greit for sjefen det) men caddy er jeg ikke så fan av å kjøre :P (+ no drit med 2 seter og bagasje full av greier)

så skatte 36k i året med firmabilen, men 3k i mnd, så mye kjører jeg ikke lenger (bensinkortet ligger på ca 1-2k i mnd (3k med å kjøre til jobb om det blir) men det er inkludert 323turbo'n og.

eller bruke egen bil og bruke 13k (18k når bommen kommer) men kan nok rundes opp til 15/20k med litt ekstra servicegreier, sikkert mer og :P

har da vurdert litt en i3, kan jo brukes litt ellers og, er jo grei rekkevidde på den, koster 250k i innkjøp, billån på den er ca 4k i mnd ish, (50k i innskudd ca)

er jo deilig med ny bil da, nyeste jeg har hatt er min nå 96mod e38 728ia :P

koster jo litt da med i3 iforhold til nå.

eneste jeg igrunn ikke får brukt en i3 til er langturer, og hente ting med henger, men har jo e38'n til det,

er bmw mann så vil holde meg til bmw :P

et annet alternativ er å kjøpe en moped/atv e.l (klasse b eller mopedlappen kjøretøy) som kan brukes på godværsdager/tilnød ellers,

det er nok billigste ivaffall :P

noen synspunkter :P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke skatte for til-fra arbeid bare da?   vi har abax montert på firmabilene, og da skatter vi for å ha med bilen hjem. vi kan ikke kjøre en meter etter jobb da det blir registrert på abaxen.   men de dagene vi møter opp direkte til kunde slipper man å skatte på trur jeg.. 

om man velger å skatte fullt på firmabilen får man jo fri bruk.  er en på jobben til meg som har dette. det vil si gratis bensin, service osv etter som jeg har forstått det? vet ikke hvordan det er med bompenger men.      jeg gidder ikke dette, for å kjøre rundt i en rotete, stappfull transporter får jeg nok av på jobb ; )   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs gjerne på sjefen om man får total fri bruk hjemme, hadde det vært en transporter hadde jeg vurdert det pga da kan den dra e30'n på henger. Caddy blir litt liten da. E38'n duger dog til det.

Men ender alikevell opp med å måtte ha en bensinbil med fler enn 2/3seter til langturer.

Vet du hva taksten per km er på det å kun skatte på veien til jobb? Blir kanskje ikke så ille da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ivaffall at taksten er 4,05kr km om jeg hadde brukt egen bil i jobb og kjørt under 10kkm i året. 8000kmx4,05 = 3000kr i lønnspåslag jeg må skatte av.

Dvs 9900kr i året i faktisk skatt 28%

Om taksten er riktig da.

Alt under 1000kr/mnd er jo "greit" i denne sammenhengen isåfall. Hakke noe mot Gps på bilen pga bruker ikke privat alikevell.

Største problemet egentlig med å parkere firmabil på kontoret er at den kommer sikkert til å bli rundstjålet ofte :-P (midt i Fredrikstad ca)

Så er igrunn en stor fordel for jobben at jeg kjører hjem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så på lønnslippen nå.  3,35/ km i inntekt blir man lagt på i inntekt. så betaler man skatt av dette.  30%elns?   samme opplegget som med mobil.    så det blir ikke så fryktelig dyrt :D    

nå har jeg bare 6min til jobb da.   men er fryktelig greit å ha med bilen hjem.     

1.  man kan kjøre rett hjem etter endt dag.   spesielt kjekt om man er i nærheten og det blir en stor omvei å levere bil på jobb.

2.  slipper å bytte bil på jobben om morgenen,  spesielt  på vinteren med to kalde biler og skraping av is..

3.  slipper å bytte klær på jobb.  jeg sitter iaff ikke med arbeidsklær i BMW'n. 

4.  gratis og kjøre med.  -og man sparer privatbilen endel. 

man slipper også å skatte når man møter opp til kunde, men dette er jo litt styr og passe på da...  jeg skatter hver dag bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så på lønnslippen nå.  3,35/ km i inntekt blir man lagt på i inntekt. så betaler man skatt av dette.  30%elns?   samme opplegget som med mobil.    så det blir ikke så fryktelig dyrt :D    

nå har jeg bare 6min til jobb da.   men er fryktelig greit å ha med bilen hjem.     

1.  man kan kjøre rett hjem etter endt dag.   spesielt kjekt om man er i nærheten og det blir en stor omvei å levere bil på jobb.

2.  slipper å bytte bil på jobben om morgenen,  spesielt  på vinteren med to kalde biler og skraping av is..

3.  slipper å bytte klær på jobb.  jeg sitter iaff ikke med arbeidsklær i BMW'n. 

4.  gratis og kjøre med.  -og man sparer privatbilen endel. 

man slipper også å skatte når man møter opp til kunde, men dette er jo litt styr og passe på da...  jeg skatter hver dag bare. 

med den taksten blir det 600kr mnd, og det er levelig :P spiser opp mye av lønnsøkningen på en tier i mnd jeg fikk nå men slipper da ivaffall kødd :P

bedre enn 3000kr mnd ivaffall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv som elektriker. Vi har en avtale som gjør at vi må reise ut på "utrykkning" om det skulle være aktuelt. Noe det av og til er!

Får da ta med bilen hjem, og slipper å skatte av det! Kan jo høre om dette er en ordning dere kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også noe slikt vakt-ordning tidligere. Vet ikke hvorfor de ble slutt på det men.

Skattinga er utifra bilens verdi. På årsoppgaven min står listepris på bilen som var 220.000 eller noe.

Trur det var snakk om 60.000 i pålagt inntekt ved fri bil. Så det blir jo noen kr.

Er jo ikke så ille om det hadde vært en brukbar bil men for min del er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har en 2014 A3 som firmabil, og siden hun skatter av den er det også fri bruk på den.

Bilen kostet 376.000, og dette gir ca 4000,- pr mnd i skatt.

Målt opp mot kostnadene som er på å ha en ny bil (ut i fra det siste jeg leste på VG eller Dagbladet) som er ca kr. 8 pr km, så trenger vi å kjøre 500 km privat per måned for at det skal lønne seg å ha firmabil.

To harryturer per måned er nok alene, i tillegg til at den brukes til absolutt alt annet når det er mulig.

For oss var det ikke noe å tenke på en gang. Firmabil rocker!

Etter 3 år har vi brukt ca 150.000 på bilen, inkludert ALT. Om vi skulle kjøpt bilen, så hadde dette knapt dekket verditapet på den, for ikke å snakke om vask, drivstoff, dekk, service og annet tull. Den er i hvert fall mye billigere enn E91'en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar,

Ang bruke bilen privat så er den rimelig ubrukelig til mitt bruk. Kan ikke ta sverigetur pga driten i bagasjen, Og bare 2 seter og ikke mye behagelig bil heller :-P

Kan jeg skatte av kun km til jobb Så blir det ikke dyrt,

Har ivaffall fått godkjent finansiering på en i3, så skal sjekke opp litt Hva jeg gjør :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...