Gå til innhold

DIY: Hvordan kode moduler til "factory default" med NCS


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Denne guiden er en del av Den Store Diagnose-Tråden.

 

Jeg poster denne i Teknisk, sånn jeg har gjort med de andre guidene, admin må gjerne flytte den om det er nødvendig.

 

Etter oppfordring, så tenkte jeg og skrive en rask DIY guide på hvordan man koder brukte moduler til bilen,
sånn de blir som "factory default", altså sånn modulen skal være til din bil, og slik den kom fra fabrikk.

 

Dette kan være greit og kunne gjøre om du for eksempel har rota fælt innpå der, og ikke husker hvordan alt skal være, 

eller om du har byttet modulen, og den ikke oppfører seg helt slik den skal. Dette er sånt som kan skje om 

modulen ikke er kodet til bilen.

 

 

I første omgang blir dette en ren "tekst guide", da jeg ikke har noen bilder. Egentlig så er det så enkelt

at det ikke trengst noen, men om det er sterkt ønskelig så skal jeg få fiksa det. :)

 

 

 

Så la oss komme i gang;

 

Jeg er ikke ansvarlig for eventuelle sakder på din bil, som følge av denne guiden. 
Alt som står her, gjør du på eget ansvar.

 

 

Det du trenger for og gjøre dette er følgende:

 

- Laptop med fungerende INPA/NCS Expert

- 16 pin obd kabel, og eventuelt adapter til 20 pin

- Fulladet batteri på bilen, og batterilader/strømforsyning

 

Når det gjelder strøm, så har jeg gjort dette et par ganger uten noe ekstra strøm. Det har gått helt fint, men

er selvsagt ikke og anbefale! En bør absolut ha stabil strøm når man driver med slikt.

 

 

Da burde vi være klar til og starte.

 

 

1. Start NCS Expert, og velg Expertmode profilen. Vist du ikke har denne kan du velge den du vanligvis bruker.

Deretter velger du  File -> Edit profil -> FSW/PSW  (Om du må ha passord for og editere, så er dette repxet)

 

Du får da opp først et vindu (Edit profile), her skal du velge FSW/PSW. Da får du opp et nytt vindu, her fjerner du krysset

i boksen der det står FSW-/PSW-Manipulate with FSW_PSW.MAN og klikk OK. 

Trykk så på Profile Info, kall profilen et eller annet navn, trykk OK. Trykk så OK igjen inn på Profile Editor.
Du kommer da tilbake til startsiden til NCS. Så velger du File -> Save Profile as, så forandrer du filnavnet til et eller annet, men pass

på og beholde .PFL bak navnet, og at den blir lagret i mappen som heter PFL. Trykk OK.

 

 

Du har nå en profil du kan bruke til og laste "factory default" med. :)

 

 

Så til selve jobben:

 

2. Trykk F1 -> F3, velg din biltype og trykk OK, deretter trykker du F6.

 

3. Trykk F4, velg den modulen du skal kode til factory default og trykk OK.

 

4. Trykk F2, du får da opp et vindu, her velger du "SG_CODIEREN"og trykker OK.

 

5. Trykk F3 for og starte kodingen.

 

 

 

Dette skal ikke ta lang tid, varierer sikkert litt etter hvilken type modul det er også. Da jeg koda min LCM tok det maks 15 sekunder.

 

Og husk, du gjør alt dette på eget ansvar. ;) Dette har funket for meg 2 ganger, men jeg kan selvsagt ikke garantere at dette

funker for andre.

 

 

 

Håper denne kommer til nytte for noen. :)

 

 

 

Hilsen Fredrik

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Akkurat det der er jeg usikker på, om du får med vin og km ved å gjøre dette i ncs. Da jeg bytta lcm koda jeg chassi nr og km med bmw scanner først. Så jeg testa aldri å bare kode med ncs. ☺

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D vet jeg heller ikke, muligens bare d 7 siste siffera. :) Men da ser det altså ut som at ncs fikser alt uansett da.. Si fra hva resultatet blir ang. Chassi nr og km da. :)

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du ikke får med km så vil du få tamper dot i speedometeret, chassi nr vet jeg ikke om spiller noen rolle. :)
Vet ikke hvordan det går og kode sånne ting når bilen går, men ville unngått det for sikkerhetsskyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med VIN med NCS. men så er det vell ikke sikkert at jeg fikk det til heller da...?

Har jo pin 15 på diagnosekontakten, men har ikke skaffet meg ads adapter.

Får til å sjekke alle modulene for feilkoder uten adapteret, men er usikkert på om jeg MÅ ha det for å få til å kode? 

Dotten er der fremdeles, men har det noe å si at den er der? hva gjør den? kmstand er også korrekt i dashn.

 

Noen som vet om jeg kan kode km og VIN med ncs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...