Gå til innhold

E46 320i 323i 325i forbruk & forskjell


Super1
 Share

Anbefalte innlegg

Greit å vite en del om de bilene hvis man skal bruke en god del sum, sånn at man blir fornøyd :)
Hva ligger forbruket på 320i (M54B22) og 323i(M54TUB25) og 325i (M54B25)? Det ikke så store forskjeller på motorstørrelsene, men de utgjør forskjellig ytelse hk. 320i og 323i har like mange hk så hvilken er best med tanke på forbruket? Er det forskjell på det eller kan 323i yte mer enn 170hk? hvor "kvikk" er den iforhold til 320? Og 3235 har jo ca 13 hk mer bare, og hvordan er den ifh til de førstnevnte. Nå tenker jeg på forksjeller i virkeligheten/i praksis ikke bare fakta. Er det greit for disse motorene å bli kjørt bare ca 10 km/(10min) med 2 timers pause imellom? tenker på om det blir varm nok før den kan slåes av ?

 

Hva er automat kasse å foretrekke med av de? eller funker alle bra med automat?

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinforbruket er iht. BMW gjennomsnitlig ved blandet kjøring: 0,89 l/mil, 0,90 l/mil og 0,90 l/mil for hhv. 320i, 323i og 325i. I praksis vil jeg tro at de bruker omtrent like mye drivstoff i alle disipliner, men at 320i bruker marginalt mer hvis den skal trekke tungt med lastet bil. Ytelsesmessig er det en kjent sak at 323i i realiteten har 185-190 HK. Derfor er det heller ikke så stor forskjell 0-100 Km/t: 8,2, 8,0 og 7,2 sekunder. Topphastigheten er: 226 Km/t, 233 Km/t og 240 Km/t. Her er det trolig forskjellig utveksling på drivlinjen mer enn effektforskjellen som medfører ulike ytelser. Sammenlignet med relevante E36 modeller mer enn antyder dette. Alle tall med manuelt gear og jeg vil ikke anbefale automatgear på noen av modellene (begrenset dreiemoment og "gammeldags" automatgear er ingen god kombo). Jeg ville ha valgt den mest rustfrie og best vedlikeholdte E46 modellen fremfor å la motoren bestemme valget i dette tilfellet. Alle de tre motoralternativene er noen perler av rekkeseksere. Det beste BMW har å by på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar Fredrik :) Hvorfor er 323i beskrevet med bare 170 hk hvis den egentlig har mer enn det? er det forskjellig fra bil til bil eller?

Er dreiemomentet begrenset betydelig mye med automatgear? merkbart? sammenlignet med manuel? Til normal bruk og ikke race så burde det være ok med automat eller?

Er det greit for disse motorene å bli kjørt bare ca 10 km/(10min) med 2 timers pause imellom? tenker på om det blir varm nok før den kan slåes av ? har det noe å si eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilene tåler småkjøring, og ja det gjør de. Men ingen motorer har godt av BARE småkjøring. Du må få kjørt de skikkelig varm fra tid til annen.

 

Ellers, 325'en er den kvikkeste av disse, dvs den er litt hissigere på høyt turtall. 

Forøvrig, dreiemomentet begrenses ikke av automatgear...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var småkjøring ja eller veldig korte turer.

Store motorer bruk jo litt tid før det er ordentlig varm og på korte turer rekk ikk det å bli helt varm så om det er greit å kjøre slikt

325 har mest med hk ja men under normal kjøring hvem vil vær best i turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som CrZyWiz påpeker begrenses dreiemomentet ikke av automatgearet i denne sammenhengen, men det finnes andre eksempler der dette er tilfellet. Utfordringen er at rundt 250 Nm (for 323i og 325i) ikke er riktig nok til å gi skikkelige ytelser med de automatgearene som var tilgjengelige på begynnelsen av 2000 tallet. Et godt eksempel på dette er at 325i bruker 7,2 sekunder 0-100 Km/t med manuelt gear og hele 8,3 sekunder med automatgear. Idag gearer som regel "automatgear" hurtigere enn manuelle kasser. Moderne automatgear er egentlig ikke tradisjonelle automatgear (type: lamelkobling), men derimot manuelle gearkasser som styres elektronisk slik at de på den måten oppleves som automatiske. Noen av disse har sogar en dobbelclutch løsning som gjør at neste gear i rekken (opp/ned) alltid er forberedt og på den måten sparer man 2-3 tiendedeler av et sekund når man gearer.

 

Årsaken til at E46 323i samt E36 323i og E39 523i offisielt kun hadde 170 HK skyltes interne tyske firmabil skatteregler. Ved 170 HK lå det en skattemessig klassegrense og dette medførte at alle de store tyske bilprodusentene på papiret reduserte effekten på de motorene som var attraktive i den aktuelle klassen. For BMW var dette x23i motoren (M52B25) og for Mercedes-Benz var det bl.a W210 E240 (som selvfølgelig også offisielt har 170 HK) og for Audi var det bl.a A6 2,4 (C5) (som selvfølgelig også offisielt har 170 HK).

 

Ingen stempelmotor har godt av å bli kjørt kun 10 minutter på kald motor. Det beste er om motoren varmkjøres hver gang den startes (aller helst startes når den allerede er varm). På den måten smøres alle interne bevegelige deler best mulig av oljen og dette reduserer friksjonen mellom delene og dermed slitasjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var småkjøring ja eller veldig korte turer.

Store motorer bruk jo litt tid før det er ordentlig varm og på korte turer rekk ikk det å bli helt varm så om det er greit å kjøre slikt

325 har mest med hk ja men under normal kjøring hvem vil vær best i turtall?

Har selv en 01 325i sedan med manuell gir og denne har jeg målt til 0,85l/mil med hovedsaklig småkjøring til/fra jobb (10min til jobb), butikken osv.

99 320i jeg hadde før brukte ikke noe merkbart mindre, trolig noe mer ved fullastet bil. I tillegg synes jeg den gikk fryktelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1999 320i har kun 150 HK og 190 Nm (M52B20 motoren). E46 320i med M54B22 motoren yter 170 HK og 210 Nm... og går vesentlig bedre. Den har kortere slaglengde enn både 323i og 325i og er dermed klart mer villig til bl.a turtallsendringer. Mange kjennere av disse motorene mener at M54B22 motoren er en av de mest harmoniske rekkesekserne BMW noen gang har bygget... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var småkjøring ja eller veldig korte turer.

Store motorer bruk jo litt tid før det er ordentlig varm og på korte turer rekk ikk det å bli helt varm så om det er greit å kjøre slikt

325 har mest med hk ja men under normal kjøring hvem vil vær best i turtall?

En stor motor bruker ikke lengre tid på å bli varm.

 

best i turtall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør den ikke det? merket det ifra en tidligere bil med mindre motor og på nåværende bilen med større motor enn forrige. Bruker 2-3 min før temp visere begynner å røre på seg.

 

Med turtall mener jeg hvilken som er på lavest turtall i 2-3. gir og på 5 gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som spiller inn vedr. hvor hurtig en motor når driftstemperaturen. Motorvolumet i seg selv er ikke nødvendigvis en av disse. Andre faktorer som f.eks kjølekapasiteten (vann, luft, olje, drivstoff og metallegering) er viktigere. Vår lille Up! med en selvpustende tresylindret aluminiumsmotor på 999 cm3 bruker f.eks lenger tid på å bli varm enn vår tidligere M47 BMW dieselmotor på 1991 cm3 med både turbo og intercooler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men automatgir har vel ikke så mye å si ved normal kjøring om man ikke bryr seg om de få sekundene bilen bruker for å yte med girskifting

Det er jo fordel å ha det når man sitter i lange køer på morgenen og ettermiddag

323 og 325 har bortimot samme utveksling, dvs de har ca samme turtall i de forskjellige girene. 320i er lavere giret, dvs den har høyere turtall i samme gir og fart.

 

Automatgir eller ikke blir en smaksak, den går litt dårligere, og bruker litt mer suppe. Men den er mer behagelig i by\køkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...