Gå til innhold

Hvordan vasker dere BMW'ene deres? :)

AlexZandero
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har noen god ide på hvordan vaske innvendig dashbord og instrumentpanel osv? 

Høres kanskje litt risky ut men er jo en god del støv som legges der :)

Fuktig mikrofiberklut :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktig mikrofiberklut :)

Okey det er nice. Jeg klarte å bruke såkalte Shell Textile Wipes.. Kun fordi de i betjeningen sa jeg skulle gjøre det. 

Etter å ha lest er disse for gulv og tøystoff matter. Noen som har prøvd de? 

De viser seg å være bra der det er mye skitt og de er bra å bruke på alle andre steder enn Dashbord, instrumentpanel osv :P

post-63572-0-40361100-1394050166_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert forklart lignende metoder her, men jeg skiver i alle fall slik jeg vanligvis vasker bilen.

Forvask:
Avfetter nedenfra og opp til ruter med MAC prickbort. (på sommeren er det ikke alltid prickbort brukes)
Avfetter 1:20 eller 1:40 alt etter hvor skitten bilen er med universal avfetting.
Lar dette stå i noen minutter.
Skumlegger med skumkanon oppå dette somregel.

Spyler godt nedenfra og opp rundt hele bilen.

Går noen ganger over med Iron-X. Spesielt under piggdekksesongen.

Felger:

1:10, 1:30 eller 1:40 med bilberry wheel cleener. Alt etter hvor mye dritt det er på felger.
Bruker børste i kriker og kroker.
Spyler av.

Håndvask:
Shampoo i gritt-guard-bøtte (Varierer mellom shampoo alt etter hva jeg føler for. NXT meguiars, Chemical Guys etc)
Skummer bøtta godt opp.
Bruker vaskehanske av microfiber.
Tar ofte panel for panel mens jeg spyler av shampoo.

Tørker med microfiber håndduk. Bruker trykkluft på felger og i kriker og kroker så jeg slipper at det renner vann ut av lister etc. Trekker fort til seg støv om det er vann på bilen.

Interiør:

Støvsuging.
Våtsuging av matter. Bruker mye Chemical guys carpet clean.
Tørker med tørr microfiber over dashbord ol. Holder fint for min del ettersom jeg gjør det minst en gang i uka.
Bruker detailerbørste i ventiler og kriker og kroker hvor det samler seg støv.

Sonax eller swisswax crystal på ruter.
Forsegler ruter med rain-X ca en gang i måneden.

Ellers er det prepping med voks nå og da. Clayer en gang i året og kjører en runde med maskin :)
Må vel ha 2 eller 3-stegspolering før sommeren tenker jeg. Ser det begynner å komme litt swirls her og der etter folk som åler seg opp etter bilen på p-plasser ol og det kan man ikke ha noe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god rengjøring. Lign. jeg kommer til å gjøre når jeg får superpakken fra P&R. 

Tenker jeg kommer til å kjøpe også i tillegg Rain-X og Chemical Guys carpet clean når du nevner det.

Men er ikke MAC Prickbort farlig å bruke for ofte? Det er jo veldig sterkt og har hørt fra noen at bare 1 gang etter vinteren for vår vasken er nok.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns IronX lukter godt jeg, men er ikke godt å få sprøytestøv i halsen.. :P

Den Jiff bilsåpa lukter dritt! Lukter faktisk fiskeolje/tran! :P Men den funker greit.. hehe

Innhalering er nok ikkje anbefalt nei..;)

Jeg tror mange har oppfatning av IronX bare skal brukes utside dørpanel osv, og det er jo helt riktig da :)

Den tar jo siste metallrestene som er i lakken, blir lilla og løser det opp. MEN DEN KAN brukes som FELGRENS OGSÅ?!

DET BLIR JO HELT STRØKENT!!!

Funker gull på felger også naturligvis..:)

Vaska 4 felger på plenen til mine foreldrer for ei tid tilbake, graset visna heilt! Der var 4 brune ringer i laang tid etter.. Ikkje veldig populært..:)

Heller ikkje anbefalt å søle på klær, har litt samme effekt som klor.. Den svarte joggebuksa mi vart full av rosa flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god rengjøring. Lign. jeg kommer til å gjøre når jeg får superpakken fra P&R. 

Tenker jeg kommer til å kjøpe også i tillegg Rain-X og Chemical Guys carpet clean når du nevner det.

Men er ikke MAC Prickbort farlig å bruke for ofte? Det er jo veldig sterkt og har hørt fra noen at bare 1 gang etter vinteren for vår vasken er nok.. 

Neis, prickbort skal være rimelig grei mot lakken, men du er inne på noe siden det ikke er vits å sløse litersvis med prickbort på litt støv.

Prickbort er den desidert beste avfettingen etter mitt syn. Tar utrolig godt og løfter asfalt, tjære, salt og dritt opp fra lakken. Bruker det ikke etter hver vask, men på vinteren går det ofte en runde sånn ca hver 14 dag med prickbort.

Rain-X er fantastisk. Nå er det sjeldent jeg fronter Turle sine produkter, men rain-off`en deres skal være ganske lik. Det har blitt gjort blindtester av det på detailersclub og man har ikke klart å se forskjell. Grunnen til jeg sier det er fordi denne kan du få over disk og rain-X må bestilles de aller fleste plasser. Selv kjøper jeg rain-X på ebay til en billig pengè.

Iron-X må være et av de mest fantastiske produktene som finnes, men å bruke det til felgrens sånn i det daglige synes jeg blir å overdrive litt. Koster ganske mye for literen av dette her og da er det bedre å kjøpe felgrenskosentrat (5L Bilberry wheel cleaner f.eks) og blande ut etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller gått for Bilt-hamber Surfex HD som "hverdagsavfetting" og blandet denne ut etter behov :) F.eks 1:30 på sommeren.
Blir veldig billig når man blander ut også.. og i tillegg bestemmer du litt hvor snill du ønsker å være mot eventuell voks.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=11
249,- for 5 liter. Blir ekstremt rimelig og god avfetting!

Vi anbefaler følgende blandingsforhold:
1:20-1:40 Forvask
1:5-1:10 Fjerne gamle voks- og poleringsrester før ny voksing
1:10-1:20 Felgrens
1:10-1:15 Motorrom Tilgjengelig i flere størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller gått for Bilt-hamber Surfex HD som "hverdagsavfetting" og blandet denne ut etter behov :) F.eks 1:30 på sommeren.

Blir veldig billig når man blander ut også.. og i tillegg bestemmer du litt hvor snill du ønsker å være mot eventuell voks.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=11

249,- for 5 liter. Blir ekstremt rimelig og god avfetting!

Vi anbefaler følgende blandingsforhold:

1:20-1:40 Forvask

1:5-1:10 Fjerne gamle voks- og poleringsrester før ny voksing

1:10-1:20 Felgrens

1:10-1:15 Motorrom Tilgjengelig i flere størrelser.

Surfex og Prickbort er ikke sammenlignbart i denne sammenhengen. Prickbort er petroleumsbasert, mens Surfex er alkalisk. Dvs Surfex tar ordinær dritt bedre, og egner seg derfor godt til "dagligdags" vask.

Mens Prickbort tar olje\tjære og asfalt mye bedre igjen. Derfor er den bedre egnet for f.eks motorrom. Samt nedre paneler og felger, når det er mye asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...