Gå til innhold

Bimmer`s båter - hjelp til båtkjøp


pure_stig
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis det finnes en slik tråd på forumet så beklager det. Jeg fant ingen.

Jeg er på utkikk etter båt. Våren er på vei. Jeg solgte min motorsykkel pga for lite bruk.

Vurderer nå å kjøpe båt. Mer sosialt og mer familievennlig enn en motorsykkel.

Det jeg er ute etter er en båt 20-30fot.

Snekke er ikke noe alternativ.

Bør være mulig å dra vannski og ring.

Maxpris 150-160.000,-

Noen forslag?

Jeg hører folk si at en båt ikke taper seg noe særlig i verdi. Stemmer dette?

Legg gjerne ut bilde av deres egne båter og positive/negative ting.

Jeg har hatt en 21fot tidligere men hadde ikke denne så lenge så jeg er ingen erfaren "kaptein".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede en båttråd her inne, men ettersom denne tråden omhandler kjøpstips ser jeg ingen grunn til at denne ikke får bestå i en egen tråd. :)

Hva slags båt ser du egentlig for deg? Skal du ha mulighet til overnatting (day-/cabcruiser) eller er du kun ute etter fart og moro (RIB, skjærgårdsjeep etc.)?

[…] Jeg hører folk si at en båt ikke taper seg noe særlig i verdi. Stemmer dette?

Denne myten kan du bare legge død først som sist. Tidligere var det gjerne slik at båter ikke tapte seg, men etter finanskrisen i 2008 har båtmarkedet stupt rett i kjelleren. Båtprisene er halvert og vel så det, i tillegg til at markedet er tregt. Nå skal det imidlertid sies at det er dyre og store båter som har tatt den største støyten og at markedet for mindre båter er lettere, men det er ikke solskinn her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg en båt som det gjerne er mulig å overnatte i ja for to personer.

RIB eller skjærgårdsjeep er da ikke noe tema heller. Sitter og kikker på finn.no men syns det er litt vanskelig da båt er noe jeg ikke har noe særlig greie på :)

Hva tror dere f.eks om denne?

Alder vs pris osv?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46504739&searchclickthrough=true

post-70964-0-21495500-1394036685_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske daycruisere som den du la ut over her er helt klart mye båt for pengene, men med V8er i båt så bør du ha dype lommer særlig om du liker litt vannsport som vannski og liknende. Hadde selv en Scand 7600 Dynamic med Volvo Penta AQ271 V8er og den var DYR å kjøre med, bare en svipptur til nabobyen Grimstad kostet fort 800 kr i bensin.... Da ville jeg heller lagt litt ekstra penger i potten og valgt en båt med enten dieselmotor eller firetakter, V8er er gøye og herlige motorer men de er ikke tiltenkt Norske marinapriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske daycruisere som den du la ut over her er helt klart mye båt for pengene, men med V8er i båt så bør du ha dype lommer særlig om du liker litt vannsport som vannski og liknende. Hadde selv en Scand 7600 Dynamic med Volvo Penta AQ271 V8er og den var DYR å kjøre med, bare en svipptur til nabobyen Grimstad kostet fort 800 kr i bensin.... Da ville jeg heller lagt litt ekstra penger i potten og valgt en båt med enten dieselmotor eller firetakter, V8er er gøye og herlige motorer men de er ikke tiltenkt Norske marinapriser.

Takk for innlegget og tips.

Jeg hadde selv en 21fot med 225hk v8 utenbords. Den brukte mer enn nok bensin ja. Men den ble også brukt mye til vannsport.

Båten jeg kjøper nå vil vel i aller fleste tilfeller bli brukt til å kose seg på vannet. Ikke mye vannsport men noe vil det naturligvis bli når man har med barn som er 10-12 år. :)

Hva mener dere om den båten jeg la ut mtp pris? grei pris? Må vel alltids prute litt på prisene som dem blir lagt ut med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører folk si at en båt ikke taper seg noe særlig i verdi. Stemmer dette?

Denne myten kan du bare legge død først som sist. Tidligere var det gjerne slik at båter ikke tapte seg, men etter finanskrisen i 2008 har båtmarkedet stupt rett i kjelleren. Båtprisene er halvert og vel så det, i tillegg til at markedet er tregt. Nå skal det imidlertid sies at det er dyre og store båter som har tatt den største støyten og at markedet for mindre båter er lettere, men det er ikke solskinn her heller.

X2, kunne ikke sagt det bedre!

Har kun hatt mindre båter, men har uansett fulgt godt med på brukt markedet på større båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noken båter i familien, (Daycruserer) - 17Ft. Hydrolift 195hk Utbords, * 18Ft. Glastron 140hk Utbords, * 18Ft Mariah 250hkV6 Innbords, 19Ft 300hk V8 Mariah Innbords.

Dags dato: 24Ft Monterey 300hkV8, Som har våre den beste innbords båten vi har hatt. Men den er litt treg i akslerasjonen og litt dårlig i svinger, Med bade-ring på slep så er båten ubrukelig.

 

Noken erfaringer med dei båtane me har hatt.

Innbords:

- Ikkje gode til vannsport. F.eks: Treg opp i plan, tyngre motor. Vanskelige å svinge fort i litt fart. Spesielt på litt tyngre båt da den mister mykje fart.

- Bedre i sjø da dei er litt tyngre.

- Trangt å skru.

- Stabile å kjøre.

- Solseng

 

Utbords:

- Gode til Vannsport.

- Tåler lite sjø. 

- Bedre plass

 

(Edit) Hydroliften var jo sjølvsakt best i sjø og til vannsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første du linket til er helt perfekt og akkurat noe slik jeg er ute etter. Men litt over prisen jeg har tenkt å gi dessverre.

Den andre du linket til ser ut til å være innenfor det jeg ser etter. Men vil searay`en være et bedre kjøp?

Jeg har falt litt for den og vurderer å dra å titte på den. Men usikker hvordan prisen er på denne i forhold til alder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...