Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe ny bil i prisklasse 300 000, har bestemt meg for at det skal være 5 serie, touring, da E61.
Må være senest 2008 modell, siden det da kom mye oppdateringer å årganger før det, har kjente svakheter.

Begge bilene jeg har sett på har m-pakke og koster det samme. Samme årsmodell(2009) 520dat, ett halvt år nyere.
Utstyrsnivået er omtrent likt, så er 35 000km på 6ern for mye (mer enn 520)med tanke på videresalg osv, holder 6ern lenger en 4ern osv før de støter på alvorlige problem med motor eller gir.
Dette skal være familie bil.

Problemet kommer med motor, jeg har en bil med:

525dat som har gått 100 000
kontra
520dat som har gått 65 000


http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46906718&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47044149

Skal eventuelt bytte ut treinteriøret i 520dat om det skulle bli den.

Kom gjerne med tips om svakheter, ting jeg på tenke på, noe jeg MÅ/MÅ IKKE ha på disse bilene osv.
Jeg har lest den egne siden på forumet om E60/61 uten å bli så mye klokere.
Forbruket er vel omtrent likt, det skal hvertfall ikke være avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg. Men jeg klarte å strekke meg til 335,- og kjøpt en 08 525dat. Men jeg måtte ha r6 motor. Var lei av den utrolig kjipe 4 er lyden. Pluss at den har bittelitt mer hk og NM. Dessuten så er jo alle e61 likedan fra 07 til 10. Eneste forskjellen er jo CIC drive på 09 og andre speilkåper på 2010 modell.

Jeg valgt minst kilometer fremfor nyere bil og det utstyret jeg måtte ha.

De får samme feilene alle e61 uansett.

Kabelsats I bakluka, antenneforsterker og rust på bakluka.

Edit : leste nå på begge bilene og du må nesten selv velge hva som er best for deg. 520d har jo garanti til juni i år. Veldig kort tid igjen dog. Mens 525 har kanskje allerede fått utbedret kabelbrudd?

Mer utstyr på 520d da. Men trenger du alt?

Vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg. Men jeg klarte å strekke meg til 335,- og kjøpt en 08 525dat. Men jeg måtte ha r6 motor. Var lei av den utrolig kjipe 4 er lyden. Pluss at den har bittelitt mer hk og NM. Dessuten så er jo alle e61 likedan fra 07 til 10. Eneste forskjellen er jo CIC drive på 09 og andre speilkåper på 2010 modell. Jeg valgt minst kilometer fremfor nyere bil og det utstyret jeg måtte ha. De får samme feilene alle e61 uansett. Kabelsats I bakluka, antenneforsterker og rust på bakluka. Edit : leste nå på begge bilene og du må nesten selv velge hva som er best for deg. 520d har jo garanti til juni i år. Veldig kort tid igjen dog. Mens 525 har kanskje allerede fått utbedret kabelbrudd? Mer utstyr på 520d da. Men trenger du alt? Vet ikke?

Off, jævli vanskelig :( :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer vertfall ikke til å bli skuffet om du kjøper en 525, husk at da får du en 3 liters sekser som er selve ryggraden til BMW.

Om du ikke er fornøyd med de 197 hestekreftene som den har originalt så har du muligheter til å chippe/programmere motoren til 240+ hk og 500Nm. 

 

Skal du ha samme effekt ut av en 520d kommer motoren til å høres ut som et pisket skinn. Ikke bra i hele tatt! 

 

kjøp 525, hilsen en meget fornøyd 525-eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525d m/3.0L har vel et kjempepotensiale i forhold til 520d??

ESS optimized ECU software is a result of 100's of dyno runs and exact calibration of all parameters to allow maximum performance gains with improved driveability/fuel consumption.

When ordering this product you will receive 1 ESS E-Flash OBD2 programming system which will VIN lock to your car.

This system can be used to program between stock and tuned, and it can also be used to load custom files/race fuel files/updates received from ESS over email. The ESS E-Flash system also includes full engine diagnostic and code clearing functionality.

 

Part number: 101-14H
Horsepower: 285DIN (Stock 197)
Torque: 600+NM (stock 400)
Installation is done through a ECU flash update.

 

Application intended for: BMW E60 E61 E90 E91 525d 325d from 2007, 2008, 2009, 2010


Kilde: ESStuning.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525d m/3.0L har vel et kjempepotensiale i forhold til 520d??

ESS optimized ECU software is a result of 100's of dyno runs and exact calibration of all parameters to allow maximum performance gains with improved driveability/fuel consumption.

When ordering this product you will receive 1 ESS E-Flash OBD2 programming system which will VIN lock to your car.

This system can be used to program between stock and tuned, and it can also be used to load custom files/race fuel files/updates received from ESS over email. The ESS E-Flash system also includes full engine diagnostic and code clearing functionality.

 

Part number: 101-14H

Horsepower: 285DIN (Stock 197)

Torque: 600+NM (stock 400)

Installation is done through a ECU flash update.

 

Application intended for: BMW E60 E61 E90 E91 525d 325d from 2007, 2008, 2009, 2010

Kilde: ESStuning.com

Skal være en familie bil, trenger hvertfall ikke mere enn 200 hk.. Tenkte mer på om den var gått langt, om dere ser på annonsen om den ene har bedre/viktigere utstyr enn den andre, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å være objektiv i denne settingen da jeg for ett år siden endte opp på 520d selv i noenlunde samme setting. Om ikke tilhengerfeste er et kriterie for deg så ville jeg personlig valgt 520-en. 177hk er, som du er inne på, rikelig for å flytte familien. Jeg har lånt 530d i perioder og tross for at jeg har hatt førerkort i 17 år så er jeg så umoden i hodet at grom lyd gjør det lett å gi litt mer gass enn jeg ønsker. Har du 177hk så har du mer hester enn de fleste andre familiebiler likevel ;) Først og fremst så er 520en et halvt år nyere og registrert i -09 framfor -08 (som noen kan henge seg opp i ved videresalg). Jeg kjører selv 15.000 i året så da kunne jeg hatt 520en i to år før den hadde samme km-stand som 525en. I tillegg er jeg veldig svak for utstyret på 520en. Adaptive lys er som natt og dag i mørket. Konemor vil bli hekta på elektrisk bakluke (fruen likte det så godt at det var da hun oppdaga at det fantes at jeg fikk "go" for å bytte bil... ;) ). Videre er softclose på dører, keyless og head-up ustyr som i mine øyne virkelig hever feel good følelsen av bilen. På 525en ser det ut til å være tilhengerfeste, soltak (som noen bekymrer seg for å kjøpe grunnet problemer) og høyttalerpakke(men det har jo 520en også) som er et pluss utover standard M-sport pakken.

 

Håper noen høyst subjektive betraktninger fra en som har vært i tilsvarende situasjon kan hjelpe :) Ville tenkt om km-stand er viktig og om du ønsker 20hk ekstra (og go'lyden fra 525) for å frakte familen eller om fint utstyr er artigere. Uansett er begge fine biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, så vill du bli mer fornøyd med en 525 med tanke på effekt og motor størrelse. Jeg vurderte en 520d framfor 525d, men jeg ville ha mer motor, og var villig til å betale det. Pluss med 520den du linker til er stor skjerm, mens 525den har liten, men igjen så har 525den et mer rett interiør etter min mening. Også kan du få ganske fine oppgraderinger når det kommer til chip med 525d. :) Uten tvil valgt 525d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...