oistein Skrevet Mars 16, 2014 Share Skrevet Mars 16, 2014 Bil: E46 320dat (2002-modell) Diagnoseverktøy gir følgende melding (avhengig av type verktøy):"Communication error""Hardware not found" Ingen respons på denne i den store diagnosetråden, så legger inn en egen tråd her i håp om at noen har vært borti feilsøking på dette området før. Ingen diagnostiske verktøy får kontakt med bilens styreenhet. Furubakken BMW med sitt avanserte diagnoseverktøy får ikke koblet seg opp, BMW code reader 1.4.0 fungerer ikke og i910 fungerer heller ikke. Jeg begynner å mistenke at det kan være en jordingsfeil, men har ikke oversikt over alle jordingspunkter på min E46 320dat 2002-modell. Jordingspunkt fra bilens styreenhet ser perfekt ut. Det er 12V på pin 16 på OBD2-porten, dessuten har pin 7 (K-line som er koblet til ECU) rundt 10V når nøkkelen står i posisjon 2.Har hørt at feil på ABS/DSC-modul kan gjøre at hele diagnosesystemet feiler. Det ser ut som denne er plassert under bremsevæskebeholderen og er svært vanskelig å komme til for å koble fra elkontakten, noen som har tips i denne forbindelsen?Det er noe irr (?) i sikringsboksen, bittelitt fint "bøss" renner ut i varierende grad når man drar ut enkelte sikringer. Vet ikke om dette kan skape feilen, kanskje sikringsboksen må byttes (DIY?).Har litt angst for tusenlapper som flakser av gårde hvis jeg setter den på et verksted som ikke har spesielt mye erfaring på feilsøking i denne forbindelsen.Alle tips mottas med stor takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mars 16, 2014 Share Skrevet Mars 16, 2014 Plugger du i riktig kontakt i bilen? Er softwaren installert riktigpå pcen? Har du endret portene på pcen slik at BMW kabelen er først og at den er registrert på pcen/COM port 1? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oistein Skrevet Mars 16, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2014 Det er kun OBD2-kontakt på bilen. Software kan umulig være noe issue, i og med at verken BMW-verksted får kontakt med bilen, heller ikke BMW code reader 1.4.0 eller i910. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oistein Skrevet Mars 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2014 ingen flere der ute med erfaring på dette..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m tech Andreas Skrevet Mars 19, 2014 Share Skrevet Mars 19, 2014 Har det samme problemet med min e36. Gi en lyd hvis du finner ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oistein Skrevet Mars 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2014 Du har vel en egen kontakt under panseret, men du får altså heller ikke kontakt med styreenheten? Har du gjort noe feilsøking? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuted Skrevet April 16, 2014 Share Skrevet April 16, 2014 Hei! Jeg opplever akkurat det samme problemet med min 2002 mod e46 320 DAT (facelift). DSC og bremselampa (håndbrekk) lyser gult. Den står nå på verkstedet, men de klarer ikke å få kontakt med bilen. Bilen har aldri hatt problemer med det elektroniske, og det har vært gjennomført diagnose på den flere ganger tidligere. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 16, 2014 Share Skrevet April 16, 2014 Jeg vil tippe du har et kontinuitetsproblem på en kabel og eller at det er rust på en connector et sted. Også evt. short to earth eller short to B+. Har ikke hørt om det med ABS/DSC du nevner og det høres litt rart ut og en kjempebrøler av en designtabbe i såfall. Tror ikke det er tilfelle. Når ikke BMW selv får kontakt på vanlig måte så ville jeg satset pengene mine på feilsøking med digital multimeter, ikke analog. DME operer på lav spenning og små økninger i resistanse kan forstyrre systemet. Du kan disconnecte ECM og sjekke for korrosjon på pin (grønn fra kobberet), vask det vekk hvis det er tilfelle. HUSK å vent noen minutter etter stopp av motor, koble fra minus pol på batteri. (Forstår eg deg rett så har du 2V spenningsfall=økt resistanse) Dette burde være maks 0.5V Men batteriet må og være godt ladet. 12.15V indikerer 25% full batteri. 12.6 75% fullt. For lav spenning kan forstyrre systemet. Rart BMW ikke sjekket det. Tror i grunnen mest på punkt en jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuted Skrevet April 17, 2014 Share Skrevet April 17, 2014 Takk for svar. Vet ikke om jeg klarer å fikse det på egenhånd, men setter pris på alle tilbakemeldinger som kan bidra til å løse "mysteriet". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 17, 2014 Share Skrevet April 17, 2014 Gi meg mailen din så skal du få Bentley sin manual for E46 av meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knuted Skrevet April 17, 2014 Share Skrevet April 17, 2014 Takk:) Sendte deg akurat en melding med adressen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErvinQ Skrevet April 25, 2014 Share Skrevet April 25, 2014 Har samme problemet på min e46 318i! Kjøpte meg nylig icarsoft 910 og får ikke lest av feil på motor. Får bare opp "Communication error" når jeg prøver på dette. Har du klart å løse dette oistenth? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet April 29, 2014 Share Skrevet April 29, 2014 Har også et lignende problem. Får lest av DDE og EGS?(girkassestyring), men ingenting annet. Men har sett på nettet at DDE og EGS går på en pin mens resten går på en annen. Det er kommunikasjon innad i systemet, da nye feil dukker opp i instrumentpanelet etter fremprovosering av feil. (dra ut kontakt på ABS-føler, dra ut kontakt på sittematten i passasjersetet) Men jeg får ikke kontakt med de forskjellige modulene med diagnoseutstyr (det er ikke noe feil med det, da det er utprøvd på lik, annen bil) Så skrik ut om du finner ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErvinQ Skrevet April 29, 2014 Share Skrevet April 29, 2014 Har også et lignende problem. Får lest av DDE og EGS?(girkassestyring), men ingenting annet. Men har sett på nettet at DDE og EGS går på en pin mens resten går på en annen. Det er kommunikasjon innad i systemet, da nye feil dukker opp i instrumentpanelet etter fremprovosering av feil. (dra ut kontakt på ABS-føler, dra ut kontakt på sittematten i passasjersetet) Men jeg får ikke kontakt med de forskjellige modulene med diagnoseutstyr (det er ikke noe feil med det, da det er utprøvd på lik, annen bil) Så skrik ut om du finner ut av det. Jeg fikk det til å funke ved å trykke selve obd2 kabelen ordentlig inn. Hos meg så krevde den visstnok en liten ekstra dytt inn for at alle pinsa skulle treffe skikkelig ser det ut som.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet April 29, 2014 Share Skrevet April 29, 2014 Det har fått tilgang til alt før, men plutselig var det stopp. Kan nevne at utetempføleren ikke er der, den ble knust då eg var borti en stein. Men kan aldri tro at det har noe med saken å gjøre. Kan jo seff kjøpe en ny å se om det løser saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå