Gå til innhold

Dunkelyd ved giring/risting i rattet ved 90-100 km/t


TorsteinK
 Share

Anbefalte innlegg

Heihei.

Kjøpte meg nylig en e46 318 99'. Har lagt merke til en dunkelyd når jeg girer. Ikke når jeg tar ut clutchen, men når jeg girer. Tenkte først at dette var hardyskiven, men da hadde det vel vært dunking ved andre anledninger? Kan det være lurt å bytte girolje eller diffolje? Har manuell gir.

 

Rattet rister ved 90-100 km/t, jeg har ikke prøvd å bytte dekk, så det kan hende det er dette som er problemet, men dekkene som står på er veldig nye.

 

Her er en video av hardyskiven min, den lagde litt lyd, men usikker på om den er gåen.

 

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

risting i ratt kan være ubalanse i hjula eller bærekuler, selvom du har nye dekk så kan felgene ha mista noen lodd eller fått seg en smell.. Dunkelyd kan være traversforingene bak (de store) hadde og et tilfelle av at girkassefestene ikke var optimalt stramme så det kom lyd derfra da. 

Stikk et kubein mellom chassi og traversforing, bøy opp og ned og se etter glippe der! Bankelyden min kom derfra, kjør i 2 eller 3 gir og gi gasspådrag, slipp og gass. Om det dunker kraftig da, så holder jeg en knapp på traversforingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste BMW er ganske sensitive med tanke på vibrasjoner. Fartsintervallet du oppgir er også typisk for ubalanse. Få sjekket om det er kast i felger eller dekk og få dem balansert på nytt. Av erfaring MÅ man bruke sentreringsringer mellom nav og felg hvis dimensjon avviker selv det minste mm. Ellers har jeg erfart med min E46 at slark i bærearmsforing og bærekule forran forsterker vibrasjoner.

Dunkingen bak er mest sansynlig en eller flere slitte foringer knyttet til bakstillingen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal undersøke nærmere. Kommer tilbake med oppdateringer! noen som har erfaring med å bytte ut dørmembranen med dampsperr-plast? lekker vann inn i bilen. Prøvde å teipe den gamle membranen, funket på to dører, midlertidig ihvertfall. Men lekker litt bak enda, så vurderer å bytte membranen med dampsperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk fikset ristingen ved å bytte dekk:)

Har lagt merke til at dunkingen kommer når jeg står i ro og. Den kommer hvis jeg trykker inn clutchen og setter bilen i gir, men bare første gang. Så hvis jeg trykker inn clutchen og girer til første, kommer det et dunk, men når jeg girer videre uten å slippe clutchen, kommer det ingen lyd. Tenkte å legge meg under bilen imorgen etter jobb, noen som har noen tips for hva jeg skal se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Fikk fikset ristingen ved å bytte dekk:)

Har lagt merke til at dunkingen kommer når jeg står i ro og. Den kommer hvis jeg trykker inn clutchen og setter bilen i gir, men bare første gang. Så hvis jeg trykker inn clutchen og girer til første, kommer det et dunk, men når jeg girer videre uten å slippe clutchen, kommer det ingen lyd. Tenkte å legge meg under bilen imorgen etter jobb, noen som har noen tips for hva jeg skal se etter?

Fikk du fikset dunkelyden? hva var eventuelt problemet? har det samme med min men vet det ikke er traversen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...