engen90 Skrevet Mars 28, 2014 Skrevet Mars 28, 2014 Har fått lyst på e34 tds nå, men jeg er nødt til å ha så høy hengevekt at jeg får trekt bilhenger. Har sett noen som har 1900kg og det holder jo, men er det mulig å få godkjent de som har 1500-1600 til 1900? Et lite sidespørsmål også. Jeg har mest lyst på automat, men hvordan klarer de seg med såpass tung henger? Evt. sammen med chip i tilleg. Forresten, noen som veit om det er mulig og justere opp hengervekt på e30 også? gjelder 324td touring
Traktortom2 Skrevet Mars 28, 2014 Skrevet Mars 28, 2014 Jeg har en 320tds e46 og dro en henger med 1.5t på. Dette var en buggyhenger og den veier vel 3-500kg... er litt usikker på max vekt til min bil (ikke sett bare) men jeg kjører automat som er chipet og det funket som bare F det Mener jeg har hørt noe om dette med vvekt heving og att det er mulighteter for noe par 100kg ekstra men att det da var krav til bedre bremser og understell??? Ta å hør med biltilsynet og spørr dem, kanskje du også må høre med BMW om de godtar forandring??? Veldig usikker:p
Robin L Skrevet Mars 28, 2014 Skrevet Mars 28, 2014 dette trur jeg blir vanskelig. du må helt sikkert ha papirer på kroken som viser hva denne tåler iallefall. snakket med en på bt, han sa at dette avhenger av motor, bremser, vekt osv. bilen skal kunne starte og ta av med de kiloene den er godkjent for uten å ta skade bla. dette får du neppe endret uten papirer fra bmw. kan det være at de som har 150-1600kg har uorg krog -og dermet lavere vekt?? synes 1500kg hørtes lite ut på en tds. aner ikke hva min 520 kan dra, men 740n tar 2075kg
Traktortom2 Skrevet Mars 28, 2014 Skrevet Mars 28, 2014 Selve kroken skal jo i prinsippe ikke ha mere vekt på seg enn 70 kg da. Om den har mer så er det feil lasting
Robin L Skrevet Mars 28, 2014 Skrevet Mars 28, 2014 kulepresset ja.. kroken i seg selv må jo fortsatt være godkjent for det bilen kan trekke eller mere, hvis ikke blir nok tilhengervekten nedskrevet..
Jan E-28 Skrevet Mars 29, 2014 Skrevet Mars 29, 2014 Har sett 525i m.m. med 1900kg, og større motorer med 1600kg. For meg virker det som de norske har 15-1600kg. Og de som er importert med krok har fått med seg 1900kg som er i Tyskland. Fikk ettermontert original krok på 535'n. På originale BMW dataplata på kroken står det innprintet 1900kg. Så tok det for gitt at den ble godkjent med 1900kg. Men neida, ble bare 1600kg. Grunnen jeg fikk som svar var at pga alle bakker osv ble det tyngre for biler å trekke henger i Norge. I nedoverbakker krevde bremser mer også. Så de hadde papirer de gikk ut i fra. Ingenting å gjøre med det Prøvde å argumentere med at en får 518i med 1600kg også. Så en 535i med større bremser har ikke en bakke noe å si i forhold. Så det mente jeg var et ganske dårlig grunnlag. Og hva med de mindre bilene som har 1900kg? Han så problemet, men ingenting han ville/kunne gjøre Men det var jo for 6-7 år siden. Så er også veldig interessert i hvordan eventuelt klasse opp kroken til det den faktisk er godkjent for.
Kristiansan'årn Skrevet Mars 29, 2014 Skrevet Mars 29, 2014 Min er en e34 540 med 6 trinns, tyskimport i 96, den har 1900kg, og det er samme motor som i 740n, mulig det den har nyere motor da som har et snev mer nm, og 7 serien er tyngre, men om det er samme motor er jo det teit, da min er lettere og kan lettere ta bakkestart... ★sent from my wifi microwave★
Odd-M Skrevet Mars 29, 2014 Skrevet Mars 29, 2014 Alt handler om papirer. Har du et papir fra BMW som sier at det går, så er du et steg på vei. Videre MÅ krok være godkjent til chassiet og stemplet med godkjenningsmerke som viser vekten den er godkjent for. Angående hengervekt i Tyskland, så mener jeg å ha hørt at de opererer med to forskjellige maksvekter, en for kjøring på veger med begrenset stigning som er litt høyere enn vanlig hengervekt? Er det riktig? Synes generelt det er synd BMW har så lav hengervekt i forhold til enkelte andre merker.
engen90 Skrevet Mars 29, 2014 Forfatter Skrevet Mars 29, 2014 Da er jo spørsmålet om bmw gir ut slike papirer. Jeg får prøve og ta en telefon til dem. Patrolen jeg har nå blei jo godkjent fra 2t til 3,5t rett før jeg kjøpte den, det var i 2012. Der lå papirene fra nissan med også og der er hengervekta godkjent for opp til 12% stigning. Hvor mye man kan dra med en bil har nok ikke så mye med gode bremser og effekt å gjøre. Patrolen har jo ingen av delene, men veldig stabil bil med tungt lass. Er det på plata til tilhengerfeste det skal stå hvor mye vekt den er godkjent for? På mine står det bare godkjent vekt på kula.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå