Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Raskt spørsmål om ytelsen til en 520i 97-mod.

 

Hva bør jeg forvente av denne i oppoverbakker (typ fjelloverganger og undervannstuneller).

Det virker som den har akkurat nok kraft til å holde seg i 80km/t i 4.-gir oppover Strandafjellet. Mer er det ikke å gi. Synes kanskje den burde klare mer, eller er det jeg som er for kravstor?

 

Skrevet

Mer å gi på. Motoren virker motvillig til å jobbe mellom 3-4000rpm i 4. gir i oppoverbakker. Virker idiotisk at den må jage på girene for å komme seg opp i fart.

 

Hva er det som kan "stjele" dreiemoment? Plugger, luftfilter, at den drar falskluft, girkasse? Er ikke så kjent med M52-motorene.

Skrevet

Egentlig alle deler. Men det mest vanlige er vel at den drar falsk luft på innsugsbelgen, LMM, veiv/kam sensor.

Har du evt lest ut feilkoder?

Skrevet

Av feilkoder så er disse aktive, men er vel ingenting her som skal hindre ytelse?

Single diagnosis ABS / ASC  -  Status: ERROR Module info :  ABS / ASC / DSC    Version :  Bosch ABS 5    BM       * 39  Servo-Motor: electrical Error     * 22  Speed sensor signal : faulty   - Single diagnosis completedSingle diagnosis HKL/AIRCO  -  Status: ERROR Module Info :  AIRCO    Version: Airco automatic     * 22 Auxiliary-fan relay   - Single diagnosis completedSingle diagnosis LCM / CCM  -  Status: ERROR   Module Info :  LCM/CCM     * 40 Thermical Oil Level Sensor- Single diagnosis completed

Det blir vel å ta en gjennomgang med startgass i motorrommet for å se om den trekker falskluft...

Skrevet

M52 2.0 må kjøres helt annerledes enn en dieselmotor... Man blir aldri ordentlig presset inn i setet under akselerasjon, men mellom 3500-6000 omdreininger så synes jeg det drar helt greit. Har aldri hatt noen problemer med oppoverbakker eller forbikjøringer ihvertfall. Har manuelt gir og ingen feilkoder på motor. Å bruke turtallsregisteret for det det er verdt synes kanskje andre er slitsomt, jeg synes det er artig, og det får også fram den fine sekserlyden. Og med fjernet CDV-ventil og shortshift girstang (Z3) så er det bare morsomt å gire. 

Skrevet

strikkmotor i stor bil = :stupid:

 

så at den er slapp i motbakka er ikke rart, da det er bare såvidt disse akser noe særlig på flatmark

så ja du er nok litt kravstor,hehe

Skrevet

strikkmotor i stor bil = :stupid:

 

så at den er slapp i motbakka er ikke rart, da det er bare såvidt disse akser noe særlig på flatmark

så ja du er nok litt kravstor,hehe

Du overdriver en del der. En E39 520i med manuell skal fint kunne holde følge med trafikken. Selv over fjelloverganger.

Til TS:

Den første der "Speedsensor" kan føre til at motor går i nødmodus. Som igjen gir lavere effekt.

Ellers, sjekk diverse filtre, plugger og belger for falskluft.

Går den jevnt og fint i det daglige og på tomgang? Defekt kamsensor og\eller dårlige o-ringer i vanos vil ikke alltid vises på diagnose på disse gamle motorene.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

 

 

 

Du overdriver en del der. En E39 520i med manuell skal fint kunne holde følge med trafikken. Selv over fjelloverganger.


Til TS:

Den første der "Speedsensor" kan føre til at motor går i nødmodus. Som igjen gir lavere effekt.

Ellers, sjekk diverse filtre, plugger og belger for falskluft.

Går den jevnt og fint i det daglige og på tomgang? Defekt kamsensor og\eller dårlige o-ringer i vanos vil ikke alltid vises på diagnose på disse gamle motorene.

 

VANOS er overhalt og kamsensor er byttet. Så det er i orden :)

Bilen går fint på tomgang og i det daglige.

 

Ser noen har kommentert at det er manuell, men det er Steptronic.

 

Sjekklisten fremover er:
- Sjekke falskluft/bytte belger

- Bytte plugger

- Bytte luftfilter
- Bytte ABS-sensor (venstre bake?)

Skrevet

står på mitt jeg .520i vertfall da med automat, det går ikke bra på flatmark, å det akser såvidt i litt skikkelige motbakker, så at den jobber litt i 80kmt i motbakke på 4 gear forundrer meg ikke noe i det hele tatt

Skrevet

Med automat stiller det seg annerledes, siden den har en helt annen utveksling på girene. 

 

Men greit å sjekke at ting er som det skal.

Skrevet

Var innom garasjen og sjekket etter falskluft. Tok opp en liten videosnutt der det kan hørest ut som den trekker noe.

 

 

Ellers er den "hissingen" normalt?

Skrevet

Det virker helt normalt, 4-giret er ganske tungt på den 5-trinns girkassen (utveksling 1.0). Man må også huske på at det er et veldig stort steg fra 3-giret (utveksling 1.5) slik at det fremstår som at 4-giret er dertil svakere. En smal momenttopp ved 4200 rpm tilsier heller ikke spesielt mye krefter ved lavere turtall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...