Mike Hunt Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Hei!Jeg har nylig kjøpt en BMW E46 touring som jeg elsker veldig masse, bilen er fast of fin, og generelt en god bilopplevelse.Men når jeg skulle slå på A/C så ville den ikke blåse kald luft fra midten av dashbordet. Den blåste kaldt fra både fører og passasjersiden, men ikke fra midten. Luften var varm, selv om jeg hadde satt den på det laveste. A/C luften lukter også vondt. Minner om surmelk eller noe i den gaten.. Er det noen som har opplevd det samme?Jeg mistenker at det kan være et filter med tanke på lukt, og at det er vannpumpen med tanke på varmluften. Forslag?
Odd-M Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Har du prøvd å snurre på det hjulet som står mellom luftspaltene? AC kan trenge nye filter og en rens. Dette har ingenting å gjøre med vannpumpa.
Fliid Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Kjøp a/c rens på en bilrekvisita butikk. Da blir du kvitt lukten. Prøv å snurr på hjulet, som odd-m snakker om. Snurr det til blått.
Mike Hunt Skrevet April 12, 2014 Forfatter Skrevet April 12, 2014 Har du prøvd å snurre på det hjulet som står mellom luftspaltene? AC kan trenge nye filter og en rens. Dette har ingenting å gjøre med vannpumpa. Ja, det står på blått, men blåser kun kaldt når AC er satt til auto. Vil ikke blåse kaldt fra midten når jeg bruker manuell AC, men fra fører og passasjersidene blåser den som den skal. Kjøp a/c rens på en bilrekvisita butikk. Da blir du kvitt lukten. Prøv å snurr på hjulet, som odd-m snakker om. Snurr det til blått. Bil Xtra da typisk? Har du noen gode erfaring med noen produkter?
^B^M^W^ Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Srømløs eller defekt vannventil kan gi slike symptom, sjekk sikring 62. Vannventilen har delenr. 64118369805 til bensinutgaver, mens den er integrert med en ekstra pumpe som delenr. 64118369807 til dieselutgaver.
Alpejohn Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Du skal få kald luft selv om midterste hjul står på rød. Står den på blå tar den luft direkte fra utsiden og den blir ikke påvirket av AC. Er ikke dumt og bytte filter til klima, samt få renset hele anlegget. Ville gjort dette på verksted, som har skikkelig utstyr for og rense.Har liten tro på at disse boksene funker skikkelig.Sikkert ikke dumt og bytte tørkefilter på anlegget heller, er ikke sikkert den har blitt byttet på lenge. Da får du samtidig sjekket mengde med gass på anlegget. Men når AC er på, og står på kaldt, og hjulet på midten står på rødt skal lufta bli kald. Rødt betyt at den bruker lufta som har blitt oppvarma gjennom varmeaparatet, eller kjølt ned av AC. Alt etter temp du stiller inn på. Blå da får du kun utvendig luft, og ikke AC kjølt luft.
Mike Hunt Skrevet April 13, 2014 Forfatter Skrevet April 13, 2014 Srømløs eller defekt vannventil kan gi slike symptom, sjekk sikring 62. Vannventilen har delenr. 64118369805 til bensinutgaver, mens den er integrert med en ekstra pumpe som delenr. 64118369807 til dieselutgaver. Mange takk for svar! Jeg mistenker også at det er dette som skaper problemet! Skal se på det i morgen! Du skal få kald luft selv om midterste hjul står på rød. Står den på blå tar den luft direkte fra utsiden og den blir ikke påvirket av AC. Er ikke dumt og bytte filter til klima, samt få renset hele anlegget. Ville gjort dette på verksted, som har skikkelig utstyr for og rense. Har liten tro på at disse boksene funker skikkelig. Sikkert ikke dumt og bytte tørkefilter på anlegget heller, er ikke sikkert den har blitt byttet på lenge. Da får du samtidig sjekket mengde med gass på anlegget. Men når AC er på, og står på kaldt, og hjulet på midten står på rødt skal lufta bli kald. Rødt betyt at den bruker lufta som har blitt oppvarma gjennom varmeaparatet, eller kjølt ned av AC. Alt etter temp du stiller inn på. Blå da får du kun utvendig luft, og ikke AC kjølt luft. Jeg har prøvd og feilet litt med dette nå. Jeg satt AC til å blåse varmt på hjulet og da blåste den bare varmere, selv når temperaturen var satt til det laveste. Skal sjekke sikringer og finne feilen, deretter sende bilen til en AC ekspert.
Alpejohn Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 Når jeg setter hjulet mitt på rødt, kommer det samme temp ut av midten, som det gjør i resten av bilen, altså den innstilte temp på panelet. Også kaldt om jeg stiller ned tempen og slår på ac. Jeg hadde litt problemer med at når jeg slo av ac så kom det ganske fuktig luft, luktet litt rart også. Etter rens på verksted ble lukten borte, luften ble mye mindre fuktig. Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk
Otis Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 På min e39 så bestemte hjulet temperaturen på dysene i midten og de på hver side av dashbordet. Likedan er det på E61. Men da er hjulet erstattet av idrive innstilling. De dysene på dashbordet på midtlinjen styres ikke av klima temp.
Alpejohn Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 Jeg kjører med den konstant på rødt, og får tilsvarende temp som er innstilt. Får også kald luft om jeg stiller ned temp. Om jeg bruker MAX knappen kommer det iskald luft til tross for at den står på rød. Blå får jeg kun samme temp som er ute. Hva er vitsen med klima om du kun får ønsket varme opp på vinduet og ned på føttene, og resten må justeres manuelt? (Dysene på dashen). Det gir jo ikke mening i det hele tatt.. De gir jo såpass med luft at det blir jo fort for varmt eller kaldt. Eller så må en stenge dem helt.. Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk
Otis Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 Håper noen andre og kan svare på det jeg og alpejohn snakker om.
Mike Hunt Skrevet April 13, 2014 Forfatter Skrevet April 13, 2014 Jeg kjører med den konstant på rødt, og får tilsvarende temp som er innstilt. Får også kald luft om jeg stiller ned temp. Om jeg bruker MAX knappen kommer det iskald luft til tross for at den står på rød. Blå får jeg kun samme temp som er ute. Hva er vitsen med klima om du kun får ønsket varme opp på vinduet og ned på føttene, og resten må justeres manuelt? (Dysene på dashen). Det gir jo ikke mening i det hele tatt.. De gir jo såpass med luft at det blir jo fort for varmt eller kaldt. Eller så må en stenge dem helt.. Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk Da tror jeg det er noe galt. Fordi hele poenget med AC er at du skal kunne velge hva slags luft bilen skal blåse. For eksempel da, du har nettopp kjøpt varmepumpe. Hvert fall på min så er det mulig å stille inn på at den blåser kaldt, varmt, fuktig-varmt og fuktig-kaldt. Når du da mister den funksjonen at bilen blåser varmt når dysene er satt til å blåse kaldt, så mener jeg det er noe galt, MED MINDRE du bruker automatisk AC. Men hvis du bruker manuelle instillinger og har dette så tror jeg det er noe galt. Hvert fall det som faller meg inn. MEN er det noen andre som har opplevd samme problem som det jeg har på 3-serien?
Otis Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 At de midtre dysene ikke leverer det de skal er nok feil på en stepmotor til de dysene. Surlukt er bare kupé filter.
Alpejohn Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 Har vært ute og sjekka idag, med gamlingen sin bil da min står med punktert luftpute. Jeg brukte ikke AC her, men det ville ikke forandret saken, da det fortsatt ville virka på samme måte. Det var 3.5 grader utvendig hele tiden, bilen var driftsvarm, og kupeen hadde fått opp varmen. Temp står på 20 grader, spjeldet står på rødt: Temp står på 21 grader, spjeldet står på rødt: Temp står på 22 grader, spjeldet står på rødt: Temp står på 17 grader, spjeldet står på rødt: Temp står på 17 grader, sjeldet står på blått: Trådstarter, er du sikker på at AC fungerer i det hele tatt? Har du sjekket at kompressoren slår inn og går rundt?
Otis Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 Ja, men da er jeg jo enig med deg alpejohn. Spjeldet jobber uavhengig av klima innstilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå