Gå til innhold

Godkjenning av felger i vognkortet - Ingen dokumentasjon på felgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så da mener dere altså at man skal ha firehjulskontroll hver gang man bytter mellom sommer- og vinterhjul? :roll:

Nei, når man kjøper en bil så er det nok ikke så stor forskjell på vinter og sommerfelger som felger med gromme dimmensjoner man kjøper senere.

Dessuten så bruker man vel vinterdekkene mye mindre enn sommerdekkene, dessuten vil breiere dekk alltid slites mer på innsiden enn smalere dekk.

Når det er sagt så er det sikkert ikke så dummt med hjulstillings kontroll ca hvert 3 år eller noe slikt, jeg hadde vel for ca 5 år siden og nå er det helt ute å kjører her hos meg, men jeg har en mistanke om at knirkeforingene burde vært byttet, så jeg kommer til å  ta en overhaling av baken for å ta 4 hjuls kontroll.

Ikke er det så dyrt heller, ca 1500,- her.

Skrevet

Er sikkert forskjellig fra sted til sted. Mine papirer stod det 19" på kontrollseddelen. Vis bilen med andre felger, det er det enkleste.

Skrevet

Fant ut at man må vise dokumentasjon på felgene dersom felgstrl er ulik foran og bak. Mine felger er større bak, så dem vil umulig bli godkjent av biltilsynet uten dokumentasjon, selv om dekkdimensjon og "innafor hjulbuen" kravene er oppfylt. Spurte biltilsynet om hvor jeg kan få tak i slik dokumentasjon. Dem svarte "Bavaria". Ringte Bavaria, dem henviste meg til Bmw Norge. Damen på tlf ba meg sende en e-post til Bmw Norge. Har gått over 10 dager nå, og har ennå ikke fått svar.

Siden kontrolltimen min hos biltilsynet er rett rundt hjørnet har jeg ingen andre valg enn å vise bilen på 16" felger. 

Nå er ikke sommerfelgstørrelsen min ekstrem heller, og det er jo ikke ulovlig å kjøre med de målene jeg har :P (både foran og bak er innenfor innpress kravene (+/- 7mm) og dekkdimensjonen er lovlig (2% endring) ).  Det eneste som er trist er at jeg ikke får dem godkjent i vognkortet siden jeg mangler dokumentasjon. 

Blir jeg stoppet i kontroll sier jeg bare at felgene er innenfor alle krav :). Tror neppe dem er så nøye hehe. Har blitt stoppet flere ganger før av biltilsynet, og dem har aldri sagt noe om felgene. 

Skrevet

Låner denne tråden litt i stede for å lage en ny tråd. Har planer om å godkjenne min e30 med senk og felger. I vognkortet står det om dekk/felg 175/70 HR 14 og impress er ikke oppgitt. Felgene jeg skal godkjenne er 16" ac schnitzer felger som er 7,5" breie og har et25. Dekkdim er 205/45-16. La det inn på dekkalkulator.com å da ble resultatet slik:

post-74214-0-80712000-1399014843_thumb.j

Dette bør vel sikkert gå greit? Har dog ingen dokumentasjon på felgene

Skrevet

Hvorvidt det går greit å få det godkjent blir opp til enhver trafikkstasjon å bestemme, men du er ihvertfall innenfor +/- 5% kravet om endret rullediameter. Om du kan vise til at man fikk E30 med tilnærmede størrelser originalt ville jeg medbringt dette. Samtidig ville jeg sendt en "forespørsel/søknad" om felgønsket ditt. Mailadresse finner du via vegvesenets sider.

• 2 weeks later...
Skrevet

Liten oppdatering:

Har endelig fått godkjent senkesettet! Yippiiii ;)!

Denne gangen var kontrolløren en KJEMPE snill og søt dame. Hun var veldig samarbeidsvillig, blid, og ikke like streng som han forrige kontrolløren.

Har en mistanke om at han jeg fikk sist er den "skumleste" blant alle kontrollørene - håper for guds skyld at jeg ikke blir stoppet av han i en ute-kontroll hehe. Setter selvfølgelig pris på at han fant de feilene jeg hadde da de har stor betydning for kjøreegenskapene og trafikksikkerheten til både meg og andre, men måten han snakket til meg på fikk det til å se ut som om han hatet meg :(.

Anyway, startet med å hilse pent på kontrolløren, og la fram all nødvendig dokumentasjon. Denne gangen satte jeg meg godt inn i TUV papirene og hvilken betydning de har slik at jeg kunne vise kontrolløren hvilke tall som var relevante, og slik at hun sparte bittelitt tid :).

Kontrollen gikk fint hele veien. Hun følgte alle prosedyrene bortsett kontroll av frontlyktene og en kjøretur for å teste kjøreegenskapene. Spurte hvorfor hun ikke ville teste bilen, og da svarte hun at hun stolte på meg! :)

Denne gangen tok hele kontrollen litt over 1t, mens forrige gang tok det over 3 timer og 15 min. Skulle ønske alle kontrollører var like hyggelige og effektive! :)

Når det gjelder felgene viste jeg bilen på 16" fordi jeg ikke hadde dokumentasjon på 19" felgene på det tidspunktet. Litt senere samme dag var jeg innom GS for å hente noen deler, og spurte tilfeldigvis om det går ann å få TUV på 19" felgene. Fikk tilsendt det på mail (for 8,5x19 felger), så da bør det ikke være noe problem om jeg blir stoppet i en statens vegvesen kontroll! :)

Til folk som tenker å godkjenne (senkesett med) uoriginale felger må du sørge for at:

- Felgene/dekk er innenfor skjermer (har du spacere er det lurt å ha TUV på det)

- Felgene/dekk ikke tar bort i fanger/fjærer/dempere osv.

- Dekkene ikke har større rulleomkrets endring på +/- 5%. Sjekk www.dekkalkulator.com

- Felgene ikke har større innpress endring enn +/- 7,5mm. Altså har du et original innpress/ET på 42 skrevet inn i vognkortet kan du maks ha ET35 og ET49.

- Om felgene dine har ulik felgstørrelse foran og bak (fks 8,5 foran og 9,5 bak) må du ha dokumentasjon fra Bmw Norge/Bavaria eller ha gyldig TUV papirer på at disse felgene er lovlige på bilen din.

^Kravene er for 2014 (pr 15.05.2014), endringer kan ha skjedd hvis du fks leser dette i 2016 :P.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...