quandt1960 Skrevet April 28, 2014 Skrevet April 28, 2014 Skjønner ikke at folk fyller 95 på M-biler. Har man råd til en M-bil, så har man råd til å betale noen kroner ekstra for ordentlig bensin, altså 98+! 100% enig i det.
CrZyWiz Skrevet April 28, 2014 Skrevet April 28, 2014 Du må lese innlegget litt nøye. Du kan kjøre en S5X motor med 95 blyfri da elektronikken med bankesensorer tar seg av feiltenning, men den klarer ikke ta unna alt på veldig høyt turtall hvis du kjører 95 blyfri. Akkumulert topp effekt er dermed garantert med 98 blyfri da den ikke gir bank på grunn av selvtenning som følge av høy kompresjonen. Motoren oppfører seg da til tider som en diesel som tenner kunn på kompresjon uten tennplugg. Alt dette bunner i kompresjonstall og den kjemiske sammensetningen av drivstoffet utelukkende basert på oktantall. En M54 og en S54 ligner mye designmessig i utforming. Kompresjonen på M54BXX er ca. 10.8:1 mens den for S54B32 er på hele 11.5:1. Der er det gitt at 98 blyfri og høyere er best for en S5X motor men du får ikke "høyere" effekt. Den effekten som S54B32 har er beregnet med 98 og du får ikke høyere mekanisk effekt om du kjører 99 blyfri og høyere av den grunn. Energitettheten er for alle praktiske formål lik. Jeg leste innlegget. Og jeg spør igjen etter kilder for hvorfor den skal gi bank på 95 på høyt turtall.
Nom3rzy Skrevet April 28, 2014 Forfatter Skrevet April 28, 2014 100% enig i det. Eneste grunn til at jeg postet inlegget er at jeg vurderer å kjøpe en m3 som eier mente ikke hadde noe å si om den gikk på 95oct, hvorpå jeg ble litt skeptisk ihht tenningsbank. En M fortjener ikke annet enn det beste.
Werther Skrevet April 28, 2014 Skrevet April 28, 2014 Fyll 95 på en Ferrari så får du rimelig kjapt baluba Har fylt 95 oktan på en 1997 Ferrari F355, og det gikk brillefint. Også kjørt S38B38 mye på 95, samme med M54B30. Jeg synes du/dere er litt hysteriske. Bruker man bilene mye (og ikke har dem som garasjedronninger, R Andersen), så går man lei av å fylle bensin til 16.50-17kr pr liter.
CrZyWiz Skrevet April 29, 2014 Skrevet April 29, 2014 Har fylt 95 oktan på en 1997 Ferrari F355, og det gikk brillefint. Også kjørt S38B38 mye på 95, samme med M54B30. Jeg synes du/dere er litt hysteriske. Bruker man bilene mye (og ikke har dem som garasjedronninger, R Andersen), så går man lei av å fylle bensin til 16.50-17kr pr liter. Helt Riktig! Samme erfaring fra E34 M5 og E36 M3. Er derfor spent på troverdige kilder fra disse "teoretikerne".
quandt1960 Skrevet April 29, 2014 Skrevet April 29, 2014 Elektronikken som sagt tidligere kalibrerer seg selv etter hvilken type drivstoff du kjører på og med input fra blant annet bankesensoren unngås motorbank. Jeg har tidligere skrevet dette og det er det samme på F355 som BMW da de har Bosch Motronic eller ev.t noen Siemens hjerne. Du har likevel noe risiko for å få bank ved høye turtall som elektronikken ikke alltid vil klare å fange opp/justere. Dette her er jo høyturtallsmotorer og det er en begrensning hva en klarer å fange opp ved høyere og høyere turtall. Kolben beveger seg med en hastighet på rundt 15 m/s ved en 7-8000 rpm med ca 80 tenninger per sek. Så for å få maks ut av en høykompresjonsmotor så bør en kjøre påmin 98 blyfri ellers forsinker elektronikken tenning for å unngå bank og du vil opplevere noe lavere effekt. Derfor har jeg og moderert meg og spesifisert tidligere at "høyere effekt" er en sannhet med modifikasjoner som bare gjelder høykompresjonsmotorer. Vil ikke tro at folk med vanlige biler fyller 98 og tror de får mer effekt, det er grunnen til at jeg skriver dette innlegget. En F355 har en noe lavere kompresjon enn M motorer (11,1:1 mot 11,5:1). Kan ikke sammenligne M54B30 med en S54. Den har 0.7:1 lavere kompresjon og det er en del. Kilder på dette? Det er min forståelse for fysikk men du kan og prøve Google finner sikkert en del der R Andersen reagerte på dette 1
quandt1960 Skrevet April 29, 2014 Skrevet April 29, 2014 Dessuten hvis du har en Ferrari eller en M bil i garasjen som bil nummer 2 e.l så kan en vel spandere det tenkte drivstoffet for den motoren.
R Andersen Skrevet April 29, 2014 Skrevet April 29, 2014 Jeg mener man bør ta seg råd til å betale merkostnaden på 98 vs 95 på M-biler. Har hatt mange M-biler, og flere som jeg har brukt mye, og aldri vurdert noe annet enn 98. Har man en M-bil så må man regne med at man får litt høyere driftsutgifter enn om man kjøper en 320i. Mulig det bare er meg, men jeg liker å bruke det beste på mine M-biler. Jeg kjøper ikke olje på Biltema, billigdekk etc. til dem. En M-bil fortjener kun det beste!
quandt1960 Skrevet April 29, 2014 Skrevet April 29, 2014 Jeg mener man bør ta seg råd til å betale merkostnaden på 98 vs 95 på M-biler. Har hatt mange M-biler, og flere som jeg har brukt mye, og aldri vurdert noe annet enn 98. Har man en M-bil så må man regne med at man får litt høyere driftsutgifter enn om man kjøper en 320i. Mulig det bare er meg, men jeg liker å bruke det beste på mine M-biler. Jeg kjøper ikke olje på Biltema, billigdekk etc. til dem. En M-bil fortjener kun det beste! Enig i det. Er ikke uten grunn at BMW skriver i bruksanvisningen at 98 er recommended.
CrZyWiz Skrevet April 29, 2014 Skrevet April 29, 2014 Elektronikken som sagt tidligere kalibrerer seg selv etter hvilken type drivstoff du kjører på og med input fra blant annet bankesensoren unngås motorbank. Jeg har tidligere skrevet dette og det er det samme på F355 som BMW da de har Bosch Motronic eller ev.t noen Siemens hjerne. Du har likevel noe risiko for å få bank ved høye turtall som elektronikken ikke alltid vil klare å fange opp/justere. Dette her er jo høyturtallsmotorer og det er en begrensning hva en klarer å fange opp ved høyere og høyere turtall. Kolben beveger seg med en hastighet på rundt 15 m/s ved en 7-8000 rpm med ca 80 tenninger per sek. Så for å få maks ut av en høykompresjonsmotor så bør en kjøre påmin 98 blyfri ellers forsinker elektronikken tenning for å unngå bank og du vil opplevere noe lavere effekt. Derfor har jeg og moderert meg og spesifisert tidligere at "høyere effekt" er en sannhet med modifikasjoner som bare gjelder høykompresjonsmotorer. Vil ikke tro at folk med vanlige biler fyller 98 og tror de får mer effekt, det er grunnen til at jeg skriver dette innlegget. En F355 har en noe lavere kompresjon enn M motorer (11,1:1 mot 11,5:1). Kan ikke sammenligne M54B30 med en S54. Den har 0.7:1 lavere kompresjon og det er en del. Kilder på dette? Det er min forståelse for fysikk men du kan og prøve Google finner sikkert en del der Altså du synser, og vet ikke om det faktisk forekommer i virkeligheten.
quandt1960 Skrevet April 29, 2014 Skrevet April 29, 2014 Eg er petroleumsingeniør og har en god greie på petroleumsprodukter og organisk kjemi. Du finner gode kilder på dette i bøker og google. Jeg trenger ikke at noen tror på det jeg sier og med denne så sier jeg over og ut for dette innlegget Som eg skrev tidligere så hindrer elektronikken banking ved å forsinke tenning. Men jo lavere oktantall jo lettere er det for drivstoffet å antenne som følge av ren kompresjon på lik linje som diesel. Om tennplugg tenner eller ikke så kan drivstoffet antenne som følge av kompresjonen. Dette eskalerer ved høyere turtall og last på motor med høyere kompresjoner som på M motorer. Det gir da høyere sannsynlighet for bank og spenningene som det da gir på veivaksel, råder og lager er ikke bra. De kan kjøre på minimum 95 og anbefalt av BMW er 98. Med S85 motoren som har hele 12:1 i kompresjon kan du kjøre med 95 grunnet avansert antibanke elektronikk og oppsett men anbefales 98 minst for å få utnyttet det fulle spekteret til den nydelige motoren som går på veldig høyt turtall og har 80-90 tenninger per sekund på det meste. Du får prøve å fylle 95 og 98 samtidig og se om du klarer å forvirre elektronikken litt
CrZyWiz Skrevet April 29, 2014 Skrevet April 29, 2014 Eg er petroleumsingeniør og har en god greie på petroleumsprodukter og organisk kjemi. Du finner gode kilder på dette i bøker og google. Jeg trenger ikke at noen tror på det jeg sier og med denne så sier jeg over og ut for dette innlegget Som eg skrev tidligere så hindrer elektronikken banking ved å forsinke tenning. Men jo lavere oktantall jo lettere er det for drivstoffet å antenne som følge av ren kompresjon på lik linje som diesel. Om tennplugg tenner eller ikke så kan drivstoffet antenne som følge av kompresjonen. Dette eskalerer ved høyere turtall og last på motor med høyere kompresjoner som på M motorer. Det gir da høyere sannsynlighet for bank og spenningene som det da gir på veivaksel, råder og lager er ikke bra. De kan kjøre på minimum 95 og anbefalt av BMW er 98. Med S85 motoren som har hele 12:1 i kompresjon kan du kjøre med 95 grunnet avansert antibanke elektronikk og oppsett men anbefales 98 minst for å få utnyttet det fulle spekteret til den nydelige motoren som går på veldig høyt turtall og har 80-90 tenninger per sekund på det meste. Du får prøve å fylle 95 og 98 samtidig og se om du klarer å forvirre elektronikken litt Men morsomt hvordan synsingen din ikke henger sammen med virkeligheten. Teorier henger skjeldent sammen med virkeligheten, og derfor er ofte slike "Petter smart" typer dårlige forretningmenn. Ingenting som tilsier at den 95 vi har i Norge, er såpass dårlig at det blir ett problem. Tvert imot.
quandt1960 Skrevet April 30, 2014 Skrevet April 30, 2014 Men morsomt hvordan synsingen din ikke henger sammen med virkeligheten. Teorier henger skjeldent sammen med virkeligheten, og derfor er ofte slike "Petter smart" typer dårlige forretningmenn. Ingenting som tilsier at den 95 vi har i Norge, er såpass dårlig at det blir ett problem. Tvert imot. Det var Franz Josef Popp, Mario Theissen, m.fl og Oktantallet har ingenting med kvalitet på drivstoffet å gjøre. Vi har god kvalitet på drivstoff og det som er dårlig sendes til Afrika og andre fattige land. Du har ikke skjønt hva jeg prøver å nå ut med så jeg gir opp Du har rett. Kjør på med diesel for den del R Andersen reagerte på dette 1
CrZyWiz Skrevet April 30, 2014 Skrevet April 30, 2014 Det var Franz Josef Popp, Mario Theissen, m.fl og Oktantallet har ingenting med kvalitet på drivstoffet å gjøre. Vi har god kvalitet på drivstoff og det som er dårlig sendes til Afrika og andre fattige land. Du har ikke skjønt hva jeg prøver å nå ut med så jeg gir opp Du har rett. Kjør på med diesel for den del Når teorien ikke bekreftes av virkeligheten, så er det ikke godt å skjønne hva du "egentlig mener". En E36 M3 på norsk Blyfri 95, yter nøyaktig det den skal. Og det at BMW anbefaler 98 er ikke så rart, de må ta høyde steder med dårlig kvalitet(lavere oktantall). Hvor mange eksempler finnes det ikke på strømforsyninger og forsterkere, som er oppgitt til F.eks 500 watt. Men så klarer de ikke levere det, pga dårlige komponenter. Derfor bruker mange leverandører å ta høyde for disse dårlige produktene, og oppgi ett høyere "anbefalt effekt" tall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå