Gå til innhold

E39 M5 - fremdeles alternativ beregning?


Merrushe
 Share

Anbefalte innlegg

Undersøke? Jeg har brukt www.toll.no hvis det er det du lurer på, men alternativ beregning tar utgangspunkt i gjeldende bruktpris som jo har forandret seg endel etter at de nye avgiftsendringene trådde i kraft ved nyttår. Så med mindre man har importert en E39 M5 nylig eller betalt for å titte i boka på tollkontoret så er det vanskelig å vite, derfor jeg spør.

Så du kan droppe den nebbete tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen og være nebbete, men dette er ikke noe man kan svare på uten og faktisk sjekke det opp selv.

Gjorde dette på min egen bil når jeg kjøpte den i tyskland og sparte rundt 50000,-.

Poenget er at du må sjekke boka for og få eksakte priser, det kan også komme an på utstyret på den aktuelle bilen.

Jeg har dog aldri betalt noe for og kikke i boka til tollkontoret, gjorde ikke det da jeg sjekka på min egen bil, var innom for

og sjekke E61 bare for gøy, kosta ingen ting i Ålesund hvertfall. :)

 

Men som du sier, kjipt og måtte betale om det slår feil vei. Derfor er det viktig og sjekke dette 100%.

Det er litt styr, men du kan jo ende med og spare en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen og være nebbete, men dette er ikke noe man kan svare på uten og faktisk sjekke det opp selv.

Gjorde dette på min egen bil når jeg kjøpte den i tyskland og sparte rundt 50000,-.

Poenget er at du må sjekke boka for og få eksakte priser, det kan også komme an på utstyret på den aktuelle bilen.

Jeg har dog aldri betalt noe for og kikke i boka til tollkontoret, gjorde ikke det da jeg sjekka på min egen bil, var innom for

og sjekke E61 bare for gøy, kosta ingen ting i Ålesund hvertfall. :)

 

Men som du sier, kjipt og måtte betale om det slår feil vei. Derfor er det viktig og sjekke dette 100%.

Det er litt styr, men du kan jo ende med og spare en del.

Takk for et godt svar, mente ikke å være spydig - men leste vel svaret litt som fanden leser bibelen ; "Sjekk det sjæl...."

 

Poenget mitt er er vel at ja - jeg vet det var noen titusener å hente på det før de nye endringene tredde i kraft ved nyttår - men kanskje jevnere nå?

Er vel ikke sikkert at bøkene er oppdaterte engang? Må jo lage alle bruktprisene på nytt...

Eller så blir det fattet et vedtak etter skjønn ( betyr som regel titte på finn og synse).... 

Ingen eksakt vitenskap mao!

 

Er jo så mye gromt som har blitt råd med etter nye avgiftsendringene! Så burde være spennende for alle dette!

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha skjekket dette nærmere så har jeg hørt at det fortsatt er noe å hente på alternativ når det kommer til M5, ikke like mye som før avgiftsomleggingen men. Mener å ha hørt snakk om rundt 110 000 kr i avgift ca, men ta nå dette for all del med en klype salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du klarer å få inn en 2001 mod. til 200 000 nok forstår ikke jeg.

Skal du ha en fin bil starter disse fort på 15 000 euro og med moms, tur ned + div havner du vel fort på 270 000 nok. ferdig reg.

Bare husk, den billigste bilen kan fort bli den dyreste! Så mitt råd er, bruk god tid og finn en fin M5, du kommer ikke til å angre.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle monner drar ;)

 

For å bygge litt videre på spm - gjelder tilsvarende for Alpina B10 4.6? Snuser på en 2000 modell. 

 

Disse er det vanskeligere å beregne alternativ avgift på selv på forhånd, da de ikke finnes i listene. Da vil den vurderes individuelt. Jeg vil tro den vil ende godt, men det vet man jo ikke. Og det kan gå feil vei.

Du kan sjekke på toll.no om det er tatt inn B10 4,6 tidligere, da kan du se hva avgiftene har kommet på i de tilfellene.

 

Ved alternativ beregning tar du ikke med utstyr i beregningen. Det baserer seg på grunnmodellen, Unntakene er automat/manuell og sedan/stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er det vanskeligere å beregne alternativ avgift på selv på forhånd, da de ikke finnes i listene. Da vil den vurderes individuelt. Jeg vil tro den vil ende godt, men det vet man jo ikke. Og det kan gå feil vei.

Du kan sjekke på toll.no om det er tatt inn B10 4,6 tidligere, da kan du se hva avgiftene har kommet på i de tilfellene.

Ved alternativ beregning tar du ikke med utstyr i beregningen. Det baserer seg på grunnmodellen, Unntakene er automat/manuell og sedan/stasjonsvogn.

I boka til tollkontoret står det oppgitt pristillegg for skinnseter, stv/sedan, takluke osv. Sto hvertfall det på e61 da jeg sjekka sist. Men om de bruker det vet jeg ikke, er jo rsrt det står der om de ikke bruker det.. Det øker jo nybilprisen..

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka til tollkontoret står det oppgitt pristillegg for skinnseter, stv/sedan, takluke osv. Sto hvertfall det på e61 da jeg sjekka sist. Men om de bruker det vet jeg ikke, er jo rsrt det står der om de ikke bruker det.. Det øker jo nybilprisen..

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

 

I forbindelse med salg øker det prisen, og selgere av bruktbil bruker dette for å finne prisen ved salg. Da er det riktig å legge på ditt og datt. Men ved alternativ beregning benyttes en faktor: nypris / bruktpris = faktor.

På skatteetatens sider ligger nyprislistene for en rekke år tilbake. Prisene her er grunnmodellene (med noen unntak), og derfor skal også grunnmodellen brukes i bruktbil-listen. LIstene på tollkontoret har samme kilde som bruktbilforhandleres "rødbok"/listepris.

Det var dette jeg fikk beskjed om når jeg tok inn på alternativ, og gjorde det da også slik selv. Med positivt resultat.

I samme liste finner du også gjennomsnittlig kjørelengde for alle disse bilene, og da har du det som trengs for å beregne dette selv før evt. import.

Alle bilforhandlere har de samme dataene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du klarer å få inn en 2001 mod. til 200 000 nok forstår ikke jeg.

Skal du ha en fin bil starter disse fort på 15 000 euro og med moms, tur ned + div havner du vel fort på 270 000 nok. ferdig reg.

Bare husk, den billigste bilen kan fort bli den dyreste! Så mitt råd er, bruk god tid og finn en fin M5, du kommer ikke til å angre.

 

Martin

 

Prisene på  E39 M5 i sverige har krasjet ganske hardt. Kombinasjonen av høye driftskostnader samt synkende status på en bil som begynner å bli gammel har redusert kundegruppen betraktelig. I sverige blir de fleste E39 M5`er lagt ut for mellom 80 og 120.000 svenske, og det bilene reelt sett skifter hender for ligger igjen endel under dette.

 

Jeg fant en ganske fin en som i følge mine beregninger endte på rundt 230.000 på vanlig beregning.... får man tilbake 10-15.000 som Fredrik 90 sier så nærmer det seg 200 blank med litt pruting:)

 

Kanskje ikke på krona, men drøyt 200.000 da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med salg øker det prisen, og selgere av bruktbil bruker dette for å finne prisen ved salg. Da er det riktig å legge på ditt og datt. Men ved alternativ beregning benyttes en faktor: nypris / bruktpris = faktor.

På skatteetatens sider ligger nyprislistene for en rekke år tilbake. Prisene her er grunnmodellene (med noen unntak), og derfor skal også grunnmodellen brukes i bruktbil-listen. LIstene på tollkontoret har samme kilde som bruktbilforhandleres "rødbok"/listepris.

Det var dette jeg fikk beskjed om når jeg tok inn på alternativ, og gjorde det da også slik selv. Med positivt resultat.

I samme liste finner du også gjennomsnittlig kjørelengde for alle disse bilene, og da har du det som trengs for å beregne dette selv før evt. import.

Alle bilforhandlere har de samme dataene.

 

Poenget er vel at etter nyttår så blir alle gamle salg lite representative i forhold til gjeldende bruktpris de ble satt mens det enda var mye høyere avgifter og tilhørende annenhåndsverdier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...