Gå til innhold

E46 - Rister i ratt?


Nitrius
 Share

Anbefalte innlegg

Har begynte å få noe plagsom risting i rattet ved kjøring, kjennes litt i stolen også, men værst i rattet. Vet at felgene ikke er helt 100%, men de ble bedre etter en avbalansering, dog ristingen i rattet oppsto nå nylig, og føles en smule skummel ved kjøring.

 

Har funnet ut at det kan virke som bremsen på høyreside foran henger litt på bremskiven, da det blir betydelig mer varmt på den siden etter kjøring enn andre siden, samtidig som du ikke får snurret hjulet rundt like lett på høyresiden foran kontra venstresiden. Så jeg lurer på om dette kan ha noe med ristingen i rattet å gjøre? Isåfall hva kan gjøres med bremsen/caliperen for å få å fikset problemet? Eller må man ha ny caliper?

 

Eventuelt kan dette være forårsaket av noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det da, føler at dette kan være forårsaket av så mye, så vet ikke helt hvor man skal begynne.

 

Dekkene ble kjøpt nye sent ifjor, august/september, og balansert, fikk vite da at felgene foran hadde litt vel mye kast i seg, men dette kjente jeg ikke noe til etterpå, tok også en 4-hjulskontroll noen dager senere.

 

Byttet til sommerhjulene igjen for snaue 2 uker siden nå, og denne ristingen i rattet kom på fredagen som var. Kan jo godt hende at noe av disse balanseringen loddene har falt av, men har aldri hatt slik risting i rattet som jeg har nå før. Og eneste jeg vet for øyeblikket er som sagt bremsen på høyreside foran blir godt mer varm en venstresiden, og du kjenner god motstand på hjulet når du prøver å snurre det rundt.

 

 

Edit: Kan legge til at jeg har hatt risting i rattet ved nedbremsing i lengre tid, ikke helt sikker på når det startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man virkelig bytte kaliperne altså? Hadde forsøkt å få bevegelse i stempelet slikt at dette rører seg med lettet, prosedyre her er å klemme stempelet helt inn, få en medhjelper til å pumpe pent på bremsen og kjøre stempelet ut et stykke og repeterer til man ser stempelet før lett uten å henge.

En også normal feil, er gildepinnene mellom klave og Calipper som har satt seg. Sitter disse er det fort litt verre, har lyktes å fått løsne disse med blåselampe og hammerslag, samt påføring av olje. Når du får løsnet disse anbefaler jeg å kjøpe nye gildepinner og mansjetter til disse. Sitter ikke gildepinnene nevneverdig, demonter allikevel og smør de godt inn med fett og monter! Pass på mansjetter at de fortsatt er hele etter montering. Sistnevnte gjelder forøvrig Calipper med et stempel.

En indikasjon på at ting er galt er skjeivslitte klosser og skiver.

En annen ting som forårsaker vibrasjoner er casterstag. Sjekk slakk i disse, går fra bærearmene og fremover.

Jeg ser altfor ofte mange som bare bytter deler istedenfor å prøve å utbedre feil. En Calipper er jo ikke spesielt billig, så prøv disse enkle tingene først!

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

69.jpg

69.png

Her ser man glidepinner(6), mansjetter(5) og stempel(10)

 

Hentet fra E46 328i 05/2000.

 

Kan være at på din bil så måtte calipper byttes, men jeg mener det er LITT tidlig å konkludere med at det må en ny kalipper til bare fordi det rister litt i bilen :) Er samme system på min Mercedes, og tidligere eier hadde bytta klosser og skadet mansjetten på glidepinnene på ene siden.. Klossen hadde sliti helt skjeivt og pinnene hadde satt seg.. Etter mye banking, varming, svetting, oljing og mer banking så kom den tilslutt. Anbefaler å få skikkelig varme. Du må ha en varmekilde som gir meget høy varme konsentrert(blåselampe feks. eller aller helst acetylen/oksygen). Varmer man for lenge blir hele klaven varm også og da er på en måte vitsen borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vært å kjørt litt og fått målt tempratur forskjellen fra høyre og venstre side. Etter en liten kjøretur er høyresiden(der det henger) oppi mellom 130-150 grader, mens venstre siden ligger mellom 60-80, litt vel stor forskjell føler jeg.

 

Uansett, byttet bremseklosser foran i vinter(Desember) da jeg hadde noe rar klunkelyd foran, og det viste seg at bremseklossene som satt der fra før hadde delt seg fra platen, samt at de var knekt i to/tre. Nå er ikke jeg noe mekaniker men fulgte en eller anen diy guide jeg fant til punkt og prikke, og mener å ha lest at disse glideboltene ikke skulle smøres? For ser jo at du, @FredrikE24, nevner å smøre de inn med fett, så kanskje jeg har gjort en feil der? Når jeg gjorde byttet så var ikke disse glideboltene vansklig å løsne hvertfall, og de var heller ikke stort fettet fra før.

 

Alt av gummi, den gang, så fint ut, med kalipperen i seg selv var jo ikke særlig pen, men fungerte hvertfall fint på begge sider da, brukte verktøy til å dytte stemplet inn blant annet. Ellers så smørte jeg opp de kantene hvor metall møtte metall, men vet at jeg sikkert kunne gjort en bedre jobb på å rengjøre disse overflatene før skit og rust først.

 

Ellers så vet jeg ikke, etter hva jeg har søkt så virker det som de fleste er enig om at risting i ratt ved nedbremsing skylder kast i skiver hvertfall, og i og med at bremsen ligger innpå skiven så føles ristingen i rattet ved vanlig kjøring også. Men dette blir jo synsing fra min side, høyre brems foran henger på mer enn normalt er det eneste jeg vet 100% med sikkerhet for øyeblikket, så skal få skrudd av å sett imorgen tenkte jeg.

 

Men sånn ellers, om man bytter skiver, da burde man også bytte klosser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er delte meninger om dette med smøring av glidebolter, veldig mange mener jo at dette tilhører bremsene, og der skal det ikke befinne seg glatte ting.

 

Min mening er at dette ligger bak en mansjett som er tett, og at fett her kan fint ligge på undersiden og holde det glatt og fint! Det er ikke et musst, men skulle det komme vann inn der i verstefall, så setter det seg hvertfall ikke så lett..

 

Når det gjelder bytte av skiver, så bytt gjerne klosser også.

 

Det er ikke stort man får gjort feil, men pass nå hvertfall på at stemplene går jevnt og fint ut når man trykker på pedalen. Dersom man ser antydning til at de går tregt, så komprimerer du de med verktøyet og gjentar til de rører seg fint! Dette sjekkes på alle bilene i husstanden vær vår og høst, altså at bremsestempler får rørt på seg litt 2 ganger i året for å sikre at dette ikke setter seg. Bremsestempelet rører seg minimalt ved vanlig bremsing.

 

Din vibrasjon kan komme av den høye temperaturen og ført til kast i skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm skjønner, men utifra den informasjonen her nå, så kan man vel nesten garantere at skiven hvertfall har fått kast i seg? Eller kan jeg være heldig å slippe unna ved å bare ta alt fra hverandre og smøre opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte noe billig indikatorklokke fra biltema som kunne måle skivene, og ja er kast i skiven, flere små plasser med små kast, og et ganske stort området hvor det var ganske så mye kast.

 

Hadde kaliperen av også, og smørte opp og presset tilbake stempelet og det gikk ganske så greit med det verktøyet, så virker som om kaliperen er grei uten at jeg er noe ekspert på området.

 

Så blir nye skiver hvertfall, håper at GS har noe inne på fredag så man får dette i orden kjappest mulig. Har jo skiver som har sånne slissa spor foran eller hva man kaller det, satt på bilen når jeg kjøpte den, men tror jeg går tilbake til vanlig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...