Gå til innhold

Forsikring - om det å ha noe ikke alle andre har


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

Vel, det er ikke noe jeg har gjort med den som er interessant her (ikke i store summer), men mer om utstyrsnivå som bilen ble levert med fra fabrikk. Her kan det skille fort skille et par hundre tusen i samme årsmodell - og det er nettopp dette som er interessant (ref. første post om kollegaen som ble "snytt").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi skriver om forskjellige ting her, så jeg får beklage om jeg har vært utydelig. Av det du nevner som "ekstrautstyr" så omhandler slikt ettermontert bilstereo og lignende. En bil som er bestilt fra fabrikk med det-og-det utstyret har ikke dette som ekstrautstyr i mine øyne.

 

Nå husker ikke jeg eksakte tall i hodet, men mener en typisk sum av ekstrautstyr som kan dekkes er 10.000,-. Du finner vel knapt nok en bil i hele verden hvor du kan krysse av en option på bestillingslisten som koster under 10.000,-

 

Uansett, dette er hypotetiske tilfeller med bakgrunn i en reell situasjon som jeg var litt sjokkert av å høre om. Ville derfor bare høre om flere hadde hatt lignende situasjoner. Dersom det alltid skal være slik at man skal bli kraftig snytt, så er det jo det glade vannvidd å kjøpe noe annet enn den mest ribbete utgaven av en modell (og man ser jo at folk ikke kjøper det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør litt vanskelig synes jeg , har du en gammel bil vil det være vanskelig å finne en IDENTISK bil til den du hadde - men altså dette er jo i det ganske usannsynlige scenarioet at bilen din blir totalvraket. 

 

Mitt tips: gå igjennom avtalen din og finn evnt et selskap med en avtalt verdi som du er fornøyd med og ikke tenk mer på det ;)

Life is too short osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt samme som deg, jeg har en 525D 2009 modell, med alt på lista kryssa av utenom et par ting, derav rattvarme som jeg kommer på. Og på finn ligger aldri noen biler som er klin lik min når det kommer til utstyr, det som avviker på mange er HUD display, aktiv cruise kontroll, comfortseter osv, også som KM kan matche med bilen min. Etter at min bil stod på verksted i 3 måneder pga bakstillingsbytte, så surfa jeg finn opp å ned, og ingenting som matcha min lå til salgs, så jeg tror også at det er få biler i Norge som har like mye utstyr som min har. Heldigvis har jeg forsikra min i et stort selskap, så hvis det skulle bli en kondemnering, så tror jeg tilbakebetalinga blir relativt fair for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi skriver om forskjellige ting her, så jeg får beklage om jeg har vært utydelig. Av det du nevner som "ekstrautstyr" så omhandler slikt ettermontert bilstereo og lignende. En bil som er bestilt fra fabrikk med det-og-det utstyret har ikke dette som ekstrautstyr i mine øyne.

Nå skal jeg ikke være for skråsikker, men jeg tror i denne sammenheng at ekstrautstyr er ekstrautstyr, enten det er montert av fabrikk, forhandler, en kompis eller deg selv. "Grunnprisen" for bilen er kombinasjonen modell, karosseri, motor, girkasse og m/u XDrive, dvs det første du velger i konfiguratoren på BMW.no. Derfra og ut er det ekstrautstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble påkjørt for noen år siden og bilen ble kondemnert.

Husker han forsikringsmannen satt og sammenlignet min bil med alle andre som lå ute på finn, de vil jo ikke betale deg mer enn de må.

Jeg er glad jeg ordna opp der selv, hadde min far gjort det hadde han takket ja til det første tilbudet som var 23% lavere enn summen jeg endte opp med!

Mitt tips må være å ha en forsikring som er skreddersydd akkurat din bil, treffer du på riktige selgeren hos forsikringsselskapet så finner dere ut av det.

 

Vet om en kar som driver med "merkeforsikring", mulig det ville vært lurt å ta en prat med han?

Send meg i såfall en pm så skal du få kontaktinfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeforsikring kunne kanskje ha vært noe, men jeg finner lite om det hos BMW. Kan hende det er ganske dyrt..?

 

Jeg har kikket i forsikringsavtalen min og det ser ut som de mener at ekstrautstyr er ettermontert utstyr utover det bilen ble levert med fabrikk. Glemte selvfølgelig å ta med meg papirene, så jeg husker ikke ordrett hva som sto der.

 

Får kanskje sende de en e-post eller ta en telefon for å høre hva som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fra BMW, er fra et annet selskap, usikker på hvordan de ligger i pris.

Men om du er redd for å ikke få nok igjen om du skulle være uheldig,ville jeg jo forhørt meg med flere selskap om hvem som tilbyr hva og til hvilken pris,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for info :) Jeg har relativt gode rabatter der jeg har forsikring i dag, og så langt jeg har sjekket klarer jeg ikke å presse prisen noe mer enn det. Det svir i lommeboka å forsikre denne bilen, dessverre. 25k i året med 75% bonus sier jo sitt :o

 

Skal ikke styre så mye med det her, men det var bare interessant å høre hva som evt. ville vært vektlagt ved et slikt oppgjør. At det skulle skje noe er relativt usannsynlig, men med null skade på 20 år og at jeg lett kjører 60.000 i året så er det så klart en risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til deg - ta en titt på Mobile.de og autoscout24.eu og se hva tilsvarende biler ligger på nå. Så regner du ut pris på norske skilter, og tar høyde for en redusering av verdi per år. Med dette i baklomma ( og huet) , ring forsikringsselskapet ditt og ta en prat rundt dette og avtal eventuelt premium for disse villkårene.

 

Er ikke sikkert du får igjennom alt, men ved å plukke opp telefonen er man ihvertfall i gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå skal jeg ikke være for skråsikker, men jeg tror i denne sammenheng at ekstrautstyr er ekstrautstyr, enten det er montert av fabrikk, forhandler, en kompis eller deg selv. "Grunnprisen" for bilen er kombinasjonen modell, karosseri, motor, girkasse og m/u XDrive, dvs det første du velger i konfiguratoren på BMW.no. Derfra og ut er det ekstrautstyr

Feil.

Ettermontert ekstrautstyr er hva som regnes som ekstra.

Bil erstattes som en tilsvarende bil, med tilsvarende utstyr og km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har kondemnert 2 biler jeg... En i ungdommen og en etter en stygg husbrann i fjor hvor huset ramla over den rett og slett.

Dette var kveget sin 97 modell starlet kjørt 130000. Var gullegod den men fæl i karosseriet.

Takstmannen tok utgangspunkt i finn.no priser og den dyreste der var 10000.- nå er jeg ganske flink å snakke for meg og det som var igjen av lakk kunne du ikke se at var stygt før.

Så endte opp med å krangle meg til å få 27000 for den.

Så mottoet. Snakk med takstmannen ogikke forsikringa om noe skjer. De er som regel greie di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...