Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

E46 ble levert med forskjellig dekkdimensjon foran og bak originalt fra fabrikk, så det skal ikke være noe problem å få godkjent. Min gamle E46 328i var levert med 8x18 foran og 8,5x18 bak.

Skrevet

Gjeldende regelverk: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/*#KAPITTEL_13

Det er korrekt som det er sagt før at det er 5% avvik i begge retninger som gjelder for rulleomkretsen. Har satt opp et lite regnestykke for det.

235/35r19 = (19x25.4mm) + (235mmx0.35x2) = 482.6mm + 164.5mm = 647.1mm

225/50r17 = (17x25.4mm) + (225mmx0.50x2) = 431.8mm + 225mm = 656.8mm

-5% = 656.8x0.95 = 623.96mm
+5% = 656.8x1.05 = 689.64mm

656.8mm x Y = 647.1mm
Y = 647.1mm / 656.8mm = 0.985
0.985-1 = -0.015 = -1.5%

Differansen i rulleomkretsen er -1.5% og derfor innenfor 5% avvik jf. §13-6.1 bokstav c.

Som tidligere sagt så må dekk og felg passe til STRO-normen. Hvorvidt de gjør det må nesten noen som har tilgang på STRO-dokumentasjonen svare på.

Slik jeg ser det så er ikke forskjellig felgbredde nevnt spesifikt i forskriften. Det som er nevnt dog, det er dekkbredde. Det er åpent for dekk i forskjellige dimensjoner, så lenge bilen er levert med dette originalt. Skal man tro på at STRO-normen gjelder så betyr åpningen for forskjellige dekkdimensjoner også at det er åpent for forskjellige felgdimensjoner. Skal man være fri for fri tolkning så betyr dette at det i utgangspunktet må være forskjellige dimensjoner fra fabrikk. Jeg antar likevel at man med tüv-dokumentasjon og halveis fornuftige dekkdimensjoner kan komme langt uten å ha forskjellige dimensjoner i vognkortet fra før. Tror dog da at det er bedre om man følger tüv papirene og/eller STRO-normen når det kommer til dekkdimensjoner, istede for å kjøre med samme dimensjon på alle 4 felger, når man har felger med forskjellig bredde.

Til syvende og sist så er det uansett bedre å forhøre seg med kontrolløren som skal se på det. Er mye rart som blir praktisert forskjellig fra trafikkstasjon til trafikkstasjon, og ikke alt er nødvendigvis helt etter boka virker det som.

Forøvrig til dere sutrepaver som klager på denne betjentens beslutning i denne "saken"; det er ikke BARE rulleomkrets de har lov å reagere på. Og du som ser ut til å tro at det som står i vognkortet er et minimum.. Så lenge du synes 15mm sporvidde og 5% større rulleomkrets er den helt store forskjellen så kan man vel kalle det et slags minimum.... Alle forandringer over det må godkjennes ;)

Skrevet

Da jeg snakket med BT når jeg lurte på om jeg måtte inn å godkjenne felg/dekk på bilen min sa han jeg snakket med at så lenge jeg var innenfor +/- 5% så var det tut og kjør. Jeg nevnte og forskjellig dekk-/felgdim fremme/bak og type bil, og han sa ikke noe på det. Mulig andre gjør det, men jeg har ikke giddet å godkjenne det.

Synst det er flisespikkeri å henge seg opp i trådstarter sine dekk. Kun for å vise makt (fersk).

Vell. Jeg ble stoppa i teknisk kontroll for 4 dager siden og "ulik dekk.dim foran og bak" var et av punktene har anmerket.

I følge kontrolløren måtte det under enhver omstendighet typegodkjennes dersom man skulle ha ulike dimensjoner. Han var også opptatt av lappen inni døråpningen for hva som sto der angående dekkdim. Han fant ikke dimensjonen jeg hadde på bilen på lappen, og skrev derfor mangellapp på det..

Forvirrende regelverk spør du meg.

Skrevet

Vell. Jeg ble stoppa i teknisk kontroll for 4 dager siden og "ulik dekk.dim foran og bak" var et av punktene har anmerket.

I følge kontrolløren måtte det under enhver omstendighet typegodkjennes dersom man skulle ha ulike dimensjoner. Han var også opptatt av lappen inni døråpningen for hva som sto der angående dekkdim. Han fant ikke dimensjonen jeg hadde på bilen på lappen, og skrev derfor mangellapp på det..

Forvirrende regelverk spør du meg.

Ja, stemmer nok det. Og som det ble nevnt over, virker det som om noe er "tillat" en plass er det ikke tillat en anna.

I vognkortet mitt (E61) så står det standard felgdim 16, på lappen i døra står det opptil 19. Selve dekkdim kan du vel strengt tatt snakke deg vekk fra med å vise at rulleomkrets er innenfor? Jeg skal ikke påstå noe, prøver å ta andre veier når jeg vet vegvesenet har kontroll.. :P

Edit: Snakke seg vekk fra var litt tull, KRANGLE seg vekk fra...

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Skrevet

Har du ulik dekkdim skal det godkjennes med mindre det står i vognkortet at bilen ble levert med det fra fabrikk. Og det er ikke noe problem og godkjenne om du har tuv som sier at felgene er godkjent med den og den dekk dim på din modell.

Jeg har orginalt 16" på min, 17" som alternativ dim, godkjent med 18" 8,5 forran og 10 bak, med henholdsvis 235 forran og 265 bak. Null problemer og få godkjent med tuv på felgene. :) e39 touring ble ikke levert med forskjellig dekk dim fra fabrikk.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...