Gå til innhold

Ble stoppet - fikk mangellapp


Bellen
 Share

Anbefalte innlegg

Ble i gårkveld stoppet av ei søt uskylding nyutdannet politikvinne som mente jeg hadde for brede dekk på bilen. På bilen, som er en 2002 modell E46, så sitter det på dekk som er 235/35 r19. I vognkortet så står det alternativt at jeg kan ha 225/50 r17. Det har ikke vært problem på Eu-kontroll dei 7-8 årene som dekkene har vært på bilen, og jeg har også blitt stoppet i teknisk kontroll uten at det har vært snakk om hjulene. Men nå må jeg altså vise bilen min hos Staten Vegvesen. Har jeg noe å frykte der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at du har 1" og gå på i felgdim. Så hu har jo forholdsvis rett.

Det med dekkdim. Vet jeg ikke.

Hvis du ike har noe annet ulovlig er det bare og bytte til 17" evt. Og det er også grunnen til at du skal vise bilen, så dem kan ikke akkurat sette fingeren å andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hun politikvinnen ikkje peiling. I vognkortet står minimums krav til dekkstørrelse ihht EU krav. På min m sport E91 står det 205/55 R16 mend et betyr ikke at det er det jeg skal ha. Jeg skal ha orginalt fra fabrikk 225/45 framme og 255/40 bak på 17 tommer. Jeg kan ha opptil 19 orginalt iform av BMW Performance dekkblanding. Vegvesenet har ofte ikke peiling selv. Alle dimensjonene en BMW er typegodkjent i Europa for er tillatt men ikke mindre enn minimumskrav som skal stå i vognkortet. Ufattelig at politiet brydde seg om det. Hadde skreket av latter hvis de hadde stoppet meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått lastet ned TUV-papirer fra BBS sin hjemmeside. Men hvordan stiller Vegvesenet seg til når det er forskjellig bredde på fram og bakfelg? Framme har eg 8 1/2" og bak er det 9 1/2", men har 235/35R19 både bak og framme. 

 

Oversatt med Google translate fra Tuv-papiret til bakfelgene, så står det følgende:

 

I forbindelse med hjultypen LM 165 (versjon 09.31.149) på forakselen og LM 166 (versjon 09.31.149) på bakakselen dekk er følgende sammenslutninger under Hensyn til de relevante forhold og notater vil bli akseptert:

Kombinasjon 1: 

foran 235/35 R 19 - XX *

bak 265/30 R 19 - XX *

 

LM165 er det eg har framme og LM166 er det eg har bak. Så da skal vel dette gå glatt igjennom kontrollen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De godkjente dimensjonene (og kombinasjonene) skal stå i papiret. Er ikke sikkert 235 rundt hele er en lovelig kombinasjon med forskjellig felgbredde.

 

Men så lenge dekka er innen for rulleomkrets, loadindex og sånt, og tuv papirene sier at de felgene med nummer XXXXXX er godkjent med den og den dekk dim på din type bil så skal det ikke være noe problem.

 

Om bilen er senka, kan dette spille en rolle med tanke på klaring osv.

Sånt står det hvertfall i mine tuv papirer. Og der står det at felgene er godkjent til E39 sedan med et vist antall dimmensjoner og til E39 touring med et par dimmensjoner. (De godkjente dekk dim. er listet opp, avviker jeg fra dette er det ikke godkjent)

 

Men der er også flere kriterier som må følges opp for at alt skal være ok, blant annet dette med senk. Har ikke sett igjennom det så nøye da det er på tysk, men fikk forklart litt om det når jeg godkjente mine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

235/35-19 på 9,5" er mest sannsynlig godkjent av dekkprodusenten, men STRO-normen "Norge" følger, krever minimum 245 dekkbredde på 9,5" felg (mener jeg det var)

Godt jeg skal på etterkontroll og en kompis skal sjekke dette, har 205.40-18 på 8.5 og 235.40.18 på 10"

★sent from my wifi microwave★

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe Dritt !

 

Den eneste fornuftige løsningen jeg ser for deg er å skrive en velformulert klage på denne inkompetente politi dama som uten begrunnelse synes du har for breie dekk på bilen. 

 

Dette hadde alldri skjedd hvis jeg ble stoppa med din bil :) Jeg hadde ikke gidda hørt på synsing fra ei inkompetent dame fra politiet. 

 

Alle kan gjøre feil så bare klag til politi-sjefen i ditt politidistrikt så skal du se at det løser seg:)

 

 Det sier seg jo selv at ho dama ikke kan fly rundt å dele ut mangel-lapp til alle biler hun synes har litt for brede dekk ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så er det som står i vognkortet bare minimumskrav og ikke noe pekepunkt for om Politiet kan gi bot.

 

Standard dimensjoner med +/- 5% finnes hos produsent. Hvis bilen er orginalt med "mischbereifung" blandet bredde så er det tillatt i hele EU, Norge inkludert.

 

Ubrukelig Politi som handler utover sitt kompetansefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg snakket med BT når jeg lurte på om jeg måtte inn å godkjenne felg/dekk på bilen min sa han jeg snakket med at så lenge jeg var innenfor +/- 5% så var det tut og kjør. Jeg nevnte og forskjellig dekk-/felgdim fremme/bak og type bil, og han sa ikke noe på det. Mulig andre gjør det, men jeg har ikke giddet å godkjenne det.

 

Synst det er flisespikkeri å henge seg opp i trådstarter sine dekk. Kun for å vise makt (fersk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bestilt meg time hos Vegvesenet for kontroll og prøve å få hjula skrevet inn i vognkortet. Har lenge vurdert å få dei skrevet inn i vognkortet, men det har ikkje blitt enda, før nå. Når eg snakka med ho i Vegvesenet, så hadde dei enda ikkje fått inn melding om min bil. Det eg tenker på nå, er at eg fekk både originalen og kopien fra ho politidama, så dei har vel kansje ikkje hatt mulighet til å melde inn dette? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...