Mantis Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Jada. Det måtte jo bare skje at jeg kjørte rett i armene på biltilsynet i går. Skjønte med en gang at her kom det til å bli veldig oppstyr, og mine tanker slo ikke feil. Etter 45min med målebånd og lommelys kom mannen med bjønnedåsa på haudet fram til følgende: Senkesett: "justerbart senkesett undersøkes opp mot godkjente." Det som står på nå er ikke godkjent og det som står innskrevet i vognkort er et annet som ikke er justerbart. Har TÜV på supersport-settet. Har kjørt på det i 1 år, så tror ikke nummer på fjører skal være slitt. Felg/hjul: "Forskjellig dim. foran og bak. Ikke godkjent dim. Undersøk innpress og rulleomkrets." Greit. Får finne tak et sett som er godkjent når den må på full teknisk. Spacere: "Mangler godkjenning. Må godkjennes eller fjernes." Fjerner spacere under teknisk kontroll. Spurte om et verksted kunne ta kontrollen, for det står kun etterkontroll og at kvittering for etterkontroll må være i BT's hende innen 7 dager etter frist. Fikk aldri noe fornuftig svar. Så. Jeg må da altså ta full 4-hjulskontroll med papirer og ta med TÜV-papirer på settet. Vil det ellers bli noe problemer med å godkjenne? Bilen må vel være justert innenfor det som er angitt i TÜV? Hvordan er de på teknisk? Begynner de å undersøke ALT? Hvor mye koster en kontroll? De er jo ikke snauere enn å gi meg kjøreforbud(!) inntil kontroll. Ringte i sta og 17. juni er første mulighet. Booka denne med en gang. Fikk 1 mnd frist, så innen 25.06. Forbanna stress!
pautomagi Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Kondolerer ! Hvis du har fått mangellapp på tingene (regner med du fikk det) så skal de i teorien kun sjekke disse punktene når du er på visning. Når jeg godkjente senk så kikka han på felgene og camberplatene, kommenterte det smått men tok meg ikke på det. Varierer nok fra plass til plass hvor mye ekstra ting de skal grave fram av feil. Tror ikke jeg betalte for kontroll. (som jeg kan huske.) Lykke til !
Mantis Skrevet Mai 26, 2014 Forfatter Skrevet Mai 26, 2014 Passa jo fantastisk flott med et kjøreforbud jeg ikke kan rette opp i før 17. juni nå når det er landstreff for BMW i min hjemmeby. Synes reaksjonen er i overkant. Fikk mangellapp ja. Men her står det haket av på "ikke kontrollert" på en rekke punkt som lys, bremser, diverse. Eneste problemet kan være ene hovedlykta som jeg ikke klarer å justere helt perfekt pga knekt clips i lykta. Uansett kan velet verksted godkjenne dette om det skulle bli påpekt? Helt noldus om jeg får et nytt kjøreforbud og må på ny full teknisk over sånne småfeil som et godkjent verksted kan sende inn EU-kontroll på at er godkjent. Den skal på EU nå snart også.
Julianv Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Jeg fikk også kjøreforbud for ca 2 år siden. Var 2-3mnd ventetid. Jeg ringte og sa at dette ikke var holdbart når jeg trenger bilen daglig. Fikk da beskjed om at så lenge jeg hadde bestilt time så kunne jeg kjøre videre
Mantis Skrevet Mai 26, 2014 Forfatter Skrevet Mai 26, 2014 Bruker bilen nå jeg også. Jeg er helt avhengig av bilen og å gi kjøreforbud i en så lang periode er bak mål. Men jeg kon til å tenke på noe. Må jeg ha dobbelttime dersom senkesettet skal godkjennes? Altså det holder ikke at jeg drar på pålagt kontroll med TÜV og 4hjulspapirer for å få dette skrevet i vognkort på denne kontrollen?
pautomagi Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Sørg for at 4hjuls papirer er 100%. Grønne tall med signatur fra verksted og skiltnummer !
Thundercoil Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Du trenger bare bestille time. Akkurat som med en tatovering. Det tar tiden det tar, timer eller minutter Tok nesten 3 timer sist jeg var inne, men da måtte jeg hjemom og hente papirer, flere ganger. Du må sikkert betale rundt 400kr, siden du skal endre vognkortet. De sjekket ikke ting og tang på min. Bare kommenterte at de så at jeg hadde nye stabstag. Så ikke poenget med å nevne det. Hehe. Åpnet aldri panser og lette etter feil. Jeg sa jeg hadde mangellapp etter PKK med en del feil, men de feilene brydde de seg ikke om, det var verkstedene sitt ansvar. Men jeg hadde fått feil på at senkesettet måtte vises trafikkstasjon, og dette var de interessert i. De sa jeg måtte hjem og hente den, slik at de kunne gå inn i systemet og slette mangelen. Skjønner heller ikke hvorfor de måtte ha lappen for å slette den. Men men. Ellers tok de en haug med bilder, i alle slags vinkler.
pautomagi Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Bilder også ? Tror det er veldig stor variasjon rundt om på trafikkstasjonene når det gjelder rutiner på ting. Jeg måtte også hjem og hente papirarbeid, men jeg måtte belage meg på og bestille ny time i tilleg...
hanzhe Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Det koster ca. 500 kr og de sjekker det som skal sjekkes i løpet av tiden. Har du papirene i orden går det greit. Noen krever kanskje papirer på lysjustering i tillegg til TÜV og firhjulskontroll.
Mantis Skrevet Mai 26, 2014 Forfatter Skrevet Mai 26, 2014 Vil det være et stort problem om ene lykta ikke er justert? Knekt clips, så den bare detter ned igjen når lysbildet nærmer seg OK.Bilen skal uansett på EU-godkjenning rett etter godkjenning av senkesett. Det vil vel være mitt problem å få 2`er da? Eller vil de nekte å skrive inn i vognkort før dette er OK?
hanzhe Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Du får jo ikke med deg nytt vognkort rett etter godkjenninga, det kommer i posten. Mer vet jeg dessverre ikke. Hva angår lysbildet spurte bare kontrolløren min om jeg hadde foretatt justering. Svarte ja og viste han kvittering fra verkstedet jeg gjorde det til. Kostet ca 200 kr. Følte det var verdt det for å slippe en potensielt kjip situasjon hvor jeg ble blankt avvist grunnet mangel på akkurat det. Tror ikke kontrolløren faktisk testa om lysbildet var korrekt.
Mantis Skrevet Mai 26, 2014 Forfatter Skrevet Mai 26, 2014 Hmmm.. dritt. Må liksom punge ut for ny lykt eventuelt da.Uansett er jeg usikker på om jeg må på full teknisk kontroll.Her er hva som står på seddelenSSånn jeg forstår det kan et godkjent kontrollorgan (verksted) godkjenne? Uansett går jo ikke senkesettet gjennom når det står så spesifisert, så den må jo godkjennes. Men da snakker vi jo om å ene og alene dra ned på BT for å godkjenne senk og ikke for full teknisk?Blir litt overlapping og rot dette her.
hsd Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Går utifra du må til SVV, men det er jo sånsett uvesentlig siden du tydeligvis ønsker å godkjenne senkesettet. Uansett hvordan du snur og vender på det gjør du nok følgendes: 1. Firhjulskontroll med lyktjustering (Ofte sjekker de lyktene på SVV, og ikke bare ser på papirene) 2. Bestill time hos SVV, møt opp med originale hjul og uten spacere dersom du vil gjøre det enkelt for deg selv. (Nb klaring mellom felg/dekk og demper) 3. Bestill eu godkjenning, og godkjenn bilen på vanlig måte. Om du er innkalt til full sjekk eller bare det der er litt uvesentlig siden du uansett må innom SVV før EU siden du ellers får 2er på ikke godkjent senkesett.
Alpejohn Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Da jeg registrerte min når jeg importerte den fra Tyskland tok han en del bilder rundt bilen og i motorrommet i Ålesund.. Og når jeg var inne og godkjente felgene tok den fyren et par bilder rundt bilen. Ikke noe stress det for min del, han likte bilen og syns den var fin. Det greieste er nok og ordne papirer og slikt på alt som kan skaffes, så burde det nok gå greit tipper jeg.Og fjerne det som du ikke har papirer på selvsagt. Får ikke lånt deg ei lykt til kontrollen da?
Mantis Skrevet Mai 26, 2014 Forfatter Skrevet Mai 26, 2014 Takker for svar! Blir nok som Håskjold skriver her.Jeg har hørt litt av hvert om folka nede i hallen i Ålesund, men jeg håper jeg kan møte på noen greie folk som ikke begynner å henge seg opp i ting som ikke har noe med etterkontrollen å gjøre. Bilen er forsåvidt ikke tuklet med effektmessig og det er nye foringer over hele fjøla. Bremser byttet for rundt 4mnd siden og bremserør er godt tectyler, så her skal det ikke være så mye å sette fingeren på.Har fått tak i orginale piggfrie på stål som jeg skal montere. Kommer til å se helt noldus ut og folka nede i hallen skjønner nok at det er midlertidig, men godkjent er godkjent!Jeg får hive meg rundt å kontakte GS i morgen å bestille et clips til depo-lykta. Jeg regner med det er knekt justeringsclips (sånn med kule på) og dette skal vel muligens være å få som løs del? Lykta har vært sånn hele tiden siden jeg mottok den fra GS, men jeg sosa lenge med å skru ut igjen lykta å sende den i retur osv. Så det har gått helt i glemmeboka. Dumt å begynne å reklamere nå allerede så sent, men skal sende en mail å forklare hva jeg trenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå