Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har fått en ulyd som fra førerposisjon virker å kommer fra midt eller høyre side av bilden.

Den dukker oppfra ca 1200rpm som en slags rumling og høres best da - ved å øke turtallet opp mot 1600-1800rpm øker frekvensen på rumlingen - etter dette hører jeg den ikke mer, men det kan være at det er fordi annen støy overdøver den.

Støyen er ikke avhengig av hvilket gir jeg har bilen i - altså hører den i alle gir, dog noe mindre i høyere gir, trolig pga annen støy. Lyden er meste fremtedende i 2-3 gir med veldig lett pådrag på 1200rpm.
Støyen er der også uten gasspådrag - altså triller i gir.

Når jeg setter den i nøytral og forsøker å holde den på turtallet det normalt er støy hører jeg litt støy, dog ikke så tydelig som når den er gir.
Når bilen star i ro og i park får jeg ikke fremprovosert lyden.

Lyden dukker opp etter under 1km kjøring - dog ikke umiddelbart etter start.

Teorier jeg har vært innom:
- Converter – har ikke noen av de klassiske converersymptomene med variabelt turtall eller rar giring. Gearkasse er flushet for ca 10.000 km siden. Oljen var helt fin og ren.
- Drivlinje etter girkasse – tvilsomt da lyden ikke er fartsavhengig, men mer turtallsavhengig - dog vet jeg ikke.
- Eksos – kan være så enkelt som at noe er i kontakt med eksosdeler, men da skulle jeg tro jeg skulle høre lyden når bilen star i ro i park. Eksosmanifoil?
- Turbo – vet lite om turbo. Det er svært tydelig suselyd fra turbo ved pådrag i tunnel med åpne vinduer. Kan det være dette?

Kan det ellers f.eks være noe med pumper koblet til motoren?

Jeg er på ingen mate mekaniker, men har forsøkt å eliminere ut ting som virker ulogisk. Etterom lyden kommer fra høyre side virker eksos/turbo som postensielle alternativer.

Bilen har gått 110.000, er pent kjørt og alle servicer fulgt.

Hadde satt stor pris på gode innspill.

Har ikke tilgang til bukk, men skal få kjørt bilen opp på slike biltemaramper neste uke for å skru ned panelt(ene) under. Finner jeg ikke noe skal jeg få med en mekaniker på en kort kjøretur. 

Skrevet

Hei

Har fått en ulyd som fra førerposisjon virker å kommer fra midt eller høyre side av bilden.

Den dukker oppfra ca 1200rpm som en slags rumling og høres best da - ved å øke turtallet opp mot 1600-1800rpm øker frekvensen på rumlingen - etter dette hører jeg den ikke mer, men det kan være at det er fordi annen støy overdøver den.

Støyen er ikke avhengig av hvilket gir jeg har bilen i - altså hører den i alle gir, dog noe mindre i høyere gir, trolig pga annen støy. Lyden er meste fremtedende i 2-3 gir med veldig lett pådrag på 1200rpm.

Støyen er der også uten gasspådrag - altså triller i gir.

Når jeg setter den i nøytral og forsøker å holde den på turtallet det normalt er støy hører jeg litt støy, dog ikke så tydelig som når den er gir.

Når bilen star i ro og i park får jeg ikke fremprovosert lyden.

Lyden dukker opp etter under 1km kjøring - dog ikke umiddelbart etter start.

Teorier jeg har vært innom:

- Converter – har ikke noen av de klassiske converersymptomene med variabelt turtall eller rar giring. Gearkasse er flushet for ca 10.000 km siden. Oljen var helt fin og ren.

- Drivlinje etter girkasse – tvilsomt da lyden ikke er fartsavhengig, men mer turtallsavhengig - dog vet jeg ikke.

- Eksos – kan være så enkelt som at noe er i kontakt med eksosdeler, men da skulle jeg tro jeg skulle høre lyden når bilen star i ro i park. Eksosmanifoil?

- Turbo – vet lite om turbo. Det er svært tydelig suselyd fra turbo ved pådrag i tunnel med åpne vinduer. Kan det være dette?

Kan det ellers f.eks være noe med pumper koblet til motoren?

Jeg er på ingen mate mekaniker, men har forsøkt å eliminere ut ting som virker ulogisk. Etterom lyden kommer fra høyre side virker eksos/turbo som postensielle alternativer.

Bilen har gått 110.000, er pent kjørt og alle servicer fulgt.

Hadde satt stor pris på gode innspill.

Har ikke tilgang til bukk, men skal få kjørt bilen opp på slike biltemaramper neste uke for å skru ned panelt(ene) under. Finner jeg ikke noe skal jeg få med en mekaniker på en kort kjøretur. 

Var vel ikke alt for mye interesse rundt denne tråden, men kan bekrefte at feilen er gåen turbo.

Lageret er gåent og det lekker litt olje fra turbo inn i intercooler - lyden har tilltatt - men har ikke merket noe effekttap. 

Tok av innsuget til turboen og fikk kjent på turbinen. Bevegelse alle veier - noe som vel ikke akkurat er bra.

Har bestilt bytting av turbo og bilen blir ikke brukt før det er fikset. 20.000 hos merkeforhandler. 

Skrevet

Ja synes det var tidlig. Alt er fulgt opp - både jeg og forrige eier har vært nøye på dette og dokumentert alt - det samme gjorde den tyske eieren som hadde leaset bilen. Er skiftet veivhusvent 2 ganger - sist for ca 5000 km siden. Ellers er oljeservicer tatt, bilen fint kjørt med få turer under 2 mil.

Det er litt olje i innsuget på turbo og i slange til intercooler.

Er vel kanskje bare uflaks.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Var vel ikke alt for mye interesse rundt denne tråden, men kan bekrefte at feilen er gåen turbo.

Lageret er gåent og det lekker litt olje fra turbo inn i intercooler - lyden har tilltatt - men har ikke merket noe effekttap. 

Tok av innsuget til turboen og fikk kjent på turbinen. Bevegelse alle veier - noe som vel ikke akkurat er bra.

Har bestilt bytting av turbo og bilen blir ikke brukt før det er fikset. 20.000 hos merkeforhandler. 

Såg det først nå og det var det første jeg tenkte på da jeg opplevde dette nylig hos en kamerat. Turbo er til høyre for sjåfør. Kan lukte en liten tendens olje/diesel i kupé. BMW anbefalte tidligere 30000 km oljeservice men dette har de gått vekk fra og anbefaler maks 16000 km nå. Har du diesel bør du bytte olje ofte (en gang i året hver 16000km, spesielt hvis det er litt småkjøring i bildet. Vent litt før du tar av bilen og la oljen sirkulere litt gjennom turbolager får å kjøle den ned)

Skrevet

Kommer nok til å ta oljeskift oftere ja. Orker ikke bruke energi på å irritere med over dette - skjit skjer som de sier på engelsk.

Blir bare godt å få det fikset

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 weeks later...
Skrevet

Nå er jeg litt forbauset...

Turbo ble skiftet og ulyden var borte når jeg hentet bilen. Etter bare noen mil kom lyden tilbake - først svakt så mer og mer.

Ifm turboskifte ble også motorolje og filter skiftet.

Tok av innsuget på turboen og hva annet enn olje skjuler seg i innsuget på en peise ny turbo. Ikke veldig mye, men helt fersk olje.

Nå må jeg si at jeg er litt rådvill - skal dra innom verkstedet i morgen, men har i mellomtiden forsøkt å finne ut hva som kan gi olje i/fra turbo og kommet frem til

- Tett innsug - ikke fått sjekket - men skal plukke av for å sjekke hvis dette kan ha noe med saken å gjøre

- Mottrykk i eksos

- Tett oljeretur fra turbo

- For mye olje i motor

Tok av luftrører på innsuget - også der var det antydning til olje - type relativt fersk. Rund og under innsuget er det noe tilgriste av gammel olje med tilhørende dritt i - usikker på om dette er gammelt eller relativt nytt. 

Er det noen som har noe fornuftig å komme med? Kan det være at det rett og slett vil være litt olje fra turbo - selv en ny en?

Kan egr ha noe med dette å gjøre? Veivhusvent? - som nettopp er skiftet og regelmessig skiftet før det.

Skrevet

Olje i intercooler etter forrige lekkasje? Muligens sjekke olje returslangen?:)

Turboen føles fin ut sjølv om samme ulyden er der?

Skrevet

Olje i intercooler etter forrige lekkasje? Muligens sjekke olje returslangen? :)

Turboen føles fin ut sjølv om samme ulyden er der?

Har ikke sjekket i intercooler etter forrige lekkasje - bare sjekket innsug til turbo ved å fjerne røret fra luftfilterhuset ned til innsug turbo. Der var det olje. 

Hvis feilen ligger i noe med den nye turboen får verkstedet ta seg av det. Har nå lett enda mer på nett og det ser ikke akkurat ut som det er uvanlig med olje i turbo, ingtercooler rundt til innsug/egr. 

Kan jo være at oljen kommer fra veivhusvent inn i innsug gjennom turbo og intercooler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...