Gå til innhold

Stygg bulk/lakkskade. Hva kan det koste å få fikset?


erlend79
 Share

Anbefalte innlegg

hadde en ganske så lik bulk på min e39 etter at jekken velta og bilen ramlet i garasjeveggen.. 

 

betalte den gangen 5000 for utbedring  (unntatt fangeren,  den var bare skrapet på lista så den droppa jeg, hadde planer om mtech..) .

dette var til ett lite lokalt firma.      ett av de største firmaene i byen skulle ha 10.000   ;) skjermen ble retta, ikke bytta forresten.   så ikke at den hadde vært bulket etterpå  ;) 

 

 

 

sykt irriterende at folk bulker slik og stikker av!  #-o    de la merke til den der for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull det som blir sakt over her. Dette er en skade som koster litt kr skal det bli bra. Bilen din ser strøken ut og fortjener en skikkelig repp. Bakfangeren sliper man bare ut ripene/ legger fyller eller sparkler det som trengs og deretter lakker den og kjøper den svarte listen ny. Bakskjermen må byttes, folk sier at det bare er å rette den det er bare tull. For det første ser man hvor spiss bakskjermen er blitt i bunn. Skal man prøve å nappe ut "profilen" bortover i bunn sprekker garantert plata fordi den er stiv. Eller man kan jo grise rette den med hammer og bare kladde på noe sparkel. Så over til selve bulken, den er såppas stor at platen har strekt seg. Retter man den blir platen super tynn og "bluppete" akkurat som å klemme på en brusboks. Skal denne bli fin og stiv igjen må plata krympes med varme. Greit nok, med bulken men den knekken i bunn langs med bakfangeren som jeg beskrev over her kvalifiserer denne skaden til bakskjerm skift. Husk at det blir lakk av bakfanger, ny bakskjerm og tilstøt på dør for å ikke få farge forskjell. Prislapp tja ca 20-30.000 tenker jeg på et ordentlig verksted. Jobber selv som biloppretter så vet hva jeg snakker om ;) håper det løser seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000kr får du ikke reparert en slik skade for uten at det er kompistjeneste eller svart arbeid, det har jeg mine tvil om..

 

Skjermen kan såklart rettes men det vil ta tid og man må regne med å måtte bruke endel sparkel, samt den knekken nederst der (mot støtfangeren) kan være krevende å få rett da den som tidligere nevnt er veldig hard. Om man skal ha et karosseriverkted til å reparere den skaden der er det nok ikke stort mye dyrere å skifte bakskjermen komplett enn det er å rette den gamle. Det tar like mye, om ikke mindre tid å skifte bakskjerm komplett som det tar å rette den gamle og mtp. hvor høye timepriser det er på et karosseriverkted skal det ikke mange timene til før man går i minus på å rette en slik skade. Derfor er det i Norge som oftest billigere å kjøpe ny del og skifte denne fremfor å reparere den gamle, ettersom timeprisene fort overstiger verdien av ny del. Men da blir også kvaliteten på arbeidet 100% og man unngår unødige mengder sparkel og annet krimskrams under lakken.

 

Det er litt vanskelig å se utifra bildet hvor skadet støtfangeren er, men om det bare er riper og mindre skader lar det seg gjøre å slipe og lakke, med litt slitefyller og eventuelt sparkel i bunn. Om den er sprukket og den er det på en litt vanskelig plass blir det mer arbeid og man må også her vurdere om arbeidstimene gjør det dyrere å reparere den enn å kjøpe ny del, men dette varierer.. Om man vet hva man holder på med og kan gjøre endel slike ting selv blir det såklart billigere.

For å sette ting litt i perspektiv så må bilen demonteres/monteres før og etter utført arbeid, skjermen må enten skiftes eller rettes og støtfangeren repareres, så må det slipes, maskeres, grunnes, slipes og eventuelt også maskeres på nytt før bakskjermen og støtfangeren kan (og må) lakkeres, samt vasking mellom hvert trinn i prosessen. Så kommer tilstøtende lakkering av høyre bakdør i tillegg, dersom det er nødvendig for å unngå fargeforskjell og man velger å ta det med i budsjettet, samt innvendig behandling (og eventuelt lakkering) av bakskjerm som følge av at den er ny eller at lakken har sprukket/sprekker også på innsiden. Prisene for produkter som maskeringstape, dekkeplast/papir, sparkel, grunning, farge og klarlakk samt fyringsutgifter for oppstart av lakkboks, strøm og diverse annet må også tas med i regnestykket. Dette tar TID, mye lengre tid enn hva folk flest tror og du får ikke et hvilket som helst karosseriverksted (som gjerne har 1000kr+ i timepris) til å gjøre alt dette for kun 5000kr, da hadde de gått i minus. Jeg mener 20-30k som noen nevnte er en mer realistisk pris for å få reparert en slik skade på et litt annerkjent karosseriverksted, men klart.. Går man til et litt mindre karosseriverksted eller får noen polakker/kjenninger til å gjøre jobben får man det nok ned i 10-15k, kanskje til og med 5k om de ikke tar seg betalt for jobben. Men da er som oftest kvaliteten på arbeidet deretter.

Som andre før meg har sagt: Drar du innom et karosseriverksted får du et kostnadsfritt prisoverslag, som er mye mer nøyaktig enn det du vil få her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...