Mfh-e39 Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 Hei. Har en 04 modell e61 som har rullet 100k. Da vi fikk tak i bilen var ac'en lite funksjonabel. Blåste svært lite kaldt. Fikk sjekka for lekkasje og etterfyllt gass og det ble liv i den igjen. Men da kom et like irriterende problem. Ac kompressoren summer nokså høyt. Følger turtallet og er helt ekstremt på 1500-2000 rpm. Som selvfølgelig er det man ofte ligger på ved standard veikjøring. Noen som har opplevd lignende? Kan det være lager i frihjul? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 Det kan være fri lageret, eller at den har hatt for lite olje over lang tid og dermed er innmaten dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 DETTE(!) problemet har jeg på min også!Bare så det er sagt, lyden forsvinner når man slår av AC. Det jeg har oppdaget, er at lyden forsvinner når det er ganske varmt ute, litt over 16++ grader ca.. Er det 13-14 så summer/uler den vilt. Virker som om når det er skikkelig varmt (typ 20 grader) da er lyden helt borte. Anlegget har virket fint siden jeg kjøpte bilen i 2010, og har hatt lyden siden da.Jeg har blant annet byttet strammer/løpehjul/reim, lekkasjetestet, etterfylt gass, byttet tørkeflaska og byttet olje på kompressor uten at dette hjelper. Har også rensa hele systemet, ikke at det burde ha noe og si da. Vurderte og kjøpe ny kompressor i sommer, men har kjøpt hus så det blir bare foringer/motorfester/girkassefeste på meg i år. AC funker forøverig helt normalt, kjøler godt.Tror nok ny kompressor er tingen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanngj Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 Har akkurat det samme på min 08 520d. Turtallsavhengig uling som gir seg når man slår av AC. Noen som har pekepinn på hva det koster å bytte kompressor? Kurant å gjøre hos uavhengig verksted? Tenker da fortrinnsvis ny. Var innom Bavaria idag for andre ting (FØR jeg leste denne tråden som gav løsningen på hva lyden var) Han mekanikeren mente det var relatert til servostyring. Er det noen sammenheng mellom reimer til servo og til AC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 Ikke samme reim. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mfh-e39 Skrevet Juni 17, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2014 ac går vel på seperat reim. Har ikke sjekka på e61. Men på e39 er det hvertfall en egen, Er noe dritt om det er innmat da. Skal sjekke frilager så snart jeg får tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Regner med frilageret er lageret på reimhjulet? Sånn at når AC er utkoblet så spinner bare reimhjulet? Dette er hvertfall fint på min, da den ikke lager noe ulyd i det hele når AC er slått av.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå