Gå til innhold

Feilkoder matetrykk E61 525d M57


Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet at bl.a VW finnes det 3 bar filter og 4 bar filter. Viktig å få rett selv om jeg ikke har sett tilsvarende til Bmw. Får du et 3 bars filter på en bil som har 4 bar matetrykk vil du få en bil som kutter og stopper pga for lavt trykk inn på Høytrykkpumpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke filteret. Både det nye og gamle filteret har samme delenr, begge originale Mahle med BMW-logo og det samme som står listet på bilen i ETK. Den gir samme feilkode. Så, da går bilen til feilsøking på verksted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen timers feilsøking på verksted finner de ingen åpenbare feil. Matepumpa gir det den skal, filter er som sagt byttet. Trykktesting av dyser er bra. De TROR det er noe med trykkreguleringen på pumpa og vil bytte sensoren for å se hva som skjer. Vet ikke hva jeg skal tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du skal vurdere reguleringsventilen bakpå høytrykkspumpa ja. Min E39 525d har hatt problemer med railtrykk et par ganger, og nå sist var det nettopp denne regulatoren sin feil. Se bilde:

drv_gammel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sensor, men en solenoidventil som (så vidt jeg vet) styres med PWM slik at den er trinnløs. Har ikke studert alle funksjonsbeskrivelser her, men det er jo logisk.

Vet ikke om din bil benytter eksakt samme del som min, men Koed har disse til en overkommelig pris.

 

NB: Jeg kunne sikkert ha byttet o-ringen, men her var mer av godset "spist" opp :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert normal verdi med rundt 11 volt spenning på fødepumpa da vil jeg gå ut ifra, siden de fant ut at den gav det den skulle?

 

Mener selv at jeg stusset litt over dette med parameterutlesing på min E61 med M57. Lå rundt 11,1 v på tomgang.

 

Har selv hatt feilkode 4560 med frekvens 1 på min, men har hittil bare vært et engangstilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte mekanikeren på merkeverkstedet i dag spesifikt om spenningen på pumpa. Det er korrekt, den skal ikke ha mer.

Krysser alle fingre og tær for at det er den duppeditten som trøbler. Halvannen uke igjen til ferietur med et par tusen km og campingvogn på slep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert ETK litt, det er en del forskjeller på trykksiden mellom E39 og E6x på M57-motoren. På min står det en "measuring unit, fuel" bak på trykkpumpa. Trykkregulatoren står på railen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er trykkventilen byttet på verksted. Ingen bedring. De påstår fremdeles at matesiden er ok, feilen må være på trykksiden. Så neste anbefaling fra verksted er trykksensor. Siste utvei er trykkpumpe. Vel vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykksensor kan du vel sjekke om fungerer uten å måtte bytte den? Regner med du mener den som måler railtrykk.

 

Dersom du mener railtrykkgiver:

1: Sjekk i INPA om den responderer normalt, noter deg trykket den oppgir.

2: Indikerer den for lavt trykk kan du prøve å jukse måleverdien ved å sette en spenning på den pinnen tilsvarende nok trykk til start (sjekk målt trykk i INPA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verkstedarbeid for meg. Men stusser også på at det ikke er mulig å teste.

Trykket er normalt og likt mellom spesifisert og målt frem til ca 1000 bar. Da viser diagnoseinstrumentet forskjell, dvs. for lavt trykk i følge trykkgiver/sensor. Har desverre ikke tilgang til et slikt instrument før i august en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, bah! Var bare jeg som kortsluttet litt når jeg skrev det der, tenkte nemlig på et ikke-start tilfelle. Sorry!

 

Det kan uansett være railtrykkgiver, regulator på høytrykkssiden eller pumpa slik jeg ser det. Rart ikke et verksted ser dette rimelig fort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja si det. Dette er litt utenfor min kompetanse. 6 timer resultatløs feilsøking til nå.

Jeg har hele tiden gått med en følelse av matesiden, men da ville kanskje feilen vært mer usystematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...