Gå til innhold

Upresis styring. Noen som har erfaring med forsterkede kasterstagforinger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

E91`en min føles litt vinglete ved svinging, og sporer endel i hjulspor nå , og det må være noe som er galt. Har hatt den inne på 2 forskjellige verksteder uten at de finner noe gale og de skylder det bare på at de mener jeg har så breie dekk :roll: , men snapdrive sa at bakre nedre bærearm på ene siden forran kanskje kunne være slitt.. Jeg skal derfor få byttet denne nå. Mistenker likevel at det er noe annet i tillegg da. Stoler ikke på verksteder [-(

Bilen er senket med nye coilovers og har 235/35-19  og 265/30-19 Falken dekk. Nylig byttet stabstag foringer og montert justerbare stabstag "armer". Tok hjulstilling etter dette (med vinterdekkene montert). 

 

Det kommer av og til en klakkelyd på første fartsdumpen jeg treffer, eller første ujevnheten etter at jeg starter å kjøre, men så gir det seg virker det som.  Mistenker alt fra fjærbens lager til tannstang eller luft i servo oljen/pumpen.

Lurer også på om det kan være noe i det som verkstedene påstår ang breie dekk, men jeg mener bestemt at jeg har kjørt andre biler med like breie dekk uten noen problem med sporing etc.  Ser at GS bildeler selger kasterstag foringer som er berregnet på biler med breie dekk, og lurer på om dette er noe jeg burde byttet til? http://gsbildeler.no/nettbutikk/vare/287/1561795

Her dog hørt at disse vil gjøre at bilen støyer mye da, og det er jo ikke så ønskelig.

 

Noen som har noe erfaring med noe av dette så takker jeg for innspill :)

 

 

(Bergen)

Skrevet

Hjulstilling med vinterdekk er ikke så bra, er min erfaring. Da vinterdekk er så myke og smale stort sett og dermed føyer seg etter asfalten.

 

I tillegg må jeg si det at jeg har dårlig erfaring med hjulstillingskontroll, da det virker som de ikke kan dette så godt. Så ikke ta det for god fisk at de sier alt er OK på understellet.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Da har jeg endeli fått orden på alt før ferien! :D  Vinglingen var en gåen bærearms foring, klakkelyden var fjærbenslageret, og sporingen var noe de kaller "trappe" slitte dekk ( Aner egentlig ikke hva det vil si). Men alt er byttet, og nye dekk er montert. Må si jeg var overrasket over hvor stor forskjell det var med tanke på sporing da jeg byttet fra Falken dekk med 4mm spor igjen, til helt nye Sonar dekk fra GS bildeler. Ble som å kjøre en ny bil! :) Var skeptisk til dekkene i begynnelsen siden det er billig dekk, men nå er jeg strålende fornøyd! Ingen sporing, lite støy og de føles bra på veigrep ved vanlig kjøring ihvertfall.. Har ikke ekstrem testet de, så aner ikke hvordan de gjør seg ved f.eks banekjøring da men..
(Y)

Skrevet

Har hatt trappe slitte dekk på innsiden bak med 265 på min, fikk du noen grunn for hvorfor det blir sånn? :P

Nei vet egentlig ikke hvorfor det ble sånn.. I min glede over å endelig ha fått luket ut alle feil så glemte jeg å spørre :P  Men kan høre med de nestegang jeg treffer på de. Har Falken dekkene liggende fremdeles, men jeg kan ikke se at de er noe spesielt unormalt slitt på noen som helst måte egentlig :-k Men det var dag og natt forskjell å få byttet dekkene, så de må nok ha hatt rett :P Sporingen forsvandt helt bare ved å skifte dekkene.

Det skal sies at de gamle Falken dekkene ble slitt til mens bilen hadde defekte coilovers og foringer, så jeg antar at vinkler osv kan ha vært litt uriktig justert når de dekkene ble slitt til.. og at det derfor var så sporete å kjøre med nå når alt er nytt og hjulstillingen er korrekt.

Skrevet

Ja dekk sporer vel mer etter hvert som dem blir slitt.. Sporer litt med meg også nå, må ha nye alle 4 egentlig.. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Skrevet

trappeslitasje kommer av gåen støtdemper eller noe rundt demping :)

 

Det kan hvertfall ikke være tilfelle på min bil, jeg hadde sånn slitasje kanskje 1-2 år etter alle dempere var bytta, en del stag osv + hjulstilling.

En kar på et lokalt verksted mente han hadde sett denne slitasjen ofte på nankang dekk, noe jeg hadde på den tiden.. Men det kan jo være tilfeldig.. :)

Skrevet

Jaa, jeg har nokian z line bak nå, og har kjørt over 20 000 km med dem, har snudd dem rundt da de ble slitt helt ytterst på kanten på innsiden. Men der

er enda ikke tegn til noe trapper mener jeg. Tror ikke jeg har gjort noe med understellet siden sist hjulstilling.

Så spørs om det kan ha litt med gummi også ja.. :)

Skrevet

Sannsynlig årsak: Oppstår vanligvis på bakdekkene på framhjulsdrevne biler og kan skyldes flere faktorer som f.eks:

-Feil hjulstilling (bak)

-Dårlige støtdempere 

 

ordrett fra Michelin, men står jo at det kan skyldes flere ting ser jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...