Gå til innhold

Defekt LMM?

Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg byttet LMM til en Oem Bosch men den nye leser samme verdier som den gamle. Ligger mellom 420-435 på tomgang og varm motor. . Har kjørt ca 5 mil nå for å få nye adapsjonsverdier men så langt ingen forskjell på det målte tallet.

Vil jeg måtte kjøre noen mil før den målte verdien stiger eller skal det stige umiddelbart?  Har ikke testet så mye hvordan bilen føles enda for jeg var så opphengt i tallet men får ta det etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har god erfaring med å fjerne alt av plastgitter som sitter rundt maf sensoren.

Har gjort det på E46 04 320D/330XD. La kun den innerste plastunellen stå igjen... (legg mafen på et teppe på gulvet for demping. Bruk et hoggjern å kakk forsiktig med håndflaten) "Biefekt" lett å vaske i etterkant...

DSC00522.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv?

Jeg vet veldig godt hva en MAF skal gjøre. At du får mer effekt dersom maf leser høyere sier seg jo selv, det er dog ikke det vi ønsker. Mulig ess gjør det, jeg ønsker riktige verdier fra maf på biler jeg mapper, da disse tallene har en betydelig verdi.

En ny original (vel å merke) Bosch maf leser riktig. Dersom tallet fortsatt er lavt skyldes dette trolig for lav faktisk luftmasse (hvilket jeg sjeldent har vært borti). Da må man finne årsaken til manglende luft, ikke lure ecu til å tro at den får mer luft enn den får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta en liten oppdatering her om status på min nye LMM. Jeg har nå kjørt med den i 5 dager og verdiene har endret seg en god del. Bilen føles frisk igjen og det er tross alt det viktigste. Jeg får 490-500 når jeg starter med kald motor om morgenen. Når jeg har varm motor så ligger det på alt fra 445-470. Det varierer noe alt etter om jeg måler før jeg stopper bilen etter en tur eller om jeg stopper bilen for så å gå ut å måle. 

Tror hemmeligheten med variasjonene i måletallene ligger i kortidsadapsjoner vs langtidsadapsjoner.   

Når det er sagt så er jo fristet til å prøve en Pierburg som mange skryter av på forskjellige forum. Denne har en litt annen karakteristikk og er noe sintere på topp slik at den drar kraftigere helt opp til 4500.  (Ja jeg vet det er å banne i kirka å nevne Pierburg LMM men det frister veldig å prøve en :-)

Den heter Pierburg 7.22684.09.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv?

Jeg vet veldig godt hva en MAF skal gjøre. At du får mer effekt dersom maf leser høyere sier seg jo selv, det er dog ikke det vi ønsker. Mulig ess gjør det, jeg ønsker riktige verdier fra maf på biler jeg mapper, da disse tallene har en betydelig verdi.

En ny original (vel å merke) Bosch maf leser riktig. Dersom tallet fortsatt er lavt skyldes dette trolig for lav faktisk luftmasse (hvilket jeg sjeldent har vært borti). Da må man finne årsaken til manglende luft, ikke lure ecu til å tro at den får mer luft enn den får.

Ja det er sant det. Lager du pris på clutch sett til meg med enkelmasse hjul...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Hei igjen, 

Da kan jeg omsider komme med ei endelig løsning på problemet jeg har hatt med lav luftmengde. Det begynte i sommer med at bilen nølte veldig ut av kryss etc og jeg startet da med og kjøpe en ny Maf. Dette hjalp ikke noe særlig og luftmengden lå fremdeles nede på 410-430 på varme sommerdager og gjennomvarm varm bil. Innsugslufta har også vært veldig varm så det har tyselig vært en sammenheng med varm bil og lav og varm luftmengde. 

Etterhvert så begynte jeg å se etter faktiske årsaker til at luftmengden faktisk var lav og jeg fant at røret som suger inn friskluft foran radiator ikke hang på plass. Dette skal være skrudd fast med pakning for at all luft skal komme fra foran støtfanger. Jeg kjøpte så ny plast foran radiator for å få dette helt tett for jeg tenkte at den sugde noe varmluft fra radiator istedenfor. 

Her er gamle plasten og her ser en også at innsugsrør ikke tetter rundt pakning:

Gammel sprukket plast

Brukket feste for luftinntak.

Her er ny plast montert:

Ny plast foran radiator

Plast montert

Ut å teste men det hadde desverre ingen effekt og luftmengde var fremdeles lav og varm.

Så skulle turboen byttes nå for ei ukes tid siden og på disse bilene så løsner en de 3 boltene som holder turbo i bunn av luftfilterboks. Disse hullene skal normalt være plugget igjen men hos meg så manglet disse pluggene, i tillegg så var turbo løs slik at jeg hadde en eksoslekkasje i tillegg. Bilen har altså sugd en glovarm blanding av luft og eksos opp i luftfilterboks gjennom disse hullene. 

Luftfilterboks uten propper

Luftfilterboks med propper

Slik ser et luftfilter ut etter 2 måneder når luftfilterboksen ikke er tett og du i tillegg har en eksoslekkasje:

Luftfilter med eksoslekkasje

Idag plugget jeg igjen disse 3 hullene og skifta luftfilter og luftmengden er nå svært høy. Ved varm bil 90+ så varierer den nå fra 530-550 mg/stroke på tomgang. I tillegg så faller innsugslufta ned til omtrent samme temp som utetemp når jeg har kjørt ei . Nå skal det sies at det var 8-10 grader ute nå ikveld og når jeg holdt på med dette i sommer så var utetemperaturen 25 grader men feilen er utvilsomt funnet og reparert. Bilen har en helt annen respons nå.

Hvor lenge jeg har kjørt uten disse proppene vet jeg ikke men jeg har hatt bilen i 5 år og den har vært på flere inspeksjon 1 og 2, i tillegg har jeg skifta luftfilter selv men har ærlig talt ikke lagt merke til disse hullene i luftfilterboksen.

Her er fra ikveld i garasjen med varm bil 91 grader og innsugsluft på ca 15 grader. Luftmengde er da ca 540 mg/stroke 

Varm motor med vent

Dette er en Pierburg LMM, disse leser litt høyere og mer linært enn Bosch. Pierburg er en "hot air" LMM mens Bosch er en "Hot wire" LMM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...