Gå til innhold

Oppkjøring!

Share

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har det seg slik at jeg har oppkjøring i drammen om ca. 4 uker. Jeg kjenner (allerede) nå at jeg stresser en del med å bestå siden alle vennene mine har fått lappen. Det jeg egentlig lurer på er om det er noen her som har noen tips/beroligende setninger som kan hjelpe meg :D

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallfall ikke være stressa under oppkjøringen, da er det lett å gjøre feil. Beste er å ta det med ro å slappe av, sensoren biter ikke og du kan selv velge om du og han skal konversere under oppkjøringen. Jeg foretrakk at vi ikke pratet annet enn de veirettningene han pekte ut, ellers så satt han bare der ved siden av meg og kikket seg rundt, akkurat som du øvelseskjører med din far ;)

Men husk! bruk blikket og speilene, følg fartsgrensen men ikke ligg mye under, husk blinklys og plassering i rundkjøringer samt vis at du sjekker blindsoner ved å bevege på hode. Mestrer du det tekniske med bilkjøring bra så går nok dette veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de legger mest merke til er om du bruker speil, blinklys i god tid, ser framover i trafikken og leser hvordan flyten er, ikke bare en bil lengde foran. Jeg hadde en hyggelig samtale med min sensor og dama kom plutselig på at jeg skulle ha svingt av et par hundre meter bak, så kjør ustressa og selvsikkert, vis at du har god forståelse så sklir du gjennom og står med glans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis også godt at du ser deg for i kryss og ved vikeplikt.

Under turen min satt min sensor og skrev på en blokk.

Da jeg var ferdig med oppkjøringa så hadde sensoren en ting å pirke på.

Han sa:

-I krysset midt i den lange oppoverbakken. Der stod det en gravamaskin. Så du den bilen i krysset?

-Jada. Det var en hvit Volvo 240 med AD skilter som kom kjørende på baksiden av gravemaskinen. Den var jo så langt oppe i gata at jeg ikke trengte å stoppe for den.

-Oi. Det var godt oppservert. Den var langt unna ja! Men jeg trodde ikke du så den. Jeg så jo ikke skiltet på den en gang jeg. Så du var mer oppmerksom enn meg.

Så tok han kulepenn og strøk ut en linje på blokka si. Helt sikkert notatet om det krysset.

Min sensor spurte også om jeg ville prate eller ha det stille.

Jeg sa vi godt kunne prate bare han ikke forstyrra meg ved svinger og skiltlesing :P

Så prata vi om ferier og reising.

Jeg bestod oppkjøringa veldig bra fikk jeg beskjed om

På min andre oppkjøring. (Lastebil)

Var det igrunn akkuratt det samme. Men her var det ingen ting han hang seg opp i. Alt var bra. Og han skrøt av speilbruk, blindsone sjekk og overheng kontrol. Sistnevnte er uvesentlig på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelordene er planlegging og ro. Planlegging handler om å ha blikket langt frem i veien og notere seg hva som kan bli utfordrende om noen sekunder. Ro handler om forsiktigebevegelser, både på gass, brems og ratt. Med riktig planlegging kan du navigere rolig i trafikken, sikkert for deg og sikkert for andre

Lykke til, dette går bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med i speilene, og vis at du har oversikt i og mot kryss. Spesielt mot, hvor du må redusere hastigheten i god tid. Vet at det er mange som får kjeft fordi de kommer alt for fort mot kryss. Selv gikk det veldig bra, det hadde snødd noe jævli natt til oppkjøringsdagen, og jeg kjørte på ubrøytet veg med 30 cm snø. Sensoren hadde ingenting å klage på, men spurte meg om jeg hadde noe å komme med selv. Kjørte på gult lys to ganger, og det sa jeg naturligvis :P!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode tips nevnt her allerede, så har vell egentlig bare å si, ta det med ro, ikke stress, ikke bli stressa over at det sitter en sensor der, men heller tenkt at det er en øvelsekjøring med en av foreldrene dine. Følg trafikkreglene slik som du har lært. Om du vet at du gjør en feil, så ikke få panikk og fortsett kjøringen som vanlig, så kan du heller fortelle sensoren når du er ferdig om feilen du gjorde, og hva du ville gjort annderledes. Selvom du gjør en feil, betyr ikke det at du stryker. Spis et godt måltid og drikk masse vann før du kjører opp så du er opplagt og føler deg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helheten av kjøringen din som telles mest, småe feil kan bli oversett hvis kjøringen din er trygg, lykke til :D håper du består 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjørte i 80kmt i 50 sona inne i ein tunnel under oppkjøringa mi.  Oppdaga sjølvsakt at eg kjørte i 80, før tunnelen var slutt.

Sensoren sa lite om akkurat det, så det var nok ikkje så farlig :)

Eg nevnte alle feila mine, da han lurte på kva eg synes om kjøringa mi, helt tilslutt. Så eg trur det er viktig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlighvis setter de av 60min tror jeg, men hvis sensor har fått med seg at du er en flink sjåfør og har klar alt så kan han avslutte tidligere også :) hvor har du oppkjøring? kanskje jeg kan stalke deg med bilen og distraherer deg hehehee ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all støtte folkens! Setter stor pris på det :D Skal øvelseskjøre MYE fremover nå. Skal ha oppkjøring den 14 august 9.20. Jeg "updater" her når jeg er ferdig. Ps. Hvor lenge varer en oppkjøring normalt?

En oppkjøring varer vel ikke stort mer enn en halv time, men det er sikkert avhengig av hvor man kjører :) Min varte vel ca en halv time, føltes som 1.5 time dog :P

Lykke til med oppkjøring :)

Pass deg du, hvis en sensor ser deg bak rattet så inndrar han lappen din! :)

Kan vi ikke begrense slik skittkasting til Tulletråden i det minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppkjøring varer vel ikke stort mer enn en halv time, men det er sikkert avhengig av hvor man kjører :) Min varte vel ca en halv time, føltes som 1.5 time dog :P

Lykke til med oppkjøring :)

Kan vi ikke begrense slik skittkasting til Tulletråden i det minste?

null problem at han sier slikt, tar det bare humoristisk jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...