Alpejohn Skrevet Juli 16, 2014 Share Skrevet Juli 16, 2014 Hei,Skal til og bytte motorfester, girkassefester, hardykobling og mellomaksel lager i helga. Og i følge TIS må man demontere hele akslingen for og bytte lageret/foringen, og fylle noe med greas for og slå ut/dele akselen? Er ikke akslingen bare skøytet med spleins som kan dras fra hverandre, og lageret enkelt dras/bankes av?Håpte kanskje jeg skulle slippe og løse akslingen bak på diffen, og bare løse den fra kassa og lager/foring.. Noen som vet hvordan alt dette henger sammen og om det er mulig og "cut corners" når man bytter dette? Hilsen Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juli 16, 2014 Share Skrevet Juli 16, 2014 delen med grisen er vell for å få ut sentreringsforinga som er pressa inn. Hullet er somregel sylindrisk, og foringa er sylindrisk så man får liksom ikke noe gripetak for å nappe den ut. Derfor er somregel den enkleste metoden for demontering av denne foringa å fylle med gris, for så å banke inn en akslingstubb i lik diameter som foringa, slik at den blir pressa ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 16, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2014 Hm, men man må vel ikke ha ut denne foringa for og dele akselen? Eller?Akselen er vel delt på midten, men hvordan deler man den? Edit:På tegningen fra bmwfans vises jo tydelig at der er spleins i skøyten, da burtde det jo bare være og dra den fra hverandre, ser ikke ut som det er noe annet som holder lageret der heller.. Så ut i fra den tegninga ser det ikke ut til og være noe problem.. Men fant en post som beskriver hvordan dette skal gjøres (post nummer 12), på en 528i vel og merke, men det virker som de mener det er mer en bare og dra fra hverandre, eller så missforstår jeg hve dem mener.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toby91 Skrevet Juli 17, 2014 Share Skrevet Juli 17, 2014 den er skrudd fra innsiden på kryssene:) banke løs bolten med en fastnøkkel for så å bruke skrallenøkkel er det enkleste. fordel om akslingen er av bilen ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 17, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2014 Ok, så etter bolten er ute, så er det bare og dra den fra hverandre og få av lageret så er saken grei? Så en bolt inni krysset på bilder på google nemmelig, men virket som det finst mange måter dette har vært gjort på, på forskjellige modeller osv. Husker du hvilken størrelse fastnøkkel man bruker på bolten? Har bare skrallenøkler til 10,12,13,17 og 19 mener jeg.. Men er det ikke trangt innimellom der, så det kan bli vanskelig og få en skrallenøkkel inni? Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk Edit:Fant en stor guide som omhandler emnet, der står det (om det gjelder min vet jeg ikke sikkert) at det er en 18mm fastnøkkel på bolten som holder akslingen sammen. Da blir det en tur på biltema og BMW for og få nye bolter/muttere i dag. Står forsovidt at det må være en "slim" skrallenøkkel for og få plass, ellers må man skru med svært få omdreininger omgangen. Så da blir det nok ikke biltema, de er vel ganske store. Skal hvertfall få den løs på et vis tenker jeg. Her er et bilde (fra guiden) som viser bolten i leddet: Mer edit ( ):Snakket akkurat med Bmw, sto ikke noe om at muttere/bolter skulle byttes, bare bruke loctite og olje spleins.Og han på delelageret sa at det ikke var nødvendig og demontere akslingen fra diffen, dette skulle gå greit uten, og bare løse på kassa og festet midt på. Kommer tilbake med resultatet når jeg er ferdig. Så da takker jeg for hjelpen! Hilsen Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toby91 Skrevet Juli 18, 2014 Share Skrevet Juli 18, 2014 husker ikke hvilken størrelse det var, men brukte biltema skrallenøkkel å det gikk fint for meg:) litt knot å få den til å entre igjen kun haha kan være litt harde å få av akslingen fra splines men det bruker å gå bra:) en annen fordel er å merke hver halvdel av akslingene slik du får den på igjen på akkuratt samme plass. siden disse er ballansert som en hel unit og da blir balanseringen feil om du bare "slenger" den sammen igjen. lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 18, 2014 Litt knot tåler jeg.. Hehe! Kjøpte meg en slank skrallenøkkel på tools, kosta faen meg 400,-! Men fikk den for 3 siden vi har rabatt der gjennom jobben.. Hehe. Tenker det går greit! Takk for tipset. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 19, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2014 Da var foring/lager på mellomaksel bytta. Latterlig enkelt! Det var en skrue som holdt akslingene sammen. Gikk greit og få ut denne. Plukka av hele eksosanlegget (også latterlig enkelt) og traversen til girkassa (bytta fester her også). Da var det enkelt og få av akslingen. Løste den Ikke bak på diffen. Alt under bilen gikk som en drøm, kunne aldri forestilt at det skulle være så enkelt! Tok motorfesta til slutt, selvsagt var det en god del verre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå