Gå til innhold

Turteller og forbruksmåler sluttet å fungere etter "reset" E39[Løst]


Anbefalte innlegg

Skrevet

'97 e39 528ia

 

Har fått opp et klokkesymbol i dashen hver gang jeg skrur på tenninga. Står ikke hverken oljebytte eller inspeksjon, kun dette klokkesymbolet. Har sett noen steder at dette skal være en påminnelse om å bytte bremseveska eller noe sånt..

Jeg finner i servicemanualen at en med tenningsnøkkelen i posisjon 0, holde inne triptellerknappen og vri nøkkelen til posisjon 1 og holde i 5 sek for å få opp nullstillingsmenyen. Dette har jeg prøvd men uten å få denne nullstillingsmenyen.

 

Reagerer på at det står at man skal sette i nøkkel og vri til posisjon 0, men er det ikke nettopp i posisjon 0 at nøkkelen tas ut og settes i??

Jeg har uansett også prøvd å sette den i første posisjon og holde knappen mens jeg vrir til neste posisjon uten at det hjalp..

 

Så, noen som vet hvordan jeg får bort dette klokkesymbolet?

Skrevet

Når man ser på bildet nedenfor, så har jeg altså prøvd å ha nøkkelen i posisjon 0 og holde inne tripptellerknappen og vri til posisjon 1

og også fra posisjon 1 til posisjon 2 samtidig som jeg holdt inne knappen, men får altså ikke opp denne nullstillingsmenyen..

 

Tennings.jpg

  • 1 month later...
Skrevet

Dette gjelder kun facelift. Så det etterpå.

 

Men denne da?

Usikker på den der, det gjelder jo oljeskift og inspection. Har jo nullstilt både oljeskift og inspection på den der måten tidligere.Vet ikke om dette blir det samme som å resette inspection. Mener jeg prøvde reset av inspection også.

Skrevet

Hmm, hva har jeg gjort nå da??

 

I og med jeg ikke fant noen prosedyre for å nullstille dette som faktisk fungerte på min bil, prøvde jeg å nullstille via INPA.

Koblet til og leste ut og slettet feilkoder. Husker ikke i detaljer hva jeg gjorde, men gikk iallefall inn på instrumentet og kjørte en test for moro skyld, der alle viserne og pixlene i instrumentclusteret aktiveres(samme som test nr 02 i instrumentmenyen). Resatte også time inspection og distance inspection.

Mener å huske at det var et eller annet jeg kunne lese ut, kunne velge digital og analog og muligens activate.

 

Slettet også adaption values uten at jeg helt vet hvorfor jeg gjorde dette.

 

Iallefall, ser ut som at den klokka er borte. Men når jeg skulle starte opp første gangen etter dette, så spurte den etter kode. Den aktiverte ikke starteren i det hele tatt uten denne koden. Jeg har aldri lagt inn eller aktivert noen kode eller noen form for lås, så jeg ante jo ikke hvilken kode jeg måtte legge inn her.. Etter et par mislykkede fant jeg en kode den godtok og jeg fikk startet opp. Nå etterpå spør den ikke lenger etter kode ved oppstart.

 

Det som derimot er problemet nå er at turtelleren og forbruksmåleren ikke virker mer og varsellampa for lavt bremseveskenivå/slitte bremseklosser lyser konstant. Det var ikke noe galt med bremsene før jeg gjorde dette og det er ikke det nå heller, så det har nok sammenheng med denne "diagnoseringen". Jeg har nok tuklet med et eller annet jeg ikke burde ha tuklet med.

 

Når jeg kjører test nr 02 i instrumentpanelet, ser alt riktig ut, også turteller og forbruksmåler fungerer.

 

Så, hva iallverden har jeg tukla med og viktigst, hvordan får jeg til igjen turteller og forbruksmåler og nulla ut denne varsellampa??

Noen som har noen tips?

 

Får forresten ingen feil ved check control.

Skrevet

Ingen tips til hvordan få aktiverte igjen turteller og forbruksmåler og også skru av den varsellampa for bremsene?

Jeg var som nevnt over her inne i INPA på instrumentcluster og rota rundt der for å prøve å nullstille klokkesymbolet(brake fluid service??). Etter dette spurte bilen etter kode for å tillate start, og turteller/forbruksmåler virker ikke, pluss at Rød varsellampe for bremsene lyser fast.

Var inne på flere bilder uten at jeg kan beskrive de i detalj når jeg ikke har de foran meg, men det var noe med analog og digital og flere felter, og en activate knapp.

 

Edit: Var inne på dette http://obrazki.elektroda.net/15_1283241380.jpg

Der resatte jeg time inspection og distance inspection, og klikket for moro skyld på activate selftest(som jo fungerte).

Usikker på om jeg klikket på activat analog/digital..

Skrevet

Koblet til igjen INPA og sjekket litt mere. Får nå feilmelding på 195 signal TD(engine speed)

Det kan vel kanskje forklare hvorfor turteller ikke fungerer. Forklarer det også hvorfor forbruksmåleren ikke virker?

Turtallet vises på de analoge instrumentene i INPA så den greier å lese turtallet, og når jeg sender en spesifikk verdi til turtelleren fra INPA, reagerer turtelleren i instrumentpanelet, så det virker for at der er kontakt.

 

Jeg la også merke til at når jeg aktiverer enkeltlamper i instrumentpanelet fra INPA, så hender det at feil lamper aktiveres, altså om jeg prøver å slå på indikator for fjærnlys kan det hende lampa for parkbrems kommer på.. Kan dette tyde på forstyrrelse i kommunikasjonen mellom bil og pc(på grunn av kina carsoft interface)? Kan dette i så fall forklare hvorfor disse problemene oppstod i forbindelse med reset?

 

Fortsatt ingen tips?

 

 

Feilrapporten fra INPA på insturment clusteret:

 

E R R O R M E M O R Y R E P O R T
-------------------------------------
Date: 09/21/14 12:50:41 ECU: IKE JobStatus: OKAY Variant: IKE
-------------------------------------------------------------
RESULT: 2 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
195 signal TD (engine speed)
Error frequency : 40
Invalid working area Error present
-------------------------------------------------------------
68 oil pressure
Error frequency : 40
Invalid working area Sporadic error
================================================== ===========

Skrevet

Ser ut som instrument panelet trenger en koding for å fungere, vil jeg anta.

Ok, som følge av time- og distance reset som jeg gjorde?

 

Noe jeg får gjort fra INPA, eller må jeg ha annen programvare? Har foreløpig ikke fått DIS til å fungere.

Der er jo en Code knapp i INPA, men har ikke snøring på hvordan eller hva som må gjøres.

Skrevet

Jeg vet ikke noe mer.

Det er heller ikke sikkert jeg har rett.

Mulig noen andre kan bekrefte.

Tja, men det kan jo virke som at det har skjedd noe med kodingen i og med dette sluttet å fungere i forbindelse med tukling med diagnose/kode programvare.

Ser noen kodemuligheter i pa soft bmw scanner beskrevet i denne posten. Spørsmålet da er om jeg kan gjøre disse avhukingene og skrive de endringene til instrumentet uten å risikere å miste vin.nr eller noe sånt.

Skrevet

Kan ikke forstå at service reset skal ha gjort dette, bruker selv denne metoden for og reset servce osv.

 

Om du har tilgang på bmw scanner 1.4.0 så kan du jo sjekke om noen av dem er huket av, det skal de jo være vil jeg tro..
 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...