Gabz Skrevet Juli 27, 2014 Share Skrevet Juli 27, 2014 Har en '97 E39 uten nedfellbare seter bak. Har fått tips om å skaffe meg en lukket kasse med 3 x 10" subwoofere i bagasjen, men i ettertid har jeg blitt litt skeptisk da det er så godt isolert, og vil ikke miste trykk og lyd. Men vil ha kraftig bass i bilen uten at det skal koste så alt for mye. Tenkte det kanskje fantes noen andre løsninger, sub under setet eller løsning for seteryggen bak. Prisklasse helst rundt 5k for "basspakken". Noen forslag? Og hvis vi skal se på fullt anlegg inkludert cirka monteringspris, da jeg ikke orker å gjøre det alene, hva tror dere det vil komme på om jeg vil ha god lyd og kraftig bass? Ligger to blå kabler til bagasjen, dette er kanskje kabler til subwoofer fra forrige eier? Høyttalere kan kanskje tas ut av budsjettet da pappa har fire, nye 180W Pioneer høyttalere jeg kan få. Så trenger ny spiller (helst 2DIN), subwoofere, kasse, forsterker, kabler osv.. Tips her også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K-E Skrevet Juli 27, 2014 Share Skrevet Juli 27, 2014 Har du armlene i midten bak? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 27, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2014 Ja, med sånn "ark" som halvveis kan tas av med borrelås (dette er vel skiposen eller hva den heter?) Også er det et nokså lite hull i metallet bak den. Her har forrige eier tatt de nevnte blå kablene gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K-E Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Da skal der være en metallplate du kan slå ut slik at du får en stor åpning bak til bagasjerommet (til skipose ja). Du ser den lettest om du fjerner bagasjeromtrekket som er på baksiden av seteryggen. Så kan du f.eks plassere et element der. Eller ha en kasse med to element bak setene, og portene i midten, i åpningen. Slik ser forresten kassen ut. Den har en utforing rundt hele for å skape distanse mellom bakseterygg og element, slik at det får slå uhindret, samt for å tette godt rundt hele, slik at alt lydtrykket kommer inn i kupeen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xerc Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Smart, K-E Bruker du en lukket kasse? Lurer på om det er veien å gå, selv om det kanskje er litt vanskeligere å få lyden inn i bilen med det. Den harde bass-lyden du får av en lukket kasse frister veldig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2014 Spurte om det samme i en stereobutikk, han mente åpen kasse var best i touring og lukket var best i sedan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K-E Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Jeg bruker en lukket kasse ja. Syns lyden er helt topp. God og presis lyd. Ingen problem å få lyden inn i kupeen med denne plasseringen I tillegg kan kassen være en del mindre enn en portet, og dermed beholder jeg mye av bagasjeromsplassen Kassen når ikke lenger bak enn til den fremerste knekken på luken til reservehjulet. Med andre ord kan jeg åpne hele luken uhindret. Flere bilder her: http://bimmers.no/topic/784331-tips-til-sub-e38/?p=2907816 (Beklager det skamfult skitne bagasjerommet. Det er en bruksbil.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Jeg tror ikke jeg ville hatt portet kasse.Først og fremst fordi portede kasser er større enn lukkede. og fordi lukkede kasser gir klarere og mer presis bass.edit:Ser jeg nettopp gjentok hva K-E sa, men må nesten dele erfaring. I min e39 sedan tror jeg faktisk jeg hadde en 12" rett mot hullet og port bakover mot bagasjeluka, uansett.. det var før jeg visste hva faen jeg gjorde når jeg bygget kasser og skulle bare ha så høyt volum som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2014 Vurderer å lage en kasse selv. Ellers kan jeg kjøpe en 2x12" kasse med port i midten og ha porten mot armleneren der. Det kan jo funke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 28, 2014 Share Skrevet Juli 28, 2014 Spurte om det samme i en stereobutikk, han mente åpen kasse var best i touring og lukket var best i sedan. Jeg har tourng, og har en 10" i lukket kasse, spiller perfekt, fast, fin presis bass. Helt perfekt spør du meg. Og det beste av alt, den tar veldig liten plass, så jeg har fortsatt plass til barnevogn og alt det der. Og den kan lett fjernes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2014 Mhm, men er jo lettere å få bra lyd i stasjonsvogn. Pappa hadde en 1200W 12" Pioneer subwoofer i lukket, hjemmelaget kasse og det spilte jo bra. Men når det er sedan så er jo bagasjerommet isolert så godt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Og det er ikke mulig og få porter opp i gjennom hattehylla? Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2014 Jo, men har ikke så veldig lyst til å gjøre den stygg, med mindre det finnes en god løsning. Er jo godt mulig jeg skal ha et sett med høyttalere der også. Men det er jo to plasser til høyttalere der også er det to andre hull med "gitter" på helt bakerst, vet ikke hva de er til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Question Mark Skrevet August 3, 2014 Share Skrevet August 3, 2014 Spurte om det samme i en stereobutikk, han mente åpen kasse var best i touring og lukket var best i sedan. Dette er noe av det rareste jeg har hørt. Det er heller ikke alle elementer som egner seg i lukkede kasser. Så pass på hva en velger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet August 4, 2014 Forfatter Share Skrevet August 4, 2014 Hva med noe sånt? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4045&katid=30 Har hørt at den spiller ganske bra om jeg kjøper en forsterker med 1000W, cirka? Og ser at spilleren min har 4x50W output, holder det da? Ligger allerede blå kabler som er dratt bak, antar det er til sub. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå