Gå til innhold

Park / Neutral signal - e46 / e39

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

HASTE problem, som jeg sikkert finner utav selv til slutt, men om noen kunne hjulpet meg kjapt er jeg glad. 

Problem: 

Starte e46 330d / e39 530d med AUTOMAT motorledningsnett og ECU (samt EWS og nøkkel) i manuell bil. 

Gir ledningsnett er "klippa" bort (can H/L og en hvit/lilla ledning). 

Jeg kan programmere ECU til å være manuell, ikke noe problem. Men man må såvidt meg bekjent like fult rent "elekstrisk" koble seg forbi/jumpe/bypasse "Park / Neutral switch". 

I gamle dager (e34) fant man et rele i e-box, kobla seg forbi ved å ta tak i svart og gule ledning mener jeg å huske. 

Men hva gjør jeg med denne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Husker ikke pinnene i farten, men det er "P/N" sperre internt i EWS boksen. I følge WDS skal denne ha et datasignal, det stemmer ikke, +12v og alt er bra. Jeg åpna rett og seltt EWS og lodda en ledningsstubb inn så den får + hver gang jeg skal start.

Hsuker ikke pin nummer, men 6 eller 7 eller noe i den duren. Du hører det klikker ganske kraftig i EWS boks når den "frigjør" for start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Er det EWS boksen som sitter under kupefilteret på høyere side?  Hvordan kom du fram til hvilken pinne du skulle koble inn på? Jeg har lest litt på www.bmw-planet.com ,men kom ikke fram til noen løsning. 

Det som var gjort på min bil, av forrige eier var at han har koblet en ledning mellom to punkter på kontakten som normalt går ned på automat girkassa. og det fungerte, men så kom jeg til å nappe ut den ledningsstumpen, og vet ikke hvor den stod... :-s

Og på WDS må man vite hvilken type EGS transmission controll (8.60.0/ 8.60.4/ 8.60.2/ 8.70 osv.........) bilen har, hvordan finner jeg ut det??

Endret av Dieselberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor den fysisk sitter på e39 husker jeg ikke. Liten hvit boks merket EWS.

Inn på WDS (koblingsskjema), og der står det hvilken pinne som skal ha P/N signal. Det står dog at den skal ha et datasignal, og det stemmer ikke. 12v fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bare vet ;)

DDE4

edit: Jeg vet at det er det du har på bilen din, men til andre som leser dette så kan man altså finne utav dette selv ved å sjekke ETK (delekatalog). Realoem for eksempel.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...