kjenyg1 Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Hei, Jeg kjøpte meg en 2006-modell 325xi med 218hk bensin automat. Det ble skiftet olje og oljefilter dagen før jeg overtok den. Det jeg opplever nå er at det lukter litt "svidd rundt bilen" etter kjøring. Det er altså snakk om vanlig kjøring, ikke klampen-i-bånn rett før etc... Noen som vet hva dette skyldes? Skal det "lukte litt" et par dager etter oljeskift? Jeg ønsker bare å være føre var Tusen takk for svar og hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Har du lagt noe merke til om det kommer noe svidd lukt ifra varmeapperatet? Kan også være at den personen har sølt olje ved påfylling. Men det du kan gjøre er at du tar en motorvask hvis du misstenker at lukten kommer ifra motorommet. Jeg hadde noe av det samme på min bmw 320 e36 for noen år tilbake og da var det toppdekselpakningen som var årsaken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjenyg1 Skrevet August 18, 2014 Forfatter Share Skrevet August 18, 2014 Har du lagt noe merke til om det kommer noe svidd lukt ifra varmeapperatet? Kan også være at den personen har sølt olje ved påfylling. Men det du kan gjøre er at du tar en motorvask hvis du misstenker at lukten kommer ifra motorommet. Jeg hadde noe av det samme på min bmw 320 e36 for noen år tilbake og da var det toppdekselpakningen som var årsaken. Hei, Nei, det lukter absolutt ingenting i bilen, selv med full ac/varmeapparat etc på full guffe. Bilen fikk også service da det ble byttet olje, så de hadde vel gitt beskjed om toppakningen måtte byttes? Jeg har vasket motorromet rimelig grundig, men det er klart at man ikke når frem overalt, kan ta en liten runde til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Toppdekselpakning* ikke det samme som toppakning Kan svette litt på kinkige steder, f.eks. bak motoren. Drypper gjerne ned på eksosanlegg. Er som oftest oljesøl eller lekkasje som lager svidd lukt. Kommer det fra eksosen, er det en annen sak. Eksosanlegg kan også være i kontakt med noe plast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjenyg1 Skrevet August 18, 2014 Forfatter Share Skrevet August 18, 2014 Toppdekselpakning* ikke det samme som toppakning Kan svette litt på kinkige steder, f.eks. bak motoren. Drypper gjerne ned på eksosanlegg. Er som oftest oljesøl eller lekkasje som lager svidd lukt. Kommer det fra eksosen, er det en annen sak. Eksosanlegg kan også være i kontakt med noe plast. Hehe, got me, har ikke spesielt peiling på det tekniske, kun litt generelt. Men, jeg lider av at jeg alltid må ha ren bil (detailer) og vil være i forkant hva gjelder reperasjoner... Det lukter ikke fra baken, kun fra under panseret. Jeg tar en litt grundig titt i motorrommet i ettermiddag og ser om det svetter eller lekker noen steder. Noen usual suspects for lekkasje jeg bør se etter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Sjekk gummipakningen øverst på motor, mellom topp og plastdekselet som er skrudd fast i toppen, hele veien rundt motor (toppdekselpakning.) Kan også være greit å se nedi med tennpluggene, men ofte må man skru de ut for å se lekkasjer. Ellers kan du sjekke under oljefilterhus, bunn av peilepinn, bunnpanne om du har mulighet. Er ikke alle disse som kan lage svidd lukt, men er typiske områder det kan lekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Legg deg under motor på bilen med en sterk hodelykt,ser du ingen synlig lekkasje så pleier det være toppdekselpakning som drypper litt på eksosen når du presser motoren,ihvertfall standardfeil på e39. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 19, 2014 Share Skrevet August 19, 2014 Lekkasje fra toppdekselpakning er igrunn ganske vanlig på bmw`s rekkeseksere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet August 20, 2014 Share Skrevet August 20, 2014 Lekkasje fra toppdekselpakning er igrunn ganske vanlig på bmw`s rekkeseksere Dieselmotorer også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 20, 2014 Share Skrevet August 20, 2014 Nei. Såfremt veivhus vent er skiftet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå