Gå til innhold

530d girkasse


Kegel
 Share

Anbefalte innlegg

E39 530d ble i manuell utgave kun levert med ZF GS5-39DZ, men i 3 utførelser, THBA, THBC og THBG hhv. før 01/1999, 01/1999-09/2000 og etter 09/2000, vet ikke hva som er forskjellen på disse. Det virker som alle disse er godkjent fra ZF opptil 390 Nm, hva de virkelig tåler blir en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, har bare hørt at disse tåler mye bank, men 390nm var ikke så mye da.. Men teori og praksis er vel mange ganger 2 forskjellige ting.

Hvis kassa skal tåle 390nm , så den "tåler" nok en hel del mer , da fabrikanter setter ganske gode marginer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilken eller om det bare er en type manuell girkasse fra 530d E39 som tåler endel hk? Trenger ny girkasse til m5 og ser endel bruker 530d. Er det me kode HGB / ZF? Noen som vet?

Det som er viktig å sjekke er at splinesakslingen har 35 mm tykkelse. Jeg har tatt inn tidlige 530d kasser og de hadde den store splines'en. Flensen til drivakslingen har vært forskjellig på 530d manuell og 530d aut. kasse og E39 540/M5.Tror at diameteren er større, men tynnere bolter. Husk å spørre etter tilhørende mellomaksling der du kjøper kassen.

530d manuell kassen er vel sammen 850 CSI BMW kassene som tåler mest. Har hørt snakk om opp mot 1.200 Nm. Tror nok det heller er andre deler i drivverket som ryker før dennen kassen.

E34 M5 har jo annet clutchhus så passer ikke uten omsveising. Og husk at utvekslingen i denne kassen har over 5 i 1. gir. Lurer på om det er 5.14? En M30/M5 kasse har ca 3.85 i 1. gir. Med M5 diff og 3.91utv. har du over 3.000 omdreininger i 100 Km/t. Og bilen vil sikkert bare spinne i 1.gir hvis du gir mye gass. Da bør du nok skaffe deg 540 diff med 2.93 utv.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å sjekke er at splinesakslingen har 35 mm tykkelse. Jeg har tatt inn tidlige 530d kasser og de hadde den store splines'en. Flensen til drivakslingen har vært forskjellig på 530d manuell og 530d aut. kasse og E39 540/M5.Tror at diameteren er større, men tynnere bolter. Husk å spørre etter tilhørende mellomaksling der du kjøper kassen.

530d manuell kassen er vel sammen 850 CSI BMW kassene som tåler mest. Har hørt snakk om opp mot 1.200 Nm. Tror nok det heller er andre deler i drivverket som ryker før dennen kassen.

E34 M5 har jo annet clutchhus så passer ikke uten omsveising. Og husk at utvekslingen i denne kassen har over 5 i 1. gir. Lurer på om det er 5.14? En M30/M5 kasse har ca 3.85 i 1. gir. Med M5 diff og 3.91utv. har du over 3.000 omdreininger i 100 Km/t. Og bilen vil sikkert bare spinne i 1.gir hvis du gir mye gass. Da bør du nok skaffe deg 540 diff med 2.93 utv.

Hilsen Eirik.

Takk for nyttig info. Er 35mm på org m5 kasse også slik at den clutchen jeg vil bruke nå vil passe? Kikker også litt på e60 manuell kasse, men her var hvertfall splinesen ikke lik. Hadde fått med meg at clutchhuset ikke er likt på 530 kassene, men vet du hvordan det passer med 850? Disse kassene regner jeg med er noe vanskeligere å få tak i men. Er m5 turbo så den spinner nok på de første gira uansett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...