Gå til innhold

530Dat E39, 350Hp@700Nm TRF steg 4


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Ja da var det på tide med litt update her,

 

Har fått på plass ny eksosmanifold så nå er bilen tett for eksoslakkasjer og all eksosen går nå til å drive propellen i turboen  :)

Spoler bedre opp nå og bråker mindre. Har fulllt ladetrykk på ca 3000.

 

Her er den nye manifolden med monteringsdetaljer:

 

Ny manifold

 
Her er den gamle manifolden tatt av, bytta de pinboltene som kom ut, de som satt fast fikk sitte. 
 

Manifold demontert

 
Slik så den gamle manifolden ut, denne sprekken gikk helt rundt så det var på høy tid å bytte. 
 

Sprukket manifold

 
Her er alt på plass igjen og her sees TRF turbo og downpipe. 
 

Downpipe på plass

 

 
Har bytta railtrykksensor til en som har litt større skala og TRF har justert litt på disse verdiene og på hvor høyt trykk pumpa har lov å gå til.  
 
Bilen går som et uvær nå og har en enorm respons som den ikke hadde før.   Det er nok et par med mye dyrere bil enn meg som har blitt litt skuffa  :)
 
Nå gjenstår bare noen mindre justeringer av dieselmengde og ladetrykk så er prosjektet ferdig. Jeg skal også bytte de 2 siste trykkslangene til silicon med racingklemmer. 
 
 
 

 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. kult å se at haugalendinger bruker penger på skikkelig trimming. =)

Snakka med "TRF" i noen timer på E30meet i år og i fjor =) Var veldig nære å kjøpe turbo og map til min M47 hos han tidligere i år. Men pga litt andre prioriteringer så måtte jeg se det fra meg inn til videre. =(

Da jeg var på E30meet så fikk jeg sitt litt på hans bil, og snakket litt om dette med å slippe veivhus ut i lufta. Ser du har gjort dette på innsugs-slangen. Men du bør også vurdere å gjøre dette direkte på veivhusfilteret som sitter i toppdekselet. Jeg tipsa en kollega som var med på E30meet i år, og han gjorde først det du har gjort på innsugs-slangen, og ca en uke etterpå så gjorde han det samme på veivhusfilteret. Det var først da han mærket forskjeld på motoren. Han sa motoren "pustet" bedre og fikk noe bedre respons.

Jeg har ikke hatt tid til å gjøre dette på min egen enda, men det står på to-do lista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt trimming må til og når en først har begynt er det umulig å stoppe :)  

Interessant det du sier om veivhusfilteret. Med å tette innsugsslangen og slippe dampen ut under bilen så henta jeg 20-30 mg/stroke på tomgang og enda mer ved last.  Hvis det er enda mer å hente så er jo det god butikk. 

 

Ser ikke helt for meg i farten hvordan det gjøres rent praktisk, tar jeg bort hele veivhusfilteret med ventil og legger en slange rett ut istedet? Må jeg lage hull i dekselet som ligger over luftfilteret for å få en slange rett ut eller er det plass til en slange uten å gjøre dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få tatt noen bilder av kollegaens bil. Men du skrur av veivhusfilteret oppå toppdekselet, fjærner filteret, evt retur"filteret" om du har den oppdaterte. Så borrer du hull i den enden hvor filteret sitter å setter på en vinkelkobling på og setter slange på vinkelen og kobler den på catchtanken.

 

Brukte vinkel fra dette settet på Biltema. http://biltema.no/no/Bat/VVS/Ferskvann/Slangenippel-sortiment-68-deler-26713/

 

Slik ble det.

 

 

 

post-43548-0-47488200-1416171781_thumb.j

post-43548-0-89078500-1416171801_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine tall du har her! Hadde elsket å fått sett en dynobenking av dette. Du har vell rundt doble effekten nå kontra originalt?
Tenker også på den eksosmanifolden du har kjøpt. Uten at jeg har altfor mye peiling på turbomaskiner, men vil ikke den der produsere noe baktrykk mtp. hvor mye luft som nå kommer gjennom? Nå går jeg dog ut i fra at det skal fungere meget bra, siden det er TRF sitt oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har gått fra 184hk originalt til rundt 350 nå så det er ei bra økning ja. Får håpe jeg får muligheten til å få benka den en gang  :)

 

Trf sa noe en gang om at disse gamle støpejernsmanifoldene var litt trange i kanalene men de tåler mye juling, 

 

De manifoldene som sitter på nyere M57 har vel sveiste manifolder som flower bedre men som ikke tåler så mye juling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja da har jeg fått laget meg en veivhusventil testversjon uten filter og med åpen ånding. Begynte først med en 90 grader messingnippel med Ø19mm slange og håpet at det skulle gå. Det gikk jo forsåvidt men det som ikke gikk var å få på plass dekselet over luftfilteret så versjon 1 ble skrota. 

 

Slik så den ut:

 

test 1 19mm

 
Så måtte jeg til med versjon 2, her brukte jeg 2 stk 12mm plastnipler med 2 stk Ø8 mm bensinslange.  Kunne tenkt meg noe større diameter på slangene men det er ikke veldig god plass under dekslene på en M57. Fant uansett ut at arealet på disse 2 slangene skulle holde i forhold til arealet på utløpet på det originale syklonfilteret.
 
Uansett så skal det ikke kunne bli noe trykkoppbygging her nå for filteret er fjerna og det er jo åpent ned til det nedre utløpet og derfra ut i guds frie natur. 
 
Slik ble versjon 2 :
 

test 2 12mm

 

Test 2 deksel på plass

 
Så til avlest luftmengde på tomgang, det var ingen økning her, kanskje en bitteliten reduksjon men i det store og hele ingen forskjell. 
Dette er jo på tomgang så jeg vet ikke om veivhusventilen åpner eller lukker av ladetrykk? Det er jo en belg og ei fjør inni der så noe skjer ihvertfalll men jeg vet ikke når det skjer. 
 
Uansett så innbiller jeg meg at bilen var enda et hakk rappere på gassresponsen. Kan jo hende at luftmengden endrer seg med litt turtall og ladetrykk pga ventilen åpner/lukker men det kan jo selvsagt også være placebo, det var kaldt ikveld og det hjelper jo på. Jeg skal nå uansett kjøre med dette ei stund for å bli enig med meg selv så får vi se. 
 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei det kan godt være det er reelt.

Diskuterte det litt med TRF og han mente også at så lenge åndinga på innsugsrøret var blokkert så ville det ikke være mulig å hente høyere luftmasse med å fjerne filteret og i tillegg ha slanger i toppen men det hadde en funksjon med å "drenere" trykket raskere ut av veivhuset.

 

Kanskje følelsen av bedre respons ligger der? Vil trykk i veivhus fungere som mottrykk for turbo? 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...