Gå til innhold

BMW E39 530DA stopper under full gass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Har en BMW E39 530DA 1998 modell. Bilen går bra og ingen fusking under normal kjøring.

Men med en gang jeg gir full gass så stopper motoren.

Gir jeg halv gass bruker det som oftest å gå bra, fikk fjernet chippen på bilen for og se om det hjalp. Det hjalp en god del på problemet men holder jeg gassen i bunn for lenge så stopper den da også.

Jeg har skiftet fødepumpen i tanken, dieselpumpen under førersetet og dieselfilteret. Jeg har også skiftet Pressure limiting valve, og den andre ventilen under den. Men ingen håp. 

Fikk lest ut feillageret samtidig som jeg fikk fjernet chippen. Lå 3 feil på motor :

- 0400 Eksossirkulering
- 3505 Glødepluggmodul styrekrets
- 0480 Elektrisk kjølevifte

Problemet var helt borte en dag. Etter det ble det sporadisk og nå er det permanent :/

Er det noen her inne som har vært borti lignende problem eller har en anelse om hva dette kan være ? 

Mvh Erik :) 

Skrevet

Jeg hadde samme problem på en 2000 modell og hos meg var det lavt matetrykk som var årsaken. Jeg bytta matepumpe under bilen uten at det hjalp så bytta jeg "pressure limiting valve" og da forsvant problemet. Du bør lese av matetrykket mens du kjører for å få konstatert at det er matetrykket som gjør det, du skal ha ca 4 bar på tomgang og ikke under 3.5 bar ved full last. Denne ventilen har delenummer 16121184977 på min bil men det er litt forskjell på årsmodell så du må sjekke hva du skal ha på din bil.

Skrevet

Selges på GS, Koed, hos BMW osv.

Sjekk på bmwfans.info, der finner du delenummeret du skal ha. :) Kan taste inn siste 7 talla i chassi nr, så slipper

du og velge bil manuelt. Men du finner det sikkert på delekatalogen til GS også da. :)

Om du sjekker på bmwfans, ligger det under Fuel preparation system -> Fuel Pipe, delen heter Pressure limiting valve.
Du får hele slangeopplegget der, kostet ca 1200,- om jeg ikke husket feil. Bytta den på min for et års tid siden. :)

Skrevet

Jeg kjøpte min hos Koed men som Alpejohn sier så får du den alle veier. Ventilen sitter på slangene mellom dieselfilter/høytrykkspumpe og returslanger om jeg ikke husker feil. Når den blir ødelagt så blør den og matepumpe klarer ikke å opprettholde høyt nok matetrykk.

Skrevet

Okei tusen takk for hjelpen :) Men folk sier at motorlampen skal lyse når jeg setter på tenning ? Den har aldri lyst siden jeg fikk bilen og heller ikke når forrige eier har hatt den. Jeg så på noen videoer fra youtube men ingen av videoene jeg så lyste motorlampen når de satt på tenning. Er dette normalt på disse bilene ? 

Jeg prøvde for morroskyld og koble av og på luftmassemåleren for og se om den kom opp. Men ingen motorlampe lyste. Men det som var så merkelig var at motoren ikke reagerte på om jeg tok av og på stickeren til luftmassemåleren ? Vil det da si at måleren er gåen ? :)

Skrevet

Tror du bør få lest ut feilkoder før du gjør noe mer. Er vel ikke usansynelig at den er gåen om motoren ikke reagerer på det. Sjekk diagnosetråden, kanskje noen bor i nærheten og kan hjelpe deg med det. :)

Skrevet

Utkobling av luftmassemåler gir ikke motorlys på disse bilene men det gir feilkode som du finner på diagnose.

Å koble ut luftmassemåler på disse bilene gir heller ikke noe særlig merkbar forandring pga at luftmassemålingen kun blir brukt til røykbegrensing og ikke til å justere blandingsforhold.  REF:Trf

Skrevet

Fikk lest ut feillageret samtidig som jeg fikk fjernet chippen. Lå 3 feil på motor :

- 0400 Eksossirkulering

- 3505 Glødepluggmodul styrekrets

- 0480 Elektrisk kjølevifte

:)

Skrevet

Hei nå har jeg skiftet denne ventilen også. Men det heller hjalp ikke.

Men problemet var helt borte en dag. Etter det ble det sporadisk å no igjen er det der permanent :/

Noen fler som kan ha noen ideer ?

• 3 weeks later...
Skrevet

Kan ikke du oppdatere første post med en liste med ting du har byttet/testet, og generell info?
Så er det litt lettere og få oversikt for "nye" lesere som kommer inn og kikker. :)

Btw; Har du sjekket matetrykk under kjøring med for eksempel INPA?

Skrevet

Sånn Alpejohn :)

Har ikke sjekket matetrykk under kjøring. Men er det mulig å sjekke dette via et vanelig manometer ? 

Isåfall hvor på kretsen skal jeg koble det inn ? :) 

Skrevet

Det er vel mulig, men ikke sikker på hvor som er best og sjekke.

Ingen rundt deg som kan sjekke for deg da?
Kan jo kjøpe deg kabel selv, koster bare et par 100 kr. :) Og de tjener du inn allerede når du sjekker livedata.. :P

Skrevet

Jo :) Kan komme tilbake til deg når jeg har fått målt matetrykket :) 

Håper det ikke er høytrykkspumpa :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...