Cab3serie2009 Skrevet September 17, 2014 Share Skrevet September 17, 2014 Hei, jeg har akkurat kjøpt meg Nokian Hakka 7 pigg 225/45/R18, og trodde det var smart. Derimot har jeg fått høre av kjennere at det går en magisk grense på 17 tommer for grep på vinteren. At dekk over 17tommer bare flyter oppå snøen istedet for å få grep. Jeg er rimelig grønn på dette, men håper noen av dere kan forklare om dette er tilfelle eller ikke. Hvis så bør jeg vel prøve å få gjort om bestillinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Capoldriahn Skrevet September 17, 2014 Share Skrevet September 17, 2014 Selv om tommer og dekkbredde henger sammen, så er det ikke nødvendigvis tommerene som er problemet. Om du har smale 18" felger, så kan du jo kjøre både 215 og 205 uten mye strekk. Og da flyter en jo ikke mye. Noen orginale BMW 18" er jo bare 7.5" brede og da går 215 kant i kant med felgen. Nå aner jeg ikke hvordan vinteren er der du bor. Hvis det er en E9x cab som skal ha de dekkene så er kanskje 225 litt bredt. Større biler (X1, X3, 5- og 7-serie f.eks) kan nok ha 225 uten at det nødvendigvis flyter. Nå vet jeg ikke hva slags deal du har fått på dekkene, men pris hos f.eks Vianor, så får du Nokian Hakka 8 pigg i 215/45R18 til 700kr mer bare. Noe jeg kanskje hadde vurdert uansett om 225 vil flyte for mye eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cab3serie2009 Skrevet September 17, 2014 Forfatter Share Skrevet September 17, 2014 Selv om tommer og dekkbredde henger sammen, så er det ikke nødvendigvis tommerene som er problemet. Om du har smale 18" felger, så kan du jo kjøre både 215 og 205 uten mye strekk. Og da flyter en jo ikke mye. Noen orginale BMW 18" er jo bare 7.5" brede og da går 215 kant i kant med felgen. Nå aner jeg ikke hvordan vinteren er der du bor. Hvis det er en E9x cab som skal ha de dekkene så er kanskje 225 litt bredt. Større biler (X1, X3, 5- og 7-serie f.eks) kan nok ha 225 uten at det nødvendigvis flyter. Nå vet jeg ikke hva slags deal du har fått på dekkene, men pris hos f.eks Vianor, så får du Nokian Hakka 8 pigg i 215/45R18 til 700kr mer bare. Noe jeg kanskje hadde vurdert uansett om 225 vil flyte for mye eller ikke. Hei, vintern i Trondheim kan være både og. Iskald og mye snø, og perioder med slaps, is og bart. Alt på en og samme dag hender også. Jeg fikk en god pris, under 9 lapper for dekkene lagt på felg. Har felgene fra før. Det er 18tommer. I vognkortet står det at standarddimensjon er 19tommer, men at 18tommer går greit. Det står også at 17 tommer går greit. På sommerdekkene har jeg 18tomms rft. det er 35/R18, men jeg husker ikke det første tallet. Det kan være 225. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 18, 2014 Share Skrevet September 18, 2014 Jeg bruker 235/50/17 mener jeg på vinterdekk i trondheim. Flott det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LydMekk Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 Brukte original dim på mine Nokia Hakk 7 piggdekk siste vinter, 235/50 foran og 255/35 bak-18. Perfekt grep og framkommelighet. Ingen problemer overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 hadde 235 på min forrige e38. hadde aldri noen spesielle problemer med det. piggfrie på e34n har jeg brukt 185 piggdekk, helt RÅ framkommelighet på den! har faktisk tilgode å sette meg fast. og den bilen er lav... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 Vil si meg uenig med de fleste her,etter 12 år med e39 så har alt over 16" vært ganske ubrukelig på skikkelig is vinterføre,hadde 17" med 225 piggfritt en sesong,gikk bra i snø men is på asfalt så kjører man med hjertet i halsen,dette er kun min erfaring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 hadde 235 på min forrige e38. hadde aldri noen spesielle problemer med det. piggfrie på e34n har jeg brukt 185 piggdekk, helt RÅ framkommelighet på den! har faktisk tilgode å sette meg fast. og den bilen er lav... skal selv kjøre på 18" vinterhjul på min e38, på orginale paralell felger, bredere bak, hva må man ut for for piggfritt på noe slikt? må være gode dekk, spes på slapseføre man har i bergen........... haha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 bør vell ha 235 og 255 eller noe slikt du, combat? priser på dekk aner jeg ikke blir sikkert ganske kostbart om du skal ha noe som du kan stole 100% på.. jeg ville gått for noe skikkelig, nokian,pirelli, continental osv. en kompis hadde nankang piggfri og IKKE noe særlig. trur jeg hadde bridgestone på 730n den gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 ja enten det eller 225 245. er redd eg havner FORT rett oppunder 10 store nokian og michelin har eg erfaring med før, så er redd det blir noe slikt. står yokohama på org 16" nå, dem er ok.. Fredrik92 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå