Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes clutchen/girspaken har vært litt uggen i det siste.

Og som en test i går, så stod jeg stille i fri, satt giret i første gir, og tok sakte ut clutcen UTEN å gi gass, bilen harket litt, men klarte å kjøre uten å kveles.

Før når jeg har hatt andre biler, så har bilen hoppa litt fremover før den har blitt kvælt, men det skjedde ikke her. Er jo bensin også.

På tide å bytte clutch?

Hvor mye koster det på en e46?

Skrevet

Det har ingenting å gjøre med clutchen.

Vis clutch er slitt vil den slure og ikke klare å dra igang når den er helt utslitt, og slure mye i for eksempel oppoverbakker ved utslipp av clutch på for høyt turtall. (Du merker det på at turtallet sklir for sakte ned mot "reelt" turtall etter girskift.

Skrevet

Det har ingenting å gjøre med clutchen.

Vis clutch er slitt vil den slure og ikke klare å dra igang når den er helt utslitt, og slure mye i for eksempel oppoverbakker ved utslipp av clutch på for høyt turtall. (Du merker det på at turtallet sklir for sakte ned mot "reelt" turtall etter girskift.

Hva er det som er feil når motoren ikke "stopper" når jeg slipper cluten mens bilen står stille i første gir?

Syntes jeg så en video tilbake at de teste dårlig clutcher på den måten.

Skrevet

Virker som du har dårlig slave sylinder, den som løser ut clutchen. En annen ting er at svinghjulet ditt er tyngere enn de tidligere bilene dine, mer masse = vanskeligere å stoppe.

Feks 540n min sitt org svinghjul er på 14 kg med det kunne jeg fint bare slippe clutchen i bakker or bilen dro seg fint opp uansett.

Men nå med letta svinghjul på 7kg jeg nødt til å slure mer (gi mer gass samtidig som jeg slipper clutchen ) for at den klare det samme, mindre masse = lettere at bilen dauer .

Håper dette svarte på dt du lurte på :)

★sent from my wifi microwave★

Skrevet

Hva er det som er feil når motoren ikke "stopper" når jeg slipper cluten mens bilen står stille i første gir?

Syntes jeg så en video tilbake at de teste dårlig clutcher på den måten.

Hvordan kan dere mene at clutchen hans er iorden når han har bilen i 1'gir, med clutchen ute, og bilen står helt i ro uten og flytte seg, og motoren ikke stopper/kveles...

Eller tolket eg forklaringen din feil henrikhoe ?

Det kan vere slavesylinder som crabfish190 sier eller den har hengt seg opp selvfølgelig, dersom det sjedde helt uten forvarsel og ikke noe litt etter litt.

Skrevet

Hvordan kan dere mene at clutchen hans er iorden når han har bilen i 1'gir, med clutchen ute, og bilen står helt i ro uten og flytte seg, og motoren ikke stopper/kveles...

Det kan vere slavesylinder som crabfish190 sier eller den har hengt seg opp selvfølgelig, dersom det sjedde helt uten forvarsel og ikke noe litt etter litt.

Det var ikke det trådstarter sa. Han sa at bilen går framover, men mente at den i utgangspunktet står stille :) bilen går altså framover uten å kveles det han kanskje mener at en bensinbil burde kveles.

Skrevet

Ja det jeg syntes var rart jeg og, syntes jeg leste at det var et godt tips på at clutchen begynner å bli dårlig. Du har tolket helt riktig.

Jeg står med tomgangen på. bilen i første gir, tar clutchen sakte ut, uten å gi gass og bilen kveles ikke. men begynner å trille. Men er så mye annet galt med bilen nå, at jeg må finne ut hva jeg skal gjøre. Lagde jo nettopp en annen tråd her med at bremsene er mildt sagt rare.

Bør vel kanskje ta den på Bmw servicekontroll 1 evt 2, da sjekker de vel bremser, clutch etc?

Skrevet

Clutchen er jo helt i orden utifra hva du beskriver.

Det som bestemmer om motoren stopper eller ikke er jo hvor fort du slipper ut clutchen, og evt hvor bratt oppover bakken er. Du kan kanskje gjøre samme "testen" i 3. gir og få samme resultat, bare su slipper clutchen sakte nok ut, men da sliter du jo clutchen fortere.

Skrevet

Sier meg enig med Otis her. Mange som bruker clutchen til rygging og køkjøring (revers og 1. gir), uten å røre gasspedalen. Så klart på noenlunde plant underlag eller ned bakkene, som ikke er bratt nok til trilling.

Når clutchen på min E46 begynte å bli slitt, holdt den igjen på turtallet ved giring. I stedet for å dette rett ned på lavere turtall, ved oppgiring, sluret den sakte nedover og jeg fikk en periode uten skyv, før den begynte å dra på neste giret.

I tillegg kunne jeg kjøre i, si 30km/t, smukke den i 5.gir, slippe clutch og gi bånn gass, så begynte motor å ruse seg (som om clutchen var inne), i stedet for å bli kvelt/harke seg opp i fart.

Skrevet

Takk folkens, da friskemelder jeg clutchen, og heller konsentrer meg om bremsene

Av alle biler jeg har hatt før, så dauva motoren selv ved sluring av cluten. Måtte altså gi gass. Ikke vant med det :) Første bmwen vettu :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...