Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tak i kompressor og vurderer å montere før jeg tar reisen nedover mot Europa i desember med bilen.

Jeg her idag en S52 motor i en E39 med 145 000 på telleren.

Jeg har familie i bilen og vil helst ikke risikere å ødelegge bilen under turen, så jeg lurte på hva det verste som kan skje med motoren.

Kompressor kittet er av merke Vortech og er ny, og kompresjon på bilen er bra.

Skrevet

Ved vanlig kjøring er det null problem å kjøre med kompressor da motoren justerer inn etter lamdasondene, det er kun ved full gass det kan bli litt magert på toppen. Vil anbefale deg å få montert inn en bredbåndslamda for å se hva som skjer i motoren.

Da kan du i tilfelle montere inn en progressiv bensintrykksregulator. Men det beste er å få tak i annen programvare da tenning bør justeres, iallefall om du skal over 0.5bar.

Kjører med ca samme oppsettett selv og hadde ikke hatt noen betenkligheter med å legge ut på langtur ;)

Skrevet

Hvis du skal gjøre det før turen, bør du gjøre det ASAP. På min var det flere svake deler som tok kvelden de første dagene, så er glad jeg ventet til rett etter langturen i sommeren som var. Men så ble bilen EU godkjent 1 uke før jeg skulle reise, og evt montering måtte blitt i denne perioden, så du har jo litt bedre tid på deg.

Det var mest småting. Noe reimknirk, reimstrammere og løpehjul. Servoen var sliten og røk helt. Kanskje bensinpumpen din tar kvelden. Er ikke sikkert noe av dette skjer med deg, men greit å ha i bakhodet.

I manuelen fra ESS står det også deler de anbefaler at du bytter, ved montering av presse.

Skrevet

Takk for svar :)

Vurderer å gjøre det imorra da, jeg resier 12. Desember.

Fint at du sa ifra, blir å kjøpe nye strammere og løpehjul. Servoen skriker litt når det er kaldt, men hjulet risikerer vel ikke å falle helt ut?

Skrevet

Tviler på det :) Kanskje om reimen traff skakk-skjevt ift vibrasjonsdemper e.l. Men skal ikke nekte. Vært med på vibrasjonsdempere som hopper rett av motoren. Og servopumper som knekker i to, uten at hjulet går av. Verste som kan skje, er vel trykkfall i en sving med litt fart. Hehe. Kan bli stygt.

Skrevet

Ja, vil helst unngå sånt da kona ville ta flyet og mente det er utrygt å reise med en senka og trimma bil. Orker ikke å krangle med henne under turen hvis noe skulle skje:P

Men takk for svar! Blir å montere før jeg reiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...