Gå til innhold

Flere feil etter programmering av CCC, E61

Maverick2002
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

For 5 år siden, kjøpte jeg min 525D E61.

Da jeg kjøpte denne bilen, var GPS/Navigasjon defekt. Det vil si at bilen ikke oppdatere posisjonen i Navigasjon.

Siden jeg bor på "landet", har jeg ikke brydd meg noe særlig om dette, og har brukt bilen uten GPS siden.

Alt annet i I-Drive og instrumenter har fungert knirkefritt.

Forrige uke var jeg inne på et BMW verksted for å skifte batteri.

Da jeg skulle hente bilen, fikk jeg beskjed om at CCC modulen/styringsenheten hadde en feil, noe som gjorde at de ikke kan programmere nytt batteri i bilen. Jeg fikk også beskjed om at det var derfor Navigasjon ikke fungerte.

For å få byttet batteri, og dermed også programmert dette, måtte CCC modulen programmeres på nytt.

Jeg fikk beskjed om at dette kunne ta alt fra 30 min til 4-5 timer.

Det positive med dette, var at navigasjonen kunne virke igjen etter en reprogrammering av CCC. Dette hadde de opplevd tidligere, men kunne selvsagt ikke garantere dette. 50/50 var oddsen jeg fikk.

Jeg måtte komme tilbake en annen dag da jeg ikke hadde tid til å vente den dagen.

Leverte så tilbake bilen noen dager senere.

Når jeg da skulle hente bilen, ble jeg sjokkert over hva som hadde skjedd.

Da hadde denne såkalte CCC`en "dødd" når de prøvde å programmere den på nytt.

Etter flere forsøk, fikk de tilsynelatende "liv" i den igjen, uten at navigasjonen fungerte. Greit nåkk tenkte jeg, jeg kan klare meg uten GPS.

Dessverre var ikke dette eneste "problemet". Nå hadde all lyd i anlegget forsvunnet. Ingen lyd, hverken fra radio eller CD!

Det nye batteriet fikk de heller ikke programmert.

OK, svarte jeg, hva gjør vi nå? Fikk da til svar at CCC må byttes, og dette må jeg betale!

Hvorfor?? Etter min mening, har jeg fått tilbake bilen i værre tilstand enn jeg leverte den!

I tillegg har jeg fått en helt annen I-Drive, med innstillinger av utstyr som ikke eksisterer i bilen, samt at viktige instillnger, som ventilasjon er borte!

De klarte også å si at de ikke kan garantere at problemene forsvinner ved kjøp av ny CCC.....

Beklager lang post, men håper noen har vært borti lignende tidligere, og har erfaringer og dele.

Er det virkelig slik at en CCC kan "dø", eller andre ting som radio, CD eller andre ting kan slutte å fungere ved reprogrammering?

Vennligst hilsen

Øistein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det egentlig du bor hen? Har vært borti en sånn situasjon før, og BMWs program gjør faktisk at de ikke kan (egentlig vil) gå videre med programmering.

Men det her ermulig å rette :) Send meg en pm hvis du ikke bor altfor langt borti huttaheiti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er et autorisert BMW verksted i Tromsø ja.

De påstår de har advart meg mot risikoen for at slikt kan skje før de gjorde jobben. Dette er bare tull, fikk ingen slike advarsler.

Forstår ikke at en slik reprogrammering kan skade en styreenhet på denne måten. Men kan ikke ta saken fullt ut mot verkstedet før jeg har "fakta" på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre slik med noen BMW'er. Spesielt e60/e61. Under programmering kan CCC plutselig død, ikke ett uvanlig problem. 
På vårt verksted praktiserer vi det som de i tromsø har forklart. Vi informerer kunden før en programmering, at muligheten for at styreenheter kan dø er til stedet. Og at kunden må betale for dette selv hvis det skjer, da vi ikke kan noe for det. Det er bare slikt som skjer, uten at vi kan styre det, eller stoppe det på noen måte.

Jeg vet også at det praktiseres i tromsø at de informerer kunden om risikoen, om det er gjort kan jeg dog ikke svare for.

Uansett. Her må nok CCC byttes! Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste vil nok være å få tak i en ny (brukt). Om du følger litt med på eBay, her eller finn.no bør du kunne finne en til 2-3-4000.

Evt. kan du oppgradere til CIC ("neste generasjon") når du først er i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Antar det finnes forskjellige typer/versjoner? Hvordan vet jeg hvilken jeg skal ha?

Som sagt, så har jeg nå fått en oppgradert software som ikke passer min bil.

Jeg får bl.a ikke velge hvor klima skal blåse (frontrute, dash og fot) med ny software. Dette er jo helt idiotisk når jeg ikke har brytere som kan styre dette.... :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har svart tidligere i tråden at CCC'en kan dø under programmering, og at jeg nåkk måte kjøpe en ny...

Jobben er utført av autorisert BMW verksted, de sier jeg må kjøpe ny.

Jeg betviler dette selv da den ikke døde likevel, er jo tross alt liv i den nå, bare at flere ting enn før er ødelagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ser nå at du skriver at den ikke er død. Det fikk jeg ikke med meg.. 
Men, hvorfor betviler du det? Det er ikke usannsynlig i det hele tatt. Har opplevd flere tilfeller hvor det er enkelte funksjoner i CCC som ikke fungerer, der CCC må byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter å ha lest på flere forskjellige forum (engelske), så ser jeg mange med lignende problem. Har full forståelse for at en CCC kan ta kveld. Det jeg ikke forstår, er at en CCC som fungerer helt fint, tar kveld under programmering av nytt batteri, for så å komme til live igjen med flere feil og annen programvare enn hva den hadde.

Jeg leser om flere med lignende problem på diverse forum. Mange sier det handler om kunnskapen til den som programmerer, og at dette ikke gjøres rett. Da kan fort slike ting skje.

Jeg synes jo også det er litt merkelig at verkstedet skriver på fakturaen at jeg kan komme tilbake, så kan de prøve å programmere på nytt..

Hva skal man tolke ut av dette? At det er helt tilfeldig hva som skjer når de programmerer?

Har som sagt ingen problem med å akseptere at CCC`en kan være ødelagt, men blir skeptisk av oppførselen til verkstedet.

Derfor jeg ønsker erfaringer fra andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om kunnskapen til mekaniker. Det kan faktisk skje. Som sagt, har sett det før. Det er ikke mange måter å programmere en/flere styreenheter. 

Å programmere denne på nytt kan hjelpe, men det kan også føre til at CCC er død for godt. Det kan skje, og er helt tilfeldig. Mekaniker kan ikke noe for det.

MEN, det skal informeres om til kunde før jobben blir utført. For meg høres dette ut som en kommunikasjonssvikt mellom deg og verksted. 

Anbefaler deg å dra til verkstedet å prate med dem, for å høre hva som virkelig skjedde å hvordan dere kan løse dette på en best mulig måte. 

Endret av bcRichard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...