bmwmann24 Skrevet Desember 1, 2014 Share Skrevet Desember 1, 2014 Hørt at GEL batterier tåler mange flere utladninger en vanlige. Og noen mener at de ikke fungerer bra, jeg har aldri hatt før så jeg spør. Batteriet skal forøvrig ned i en e34 m50b20. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Desember 1, 2014 Share Skrevet Desember 1, 2014 (endret) Optima er ikke GEL men AGM. Det er ikke det samme. Jeg har hatt mange Optima batterier opp igjennom da jeg drev med store stereoanlegg , både røde gule og blå og har god erfaring med dem. Gel batterier tror jeg kommer mer til sin rett som forbruksbatterier i f.eks båter og bobiler da de tåler godt å tappes helt ned uten å ta skade av det. Gel er dog litt sære når det gjelder temperatur og ladespenning så det er greit å ha litt kontroll på ladeprosessen. AGM er helt supert i bilen. Selv Bmw har nå Bosch AGM som oem batterier. Pass på at de blir ladet helt opp en gang iblant. De liker 14.7-14.8 V for å bli 100% opplada og det er ikke så mange som har i bilen. Da må du enten kjøre en veldig lang tur eller lade de opp med en skikkelig lader som har eget AGM program som f.eks Cetek. Jeg bytta nettopp fra Sønnak SA1000 til Biltema 95Ah AGM. Jeg har dieselbil så de krever litt å dra rundt men starteren har aldri dratt så bra før så det gir utvilsom godt med strøm. Det gjenstår jo å se levetiden men det har 4 års garanti så det lover jo bra og det skrytes av det på bilstereoforum. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-batteri-80700/ Endret Desember 1, 2014 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Desember 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2014 Høh? Da har jeg altså tatt helt feil:p Jeg bor i Sverige for tiden og har 1 mil til Finland, tenkte å utnytte situasjonen og kjøpe et Optima batteri, evt et annet type AGM batteri da det koster under halvparten ca. Jeg driver ikke med bilstereo, så da varer vel et Optima batteri i evigheter for min del tenker jeg. Hehe. Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 1, 2014 Share Skrevet Desember 1, 2014 Et bilbatteri på generell basis skal i utgangspunktet leve i 10 år eller mer, såfremt det får korrekt stell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Desember 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2014 Et bilbatteri på generell basis skal i utgangspunktet leve i 10 år eller mer, såfremt det får korrekt stell. Men, har vært borti så mange batterier som ikke klarer å holde på strømmen etter bare 3-4 år. Hvertfall her hvor det er så inni helsikke kaldt risikerer man at det fryser ihjel. Leste at Optima batterier kan tåle opptil 1000 utladninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Desember 1, 2014 Share Skrevet Desember 1, 2014 Kjøp deg en skikkkelig lader f.eks Ctek eller Sønnak som har eget Agm program så gir du det en natts lading en gang i uken så forlenger du levetiden en hel del. bmwmann24 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Desember 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2014 Ser at maxxima batterier også er å foretrekke. Vedlikeholdsfritt, frostsikkert, perfekt for vinterbruk. Må se an lommeboka og bestemme meg her:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå