Gå til innhold

bilsalg -digresjoner fra selgers side

håkon_w
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har i en tid forsøkt å selge bilen både her og autodb, uten annen interesse enn noen luftbud uten at kjøper har sett eller spurt om bilen.

Jeg tenkte at jeg fikk prøve finn da jeg ikke har plass til 2 biler eller hadde lyst til å punge ut med 2 bilårsavgifter, og forfall for denne nærmet seg og jula like rundt hjørnet, så jeg måtte prøve finn.

En time etter var det en kar som nettopp hadde fått førerkort, og var veldig interessert, ble noen luftbud frem og tilbake og vi ble enige om visning påfølgende dag

Så kom de da og begynte på det vanlige med å rakke ned på synlige og usynlige feil, skulle nesten tro de tittet på nybil. Jeg ble nesten litt irritert når han begynte å rakke ned på frontfangeren som hadde en sprekk i seg, og han mente det ikke var å skaffe som ettermarkedsdel, og nevnte vel 5-6k som kostnadsestimat. Da sa jeg til han at det ikke var ny bil og prisen tilsa heller ikke det, så småtjafs måtten regne med, kanskje i litt krass tone.. da fikk pipa en annen lyd og da var han plutselig enig at en ikke kan forvente strøken bil til prisen.

Da tiden kom til prøvekjøring var det flat pedal fra kald motor hele veien til vi var tilbake igjen og det luktet svidd av hele vogna.

Vi ble ikke enige om pris, så de snudde og skulle til å kjøre igjen, men stoppet opp å ringte meg opp igjen, og kom med et bud jeg kunne godta,

Bilen forsvant med dem og jeg fikk straks en melding om jeg kunne fjerne bilen fra finn, for kompiser ikke skulle se hva han hadde gitt for bilen..

Senere på kvelden var bilen ute igjen til nesten det dobbelte av det de gav for dem, og bilde fra min annonse som er bilde fra i sommer..

Dette er kjøpere som tar finslipt taktikken, jeg har solgt å kjøpt mange biler, men det er første gang noen har kommet å mishandlet bil som ikke er dems såpass. De hadde ikke vært i min fantasi og kjøre en annens bil sånn. Åssen pleier dere å kjøre når dere prøvekjører en bil?

Det som irriterer her er at de antakelig fremstiller bilen som toppstand, nen etter min mening er den langt fra det, og de unnlater sikkert å fortelle om feil og mangler som jeg opplyste om, nesten så jeg har lyst til å engasjere noen til å ta en titt på den.

Får man nesten 30 laken for en 98 modell 520iat uten historikk?

For både her og på autodb har det ikke vært interesse overhode.

Jeg lærte ihvertfall her at nestegang skal jeg bestemme meg for en minstepris på forhånd og ikke ta imot forhånsbud på forhånd som blir et nytt forhandlingspunkt.. og kanskje ikke selge bil rett før nyttår ved juletider, men ha litt is i magen.

Er det andre som vet hva tilsvarende biler går for?

http://bimmers.no/topic/792092-520iat-98-mod-selges-18000/

Endret av håkon_w
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er irriterende med folk som skal svindle/tjene raske penger. Men gjort er gjort, og jeg ville ikke irritert meg mer over folka eller bilen. Nå er den heldigvis ikke ditt problem lenger.

Angående folk som prøvekjører, så må jo du selv sette premissene og grenser med en gang for hva testpiloten skal gjøre. Hvis folk oppfører seg ufint er det ikke verre enn å be dem dra til helvete. Frekke folk har bare godt av direkte tilbakemeldinger, for i dette tilfellet ble du nok "overkjørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble nok litt overkjørt, og det er slettes ikke ulovlig eller dumt å være ute etter raske penger, men om jeg merker tendeser til sånt en annen gang, skal jeg nok bare be han/hun om å gå hjem igjen. manfår stadig nye erfaringer:)

Men denne finslipte lyvingen dems kunne jeg vært foruten..

Men varselklokkene skulle begynt å ringe når sønn spurte om vi fortsatt hadde en avtale, for han hadde opplevd tidligere at folk sendte sms med "bil solgt", enda de hadde gjort avtale. Dette var nok ikke første gangen de hadde handlet bil sammen.

Andre som har snodige kjøpe selge situasjoner de vil dele kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble nok litt overkjørt, og det er slettes ikke ulovlig eller dumt å være ute etter raske penger, men om jeg merker tendeser til sånt en annen gang, skal jeg nok bare be han/hun om å gå hjem igjen. manfår stadig nye erfaringer:)

Men denne finslipte lyvingen dems kunne jeg vært foruten..

Men varselklokkene skulle begynt å ringe når sønn spurte om vi fortsatt hadde en avtale, for han hadde opplevd tidligere at folk sendte sms med "bil solgt", enda de hadde gjort avtale. Dette var nok ikke første gangen de hadde handlet bil sammen.

Andre som har snodige kjøpe selge situasjoner de vil dele kanskje?

Hvis det irriterer deg veldig, å de har jugi masse i annonse, få en kompis til og si ifra til dem , om at hvis de ikke endrer annonse innholdet så melder du(kompisen din såklart) ifra til finn om annonsen er uriktig/svindel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testpiloter er bare å luke ut med en gang. Svinkjøre kan de gjøre etter de har kjøpt bilen.

Er mest oppgitt over alle som pirker som besatt, og forventer at 30000kronersbilen skal være som da den rullet av samlebåndet.

Og enkelte kjøpere lukter bare trøbbel lang vei. Hadde en kar sist jeg solgte bil. Utlending som ringte fra Oslo. (Jeg bor i Bergen). Helt greit det. Men skjønte etterhvert at denne fyren spilte et spill. Han misforsto med vilje hele veien, og var nok langt stødigere i norsk enn han gav uttrykk for. (Jeg: bilen er meget pen for alder/kjørelengde. han: bilen er som ny. ja? jeg: det er minimalt med rust. han: rustfri. ja? og videre: feilfri ja? vil ikke få problemer. ja? osv) Spurte høflig om han foretrakk å ha samtalen på engelsk, men neida. Var ikke noe tema å selge bil til han, og i hvertfall ikke usett, slik han ville. Så han ble avvist/ignorert tilslutt, og jeg følte meg som en drittsekk i noen dager.

Endret av *BB79*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why? Fordi en kjøper kan potensielt skape svært mye trøbbel for selger i etterkant om han bestemmer seg for det. Det finnes flust med eksempler på at nettopp det skjer i kjølvannet av mange privatsalg. Det er derfor god praksis for selger å drive litt kritisk siling. Alle som har solgt noen biler vet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why? Fordi en kjøper kan potensielt skape svært mye trøbbel for selger i etterkant om han bestemmer seg for det. Det finnes flust med eksempler på at nettopp det skjer i kjølvannet av mange privatsalg. Det er derfor god praksis for selger å drive litt kritisk siling. Alle som har solgt noen biler vet dette.

Kommer vel helt ann på om man gjør det riktig eller ikke det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt ann på om man gjør det riktig eller ikke det :P

Nei, det gjør ikke det. En kjøper kan fint greie å ødelegge en bil ganske mye i løpet av noen uker med uvettig og idiotisk kjøring. Så kontakter han selger, og krever å få f.eks ny motor, noe selger selvfølgelig nekter siden den var i god stand når han solgte bilen. Kjøperen går til forliksrådet, og har en grei sjanse til å få fullt eller delvis medhold, og plutselig får selgeren en ekstrautgift på 20-30.000,-.

Akkurat dette skjedde med en venn av meg, som måtte dele på overhaling til 37.000,- av en automatgirkasse som røyk 3 måneder etter salg.

Vær nøye på hvem du handler med, og ikke nøl med å være direkte og tilogmed uhøflig mot uønskede kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han over sa... Det kommer an på om man klarer å luke ut trøbbelmakerne. Spiller ingen rolle hvor riktig og ryddig man opptrer som selger hvis man inngår avtale med feil person.

Men for all del... Hvis ikke du ser problemet, så skal ikke jeg anstrenge meg mer for å rive deg ut av boblen din.

Endret av *BB79*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør ikke det. En kjøper kan fint greie å ødelegge en bil ganske mye i løpet av noen uker med uvettig og idiotisk kjøring. Så kontakter han selger, og krever å få f.eks ny motor, noe selger selvfølgelig nekter siden den var i god stand når han solgte bilen. Kjøperen går til forliksrådet, og har en grei sjanse til å få fullt eller delvis medhold, og plutselig får selgeren en ekstrautgift på 20-30.000,-.

Akkurat dette skjedde med en venn av meg, som måtte dele på overhaling til 37.000,- av en automatgirkasse som røyk 3 måneder etter salg.

Vær nøye på hvem du handler med, og ikke nøl med å være direkte og tilogmed uhøflig mot uønskede kjøpere.

Det betyr jo bare at selgeren er IDIOT og ikke har en tilstandsrapport på bilen... :P

Du har altså muligens en idiot til venn. 

Om du har en tilstandsrapport som sier at alt er OK, og 2 uker etterpå er den pai? Da er det hvertfall ikke selger sitt problem.

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vørt idiot hver gang jeg har solgt bil jeg da.

Jeg også faktisk!

Men, du kan vel være enig i det med salgstest? Om det står at ALT er i skjønneste orden, og 2 uker etterpå ryker motoren, og kmstand plutselig har steget med et 3 sifret nummer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...