Gå til innhold

Dekk dim på E91 X-drive

Eivind320x
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere

Har akkurat kjøpt meg en 2009 320xdat, denne er utstyrt med stjerne eik 193 felger på sommeren.

Utfordingen min er og finne stjernemerkede dekk i dimensjon 225/40-18 og 255/35-18. Samtidig har jeg fått høre fra en som kjører lik bil at forskjellig dimensjon framme og bak ikke er noe godt å kjøre med. Derfor lurer jeg på hvordan det blir og sette 225/40-18 bak på en 8,5" felg med 37 i ET. fremme er det jo 8" felg og ET 34. Bilen har som sakt X-drive så dette må tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem å benytte 225/40-18 på en 8,5" felg. Det ser heller ikke rart ut eller noe slik, men hjulet vil kanskje se noe mindre ut inne i hjulbuen.

Ellers vil du neppe merke noen forskjell på kjøreegenskaper eller comfort om du har ulik dimensjon, så der er det nok noe annet som er galt. xDrive-systemet derimot liker best at omkretsen er tilnærmet lik, så på grunnlag av det er det ikke så dumt å kjøre 225/40-18 på alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere

Har akkurat kjøpt meg en 2009 320xdat, denne er utstyrt med stjerne eik 193 felger på sommeren.

Utfordingen min er og finne stjernemerkede dekk i dimensjon 225/40-18 og 255/35-18. Samtidig har jeg fått høre fra en som kjører lik bil at forskjellig dimensjon framme og bak ikke er noe godt å kjøre med. Derfor lurer jeg på hvordan det blir og sette 225/40-18 bak på en 8,5" felg med 37 i ET. fremme er det jo 8" felg og ET 34. Bilen har som sakt X-drive så dette må tas hensyn til.

Å kjøre blandet dimensjon er morro da bilen får bedre turn-in (mer responsiv inngang mot svinger) og tåler at du gir på i svinger uten at hekken kommer ut like raskt. Du oppnår sykt høye svinghastigheter. Bakdelen er at det sporer og at hekken leker seg litt som på en 911 på ujevn vei, men ikke like ille seff.

Men på vinter er det ikke meningen at du skal kjøre blandet av forskjellige årsaker. På M+S dekk er det standard med 225/40R18 evt. 225/45R17

Hvis du kjører med forskjellig omkrets som awt skriver kan xdrive bli forvirret og kan finne på å kompensere for forskjellen i omdreining, noe som jo skjer når du mister grep på et eller flere av hjulene. Da vil nok xdrive aktiveres når det ikke hadde vært behov for det og clutchene slites unødvendig. Jeg kjører på stjerne 194 med 225/45R17 rundt om med 8.5´´bak så det går helt fint (ikke xdrive). På vinter vil du ønske så tynne dekk som mulig ift vekt da det er bedre på glatt føre. (se på rallybiler). Med brede dekk bak så vil bilen slippe ganske brått ift hvis du hadde hatt tynnere dekk som gir mer forvarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" mitt er at jeg digger stjerne eik 193 felgene, så det blir ikke aktuelt og bytte de. Derfor må jeg finne ut om x-drive systemet godtar 225/40-18 bak. Med tanke på camber osv. BMW leverte denne bilen me de felgene, og dekk konfigurasjon. BMW Norge var første eier, så den er spekka me utstyr :D

Vinterhjula er V eik 188 i 17" så der kjører jeg 225/45-17 og Hakka R. Disse blir byttet i hakka 7 eller 8. Ikke helt sikker enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" mitt er at jeg digger stjerne eik 193 felgene, så det blir ikke aktuelt og bytte de. Derfor må jeg finne ut om x-drive systemet godtar 225/40-18 bak. Med tanke på camber osv. BMW leverte denne bilen me de felgene, og dekk konfigurasjon. BMW Norge var første eier, så den er spekka me utstyr :D

Vinterhjula er V eik 188 i 17" så der kjører jeg 225/45-17 og Hakka R. Disse blir byttet i hakka 7 eller 8. Ikke helt sikker enda.

Går fint med 225/40r18 bak på vinter, er standard dimensjon det.

til vinter uten pigg hvis det er aktuelt kan jeg anbefsle goodyear ultragrip ice2. Byttet fra hakka til de denne vinteren og er veldig fornøyd, spesielt på vått føre er de milesvis foran hakka i grep. På is og snø er de like god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterhjula leveres i både ET 34 og 37. Finner jeg ut, at det er dette som står på bilen, har jeg ingen problem med og sette 225/40-18 bak på sommerhjulene.

Piggfritt funker ikke etter 11 år med pigg. Derfor selger jeg det sette som står på bilen nå, og kjøper piggdekk. Valget blir Nokian Hakka 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da jeg byttet til pigg på vinterhjula, viste det seg at jeg hadde ET 34 på alle fire hjula.

Er usikker på ka som e den beste løsninga på sommer utfordringen min. 4 nye dekk må jeg ha uansett, men skal jeg kjøpe to felger i ET 34, eller skaffe nytt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...