Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hadde vert utruligt gøy å fått kompressor på min E46.

Lurer på om montering og drivverk osv...

Bytter til manuell kasse og rekner med drivaks, mellom, innmat o.l tåler 250hk ish?
Skulle eg gått for ein diesel kasse?

Kva som faktisk bør byttest når ein har eit sånt prosjekt?
Er det folk som har erfaringer med ettermontering av kompressor? Privat eller verksted.

All info funker ;)

Skrevet

Bare å kaste inn og kjøre på :)

ESS-kit du tenker på? Det funker knallbra iallefall. Hadde det i 1 år på 330'en, nå kjører Thundercoil med kompressoren min på sin bil.

Aldri hatt et eneste problem. Det viktigste er at softwaren er bra så anbefaler virkelig ESS.

Oppgradert clutch er vel ikke en dum ting, men ellers kan jeg ikke se for meg store problemer. Muligens en forsterkning i bakvognen (subframe-disaster).

Skrevet

Kjørte med ESS TX2 kit på min E46 320i 2.2, det er null problemer overhodet mtp girkasse og drivverk, så det trenger du ikke tenke på.

Ess utvikler kompressorsettene sine med holdbarhet som en viktig parameter, så du skal ikke bekymre deg for det.

Av oppgraderinger du "kan" vurdere er det bytte av clutch visst den du har er slitt. Og evnt ettermontere en Quiafe diffbrems for bedre feste på bakhjula ;) 

Og ja, jeg monterte settet selv, med hjelp fra en skrukyndig kompis.

Skrevet

Har det på min nå :) samme motor, og bremset 274 hk med helt standard oppsett. 

Jeg har også Quaife diff og byttet til forsterket clutch, vil absolutt si at det anbefales om du skal kjøre litt aktivt :)

Skrevet (endret)

Kjører dere original toppak. eller tykkere versjon?

Byttet frå automat til manuell eller orig manuell kasse? Fordeler/ulemper med 330 dieselkasse?

Ka clutch kjører du på West?

Problemer med bytting av diff noen? :P Eller er det bare å skru ut på enden og mate inn den nye? 
http://shop.quaife.co.uk/quaife-bmw-limited-slip-diff-kit-for-3-series-e46-m3-m3-smg-m3-cs-m3-csl

Ser på subframe reinforcement kit men kan heller lage noe på jobb :)

Endret av Sammyen
Skrevet (endret)

Kjører alt originalt, unntatt reim og servobeholder :P 320hk/410nm.

Du kan sikkert bytte toppdekselpakning, tennplugger, vanospakninger, reim til AC, strammere og løpehjul. Evt ryker bensinpumpe (anbefalt byttet av ESS, men min lever enda)

Ganske grei montering. Gjorde det selv, utenfor huset. Det "vanskeligste" var å lirke den på plass, alene, før pakningsstoffet stivner.

Og husk å montere kjølevæske-temp.sensor før du monterer pressen. Hvis ikke kan det bli timesvis med knot og banning, før du får lirket den på. Den feilen gjorde jeg, og mener Julian gjorde det også :P Det er faktisk lettere på original eksosmanifold.

Endret av Thundercoil
Skrevet

Byttet frå automat til manuell eller orig manuell kasse? Fordeler/ulemper med 330 dieselkasse?

Problemer med bytting av diff noen? :P Eller er det bare å skru ut på enden og mate inn den nye? 

http://shop.quaife.co.uk/quaife-bmw-limited-slip-diff-kit-for-3-series-e46-m3-m3-smg-m3-cs-m3-csl

Trenger ikke tykkere toppakning, eller "dieselkasse" på ESS sine kit. De er konstruert og tilpasset en origian bil\motor.

Skrevet

Jeg brukte 2 ettermiddager, der mye av tiden gikk til overnevnte sensor :P Men så har jeg mekket bil i over ti år. Ville regnet 15-30 timer. Les gjerne gjennom manualen et par ganger, før du begynner.

Skrevet

Jeg kjøpte først Sachs SRE clutch, men den holdt ikke lenge, ble slitt i stykker på banekjøring.... men absolutt en super clutch som kan anbefales til daglig kjøring.. Nå har jeg kjøpt hos Turner motorsport, lettere svinghjul + Sachs HD clutch, og det hjalp enda mer :) 

Driver nå monterer reinforement kit selv, da jeg bytter til Powerflex foringer over hele. 

Diffen monterte Bullstar performance. Må monteres innvendig fikk jeg høre, derfor lot jeg dem ta seg av det. 

• 2 weeks later...
Skrevet

Min 330 har kjørt 73 000km siden TS2 pressa ble montert, og ikke et eneste problem rundt dette.

Orginal clutch holder lenge til daglig bruk, men ville også anbefalt en forsterket om du har planer om banekjøring.

Jeg ville sikkret meg at bilen ikke har en billig Hardy (f.eks de koed selger).

Orginal topppak., orginal drivverk.

Jeg kjøpte min med kompressoren, men om man kan skru litt så er det ikke vanskeligge jobben.

Får også veldig god og detaljert guide fra ESS.

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...