AndreasBr Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Eg stole på det når en politimann stoppa deg i kontroll i mørke med grøftelys og park på, og seie du har lov å kjøre med park og grøft dersom gatene er tilstrekkelig opplyst, at det då stemmer Det er lov med park lys og tåkelys så lenge det er lyst ute. Ikke vanlig kjørelys og tåkelys. Er ikke lov med tåkelys når det er mørkt uansett hvor opplyst gata er. Fin huskeregel er at med en gang du ser lyset av tåkelys i asfalten er det på tide å slå av.. http://www.tv2.no/a/4156256 – På dagtid er det også lov å bruke kombinasjonen parklys og kurv/tåkelys. Men dette kan kun brukes før mørkets frembrudd. Dahlsett forklarer mørkets frembrudd med at når du ser lysene på veien, da er det for mørkt til å kun bruke parklys og kurv/tåkelys. Det hjelper for øvrig ikke om det er gatelys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Ja, som jeg sa... [emoji14] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Det tar han feil i, du skal være glad politimannen bare ikke vet norsk lov. Møter du på meg får du fjernlys tilbake... Får håpe eg ikkje møter på deg da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Desember 20, 2014 Share Skrevet Desember 20, 2014 Får håpe eg ikkje møter på deg da Jepp, da blir du blendet, og påminnet på at de er påslått... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Desember 20, 2014 Share Skrevet Desember 20, 2014 Har 35 watt xenon, 6000k i mine, akkurat passelig i motsetning til led så kan du faktisk sjå veien og dersom du kjører med grøftelys og park etter mørket har lagt seg Det har kommet mange kritiske kommentarer her som jeg er enig i, men jeg lurer fortsatt på en ting. Hvorfor skal du se veien om du kjører med grøftelys og park etter at det har blitt mørkt? Hvilken hastighet kjører du i da? Er ikke mange meter per sekund du kan kjøre. Husk at i 80km/t så kjører du 66m på tre sekunder som du skal rekke å reagere på. Aldri i verden om tåkelys har noen "effekt"/"nytte" over 20km/t. I tillegg til at det er lovbrudd og respektløst mot de du blender da som de andre har påpekt selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 20, 2014 Share Skrevet Desember 20, 2014 Noken kjøre med grøftelys, andre kjører uten, enkelt og greit Kjøre med nærlys om eg har bruk for det, og er det såpass opplyste gater at eg ser godt med grøftelys, så slår eg heller på grøft og park Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå